نفرزاده: از تمام پتانسیل ها در لیگ جهانی استفاده نشد/ نمایش ناامید کننده ای در هفته سوم داشتیم

کارشناس والیبال گفت: نمایش بدی در هفته سوم لیگ جهانی داشتیم و متاسفانه به دلیل استفاده نکردن از بازیکنان مختلف و ترکیب شناور با مشکل رو به رو شدیم.

نفرزاده: از تمام پتانسیل ها استفاده نشده است/ نمایش ناامید کننده ای در هفته سوم داشتیمفرهاد نفرزاده سرمربی تیم والیبال پارسه و کارشناس والیبال کشورمان در گفت و گو با خبرنگار حوزه توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص عملکرد تیم ملی والیبال ایران در مسابقات لیگ جهