سمنان;

آئین 300 ساله کیسه دوزان دراستان برگزار می شود

آیین سنتی 300 ساله "كیسه دوزان" زنان و دختران، امسال در شاهرود و دامغان برگزار می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، حسین خواجه بیدختی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: این آئین سنتی، امسال نیز مطابق هر سال در بیست و هفتم رمضان در مساجد شاهرود و دامغان برگزار می‌شود.

وی افزود: در این آیین سنتی، زنان و دختران شاهرودی و دامغانی، برای برآورده شدن حاجات و آرزوهایشان بین دو نماز ظهر و عصر روز بیست و هفتم ماه رمضان، اقدام به كیسه دوزی و انداختن سكه یا پول در داخل كیسه دست دوزشان می‌کنند.

وی با بیان اینكه این آیین سنتی بیش از سه قرن قدمت دارد، گفت: این مراسم هر ساله در مسجد جامع و برخی مساجد قدیمی شهر شاهرود و مسجد تاریخانه دامغان برگزار می‌شود.

حمیدرضا حسنی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود نیز گفت: بیست و هفتمین روز از ماه مبارک رمضان مصادف با کشته شدن قاتل ملعون حضرت علی(ع) و در باوری دیگر از لیالی قدر است و زنان شاهرودی در این روز این كیسه را كه "كیسه مراد" نامیده می‌شود می‌دوزند.

وی همچنین تصریح کرد: زنان و دختران پس از دوخت كیسه با مقداری پارچه و نخ و سوزن، سکه‌ای را به عنوان تبرک در میان کیسه می‌گذارند و آن را تا سال آینده نزد خود نگه می‌دارند.

حسنی افزود: افرادی که با انجام این کار در سالهای قبل نذرشان برآورده شده و به حاجت خود رسیده‌اند در سال بعد مقداری پارچه و نخ و سوزن برای دوخت کیسه به مسجد آورده و آن را بین سایر نمازگزاران تقسیم می‌كنند و برخی زنان نیز مبلغی پول به نیت تشرف به سفرهای مذهبی در این کیسه گذاشته و در طول سال از همین مبلغ برای سفر به اماکن مذهبی و زیارت امامان و معصومین (ع) هزینه می‌کنند.

وی با اشاره به اینكه عده‌ای نیز این کیسه را به نیت باروری، بخت گشایی، برکت مال و دارایی و... می‌دوزند، گفت: دوخت کیسه همراه با ذکر سلام و صلوات و در فاصله بین دو نماز ظهر و عصر انجام می‌شود.

حسنی با بیان اینكه زنان کهنسال شاهرودی انجام این آئین را در زمان خردسالی خود به یاد دارند افزود: چنانچه فردی بنا به دلایلی در مسجد حاضر نشود دوخت این کیسه را به دیگر نمازگزاران سفارش می‌دهد.

معصومه داودیان رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دامغان نیز با اشاره به برگزاری مراسم سنتی كیسه دوزی در این شهرستان گفت: زنان و دختران دامغانی نیز همزمان با بیست و هفتم رمضان این آیین سنتی را به رسم هر سال برگزار می‌کنند.

وی با بیان اینكه زنان و دختران پس از دوخت كیسه و انداختن پول به داخل آن، دو ركعت نماز حاجت اقامه می‌کنند، افزود: زنان دامغانی باور دارند كه دوخت كیسه حاجات معنوی آنها را برآورده و پول داخل آن نیز تا سال بعد از بی‌پولی و بروز مشكلات مالی آنها جلوگیری می‌كند.

وی گفت: زنان دامغانی پس از انداختن پول به داخل كیسه تا سال بعد پول را خرج نمی‌كنند و پس از برگزاری مراسم جدید از پول داخل كیسه استفاده می‌كنند.

گفتنی است ، آیین کیسه دوزی در بیست و هفتمین روز ماه مبارک رمضان در برخی مساجد شاهرود و مسجد تاریخانه دامغان برگزار می‌شود.
انتهای پیام / ه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار