مهرگان: ملی پوشان والیبال بی انگیزه شده اند/ شناخت ناکافی کولاکوویچ دلیل ناکامی ما بود/ والیبال نیازمند اصلاحات است

کارشناس والیبال کشورمان گفت: کسب این نتایج در رقابت های لیگ جهانی والیبال نشان داد که بازیکنان ما از جهات روانی و ذهنی آمادگی کافی این رقابت ها را نداشتند.

جواد مهرگان کارشناس والیبال کشورمان در گفت و گو با خبرنگار حوزه توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص عملکرد تیم ملی والیبال ایران در این دوره از رقابت های لیگ جهانی عنوان کرد: این دوره از مسابقات خیلی سنگین نبود ، با این حال برخی از بازیکنان در مصاحبه های خود گفته بودند که این دوره از مسابقات لیگ جهانی والیبال بسیار سنگین و فرسایشی است . این گونه صحبت ها نشان از خستگی ذهنی بازیکنان دارد و نشان می دهد که بسیاری از بازیکنان دیگر انگیزه بازی در این دوره از رقابت های لیگ جهانی را نداشتند .

وی افزود : دلیل ناکامی تیم کشورمان در این رقابت ها این بود که کولاکوویچ از والیبال ایران شناخت کافی نداشت. درست است که آقایان رضایی و اکبری به عنوان دستیاران ایرانی وی در تیم ملی حضور دارند و به خوبی باشرایط والیبال کشور آشنا هستند ولی به هر صورت کولاکوویچ سرمربی تیم ملی است و وی باید کمک کند تا ما به اهدافمان که قرار گرفتن در میان 4 تیم برتر جهان و کسب عنوان در المپیک2020 توکیو است برسیم . به هر صورت به غیر از آشنا نبودن کولاکوویچ با والیبال ایران معتقدم که وی به دلیل آن که نتوانسته به خوبی با بازیکنان ارتباط برقرار کند هم دچار مشکل شده ایم . وجود یک مترجم می توانست کمک زیادی به ما داشته باشد . زیرا بسیاری از بازیکنان به زبان انگلیسی مسلط نیستند و یا بسیار کم می توانند صحبت کنند با این حال برخی بازیکنان و کادر فنی به زیان انگلیسی مسلط هستند ولی حتی اگر حتی دو نفر هم زبان بلد نباشند باید یک مترجم وجود داشته باشد تا گفته های مربی به صورت دقیق به ورزشکاران انتقال یابد .

* بازیکنان ما انگیزه کافی نداشتند

کارشناس والیبال کشورمان در ادامه بیان داشت : بسیاری از کارشناسان بر این مسئله توافق دارند که بازیکنان ما در این دوره آمادگی ذهنی کافی را نداشتند . نخستین شرط آماده سازی ذهنی آن است که مربی بتواند با بازیکنان ارتباط برقرار کند . به نظرم باید این مشکل بر طرف شود و دستیاران باید نقش پر رنگ تری در این زمینه داشته باشند .

مهرگان درباره جوان گرایی در تیم ملی گفت : مطمئن هستم که پس از مسابقات جهانی در رده های پایه ،جوان گرایی در تیم ملی صورت می گیرد و دلیل این که کولاکوویچ تاکنون این کار را انجام نداده این است که در ابتدا می خواست از تیم شناخت کافی پیدا کند و بازیکنان مختلف را رصد کند و ببیند کدام بازیکنان می تواند به کار خود ادامه دهندو یا این که بازیکنان جدید چه توانایی هایی دارند، یک مربی همان ابتدا که عهده دار کاری می شود نمی تواند اقدام به جوان گرایی کند کولاکوویچ پس از مسابقات رده پایه می تواند نخبگان را شناسایی کند و با اموزش آنها تیم ملی خوبی را برای مسابقات بعدی آماده کند.

مهرگان: ملی پوشان والیبال بی انگیزه شده اند/ شناخت ناکافی کولاکوویچ دلیل ناکامی ما بود/ والیبال نیازمند اصلاحات است

وی در ادامه افزود: به نظرم کولاکوویچ در این مسابقات توانسته شناخت خوبی از توانایی بازیکنان پیدا کند تا تغییرات مد نظرش را اعمال کند همچنین کولاکوویچ می تواند سازمان دهی بهتری بر روی وظایف کمک مربی ها داشته باشد . شاید ما در لیگ جهانی تنها تیمی بودیم که از لپ تاپ بر روی نیمکت برای آنالیز استفاده نمی کردیم . ما آنالیزور داشتیم اما نتوانستیم به خوبی از آنالیز هایمان استفاده کنیم .من معتقدم که در این زمینه باید بهتر عمل کنیم .

* ساختار والیبال نیاز به تغییر دارد

کارشناس والیبال کشورمان در خصوص ساختار والیبال در کشورمان بیان داشت : تصور می کنم که همگی به این نتیجه رسیده اند که باید در تیم ملی جوان گرایی صورت بگیرد و از همه مهم تر این که اصلاحاتی در ساختار والیبال کشور ایجاد شودو سازمان دهی مجدد صورت بگیرد . البته خود داور زنی در این کار بسیار تخصص دارد و تصور می کنم که در این زمینه مسئولان ورزش باید با جدیت و سرعت بالا این مسئله را دنبال کنند.

جواد مهرگان در خصوص عملکرد کلی تیم ملی و عنوان یازدهمی ایران در این رقابت هاو صحبت هایی که در خصوص باند بازی عنوان کرد: ممکن است برخی از حرف هایی که مطرح می شود مبنای دقیق نداشته باشد. من تصور می کنم اگر صحبتی مطرح شود و پس از آن راهکاری هم بیان شود آن سخن ارزشمند است چیزی که به نظرم وجود دارد آن است که والیبال ما در حال فاصله گرفتن با والیبال دنیاست و دلیل اصلی این مسئله وجود نداشتن تعامل است. متاسفانه هیچ کدام از بازیکنان ایرانی در لیگ های مطرحی چون ایتالیا ، لهستان و روسیه بازی نمی کنند و هیچ کدام از بازیکنانی هم که به کشورمان می آیند بهترین های جهان نیستند. من معتقدم اگر می خواهیم این شرایط بهتر شود باید بازیکنان بیشتری در لیگ های معتبر جهانی داشته باشیم تا بازیکنان ما با بازیکنان و مربیان سطح بالایی کار کنند وگرنه در همین سطح و شرایط باقی می مانیم .

وی افزود: پس برای خروج ایران از این شرایط بهتر است تعاملاتمان را بهتر کنیم ، بازیکنانمان را به کشور های درجه اول والیبال بفرستیم ، تعداد بازیکنان خارجی که می توانند در زمین حضور داشته باشند را افزایش دهیم و شرایطی را بگذاریم که مثلا بازیکنان حاضر در ایران حتما باید تجربه حضور در لیگ جهانی را داشته باشند. به طور قطع اگر این کار را انجام ندهیم نمی توانیم در جمع برترین های جهان قرار بگیریم . هم اکنون شاید ما در سطح یک باشیم اما در جمع تیم های برتر این سطح نیستیم.

* کولاکوویچ مربی باتجربه و بزرگی است

مهرگان در خصوص اتفاقی که باعث شد ایران در دو بازی مقابل تیم های روسیه و آمریکا در دو ستی که با نتیجه 24 بر 20 جلو بود بازی را از دست بدهد این چنین گفت : این اتفاق ها ممکن است برای هر تیمی یک بار رخ بدهد اما اگر این مسئله تکرار شد نشان می دهد که ورزشکاران آمادگی روانی کافی را ندارند ، اگر یک تیمی از درون آماده نباشد و نخواهد با تمام وجود برنده باشد یک راه برای باختن پیدا می کند . ما می توانیم عوامل مختلفی در دفاع و حمله را در نتیجه تاثیر گذار بدانیم اما به نظرم مسئله اصلی تر این است که تیم ما از لحاظ روانی آماده نبود شاید کولاکوویچ شناخت خوبی نداشت و یا نتوانست به خوبی ارتباط برقرار کند اما ما باید به این مربی وقت بدهیم زیرا این مربی در گذشته کار های بزرگی انجام داده است. هم اکنون ما جوان های خوب و شایسته ای داریم و اگر زمان کافی به این مربی بدهیم و کار هایی که نیاز است را عملی کنیم آینده روشنی خواهیم داشت البته نباید عجله کرد بلکه باید حرفه ای عمل کنیم و با برنامه باشیم . به خاطر دارم در سالی که ولاسکو به ایران آمد به دلیل نبود شناخت کافی نتایج خوبی کسب نکرد اما رفته رفته بهتر شد و توانست نظرات خود را به بازیکنان منتقل کند و در نهایت نتایج درخشانی کسب کند.

مهرگان: ملی پوشان والیبال بی انگیزه شده اند/ شناخت ناکافی کولاکوویچ دلیل ناکامی ما بود/ والیبال نیازمند اصلاحات است

وی افزود: باید ببینیم که دیگر کشور های موفق در والیبال چه کاری انجام داده اند تا ما هم با تطبیق همان فرآینده ها با کشورمان این مسائل را عملی کنیم و نتیجه دلخواهمان را کسب کنیم . همچنین معتقدم که دیگر زمان آن رسیده که از مربیان داخلی هم استفاده کنیم و به آن ها اعتماد کنیم و آن ها را به دیگر کشور ها هم صادر کنیم .

کارشناس والیبال کشورمان در مورد مشکل دریافت و سرویس های ایران بیان داشت :برخی از لیبرو ها در دریافت بهتر از توپ گیری هستند و برخی هم برعکس ، به طور مثال در مورد مرندی و حیدری می توان گفت که مرندی از 100 سرویس که به سمت می آید 65 تا 70 سرویس را عالی دریافت می کند اما این میزان برای حیدری 55 تا 60 است بنابراین طبیعی است که مرندی استفاده شود و یا به طور مثال از 100 اسپکی که به سمت حیدری می آید 45 تا 50 توپ را دریافت کند اما مرندی 35 تا 40 توپ را بنابراین در توپ گیری از حیدری و دریافت سرویس از مرندی استفاده می کنیم چون ماهر تر است . در خصوص سرویس ها هم می توان گفت که به فرهنگ والیبالی کشورمان باز می گردد که اشتباه در سرویس را خیلی درست نمی دانیم در حالی که در هفته پایانی خطای تیمی ما از حریفان کمتر بود بنابراین این صحبتی که خیلی ها مطرح می کنند که برد و باختمان به خطا ها مربوط است خیلی درست نیست چون خطا ها با یکدیگر متفاوت است اگر در هر ست 4 یا 5 استباه در سرویس داشته باشیم اما دو امتیاز سرویس بگیریم و دریافت های حریف تا 50 درصد اشتباه داشته باشد عملکرد خوبی است و این متاسفانه در فرهنگ والیبالی ما جا نیفتاده و متاسفانه بازیکنان ما از سرویس های سرعتی استفاده نمی کنند و بنابراین چون تمرین نداریم نمی توانیم در مسابقات از آن استفاده کنیم و دریافت کننده های ما هم به این شرایط عادت ندارند و در بازی های جهانی لطمه می خوریم.

* والیبال ما باید از فدراسیون محوری خارج شود

جواد مهرگان کارشناس والیبال کشورمان در پایان و در خصوص جایگاه ایران در این مسابقات و تلنگر احتمالی عنوان کرد : من به نتیجه کاری ندارم اما همه دوست داریم که تیم ملی به گونه ای بازی کند که همگی از بازی تیم ملی لذت ببریم و بازیکنان ما هم زمانی که از زمین بیرون می آیند از عملکردشان راضی باشند و به خودشان افتخار کنند حالا شاید ما نتیجه را به دلیل عمل کرد بهتر حریف واگذار کنیم و باید بپذیریم کار ما نواقص دارد و این گونه اتفاق ها می تواند برای ما تلنگر باشد اگر ما پس از شکست ها جلسه فنی مستمر داشته باشیم تا کارمان را اصلاح کنیم و اگر در مسیر درستی قرار نداریم این ها را اصلاح کنیم برای همین گفتم که نیاز به تغییر ساختار نیاز داریم باید والیبال ما از فدراسیون محوری خارج شود و هیات ها قوی تر عمل کنند و فرآیند بازیکنان سازی را به استان ها اکادمی هات بسپاریم، متاسفانه الان خیلی فدراسیون محور هستیم و همه بازیکنان برای رسیدن به شرایط ایده آل باید به تیم ملی بیایند حالا باز هم می گویم باید روابطمان را افزایش دهیم و ساختارمان را اصلاح کنیم زیرا شرایط ساختاری ما برای 15 سال گذشته است در حالی که تیم ملی ما برای 15 سال پیش نیست و باید افراد حرفه تر بیایند و به افراد فعلی اضافه شوند تا شرایط بهتر شود.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
علی
۱۲:۴۱ ۱۵ تير ۱۳۹۶
در کاری که تخصص نداریم نظر ندیم.مکه شماها چند سال تو جمع والیبال بودین که فتوا صادر میکنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۴ ۰۱ تير ۱۳۹۶
ل
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۹:۰۲ ۳۱ خرداد ۱۳۹۶
اقای معروف و موسوی به قدری بی انگیزه بازی کردن !؟ بی تفاوتی تا چه اندازه در ضمن اقای داور زنی میتونست از نظر روحی روانی وغیرو بچه ها رو مدیریت کنه متاسفانه در معاونت ورزشی ذوب شدن چطور برای تیم مترجم نذاشتین اقای داورزنی
Iran (Islamic Republic of)
وحيد
۱۷:۴۶ ۳۱ خرداد ۱۳۹۶
جوان شايسته اى مثل جواد معنوى نژاد با اعتماد به نفس بالا راكه يكى از مهمترين شاخصهاى يك بازيكن حرفه اى درصطح تيم ملى ميباشد را زمانى مورد استفاده قرار ميدهيم كه كارازكارگذشته ' بى برنامگى كادر مربيگريگرى به حد اعلا رسيده بود .بنده سالها واليباليست بوده ام وبايد عرض كنم كه درواليبال امروزدنيا يكى از مهمترين عوامل قدرت يك تيم استفاده از سرويسهاى پرشى باقدرت بالاميباشد(نه اينكه مثل تيم ملى فعلى بازدن ابتدايى ترين وساده ترين سرويسها كه حتى درنواختن آنها هم مشكل داشتند!!!! زنگ تفريح ساير تيمها شويم) واقعا كادر مربيگرى بايد پاسخگوى أين باشند كه چرااز معنوى نژادبه موقع استفاده نشد (درخشش وبازى زيباى او در بازى بالهستان كه به نظربنده با زدن سرويس واسپك وتوپ گيريهاى خوب اصلى ترين عامل برددراين بازى بود) گفتنيها بسيار است........
Iran (Islamic Republic of)
صادق
۱۶:۲۷ ۳۱ خرداد ۱۳۹۶
نتیجه ی ضعیف این دوره نتیجه ی اشنایی کم سرمربی با بچه ها بود ،باید بهش وقت بدیم
Germany
گمنام
۱۵:۵۵ ۳۱ خرداد ۱۳۹۶
درست گفتی وقت خانه تکانی است ، فقط آقای کولا کوویچ باید با دید بهتری نظر میکرد....خیییلی انتظار میرفت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۱ ۳۱ خرداد ۱۳۹۶
از وقتی پول اومد تووالیبال والیبالمون مثل فوتبال شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۳۱ خرداد ۱۳۹۶
وقته خونه تکونیه
Netherlands
بی انصافیست
۱۲:۰۷ ۳۱ خرداد ۱۳۹۶
بی انصافیست که والیبالیست ها را پول دوست و خیانتکار بداتیم آنان همانان هستن که ما را چهارم جهان کردن و باعث غرور و شعف ما شدن هر تیمی ممکن است در یک زمان در اوج خودش نباشه باید حمایت کنیم برای خودمان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۳۱ خرداد ۱۳۹۶
پول زیادی آخرش همین میشه.حالت تهوع میاره.
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۱:۳۹ ۳۱ خرداد ۱۳۹۶
آقای مهرگان چرا از خودت نظر میدی .شناخت نداشت مربی خارجی پس اون دوتا ایرانی بغل دستش مگه نبودن .اونا باید کمکش میکردن شناخت که داشتن رو بازیکنان لیگ برتری .پس از خودت نظر دهی نده .واقعیت رو بگو.مغرورشدن وباید چند نفرشون برن .بازیکن سالاری را از کاربندازن .مثل کی روش تو فوتبال ببینید نتجه اش چه بشود .ازما گفتن .
Iran (Islamic Republic of)
نفیسه
۱۱:۱۱ ۳۱ خرداد ۱۳۹۶
دیگه معروف موسوی وغلامی وخیلی های دیگه مناسب تیم ملی نیستن باید روی جوانها کارشود
باگرفتن پول های هنگفت منم بودم بی انگیزه میشدم ومیگفتم چه بازی کنم چه نکنم پول که هست ومردم هم حمایت میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ج ز
۱۰:۳۵ ۳۱ خرداد ۱۳۹۶
ما هر موقع بی انداز ه بهمون توجه بشه و بزرگنمایی بی حدی از سوی رسانه صورت گیرد ظرفیت نداریم و مغرور میشیم حالا هر رشته ورزشی باشه اگر تیم ما در هر رشته ورزشی نتیجه می گیره وظیفه اش است چون از پول مردم هزینه میشه. نیازی به بزرگ کردن نداره. که سرانجامش می شود این که در بین 12تیم 11 میشیم یا در مقابل یک تیم عربی تحقیر میشویم.
Iran (Islamic Republic of)
میلاردو
۰۹:۲۴ ۳۱ خرداد ۱۳۹۶
منم اینقدر تحویلم بگیرن و پول بهم بدن بی انگیزه میشم.....معروف و موسوی دیگه از جای خودشون در رفتن.
آخرین اخبار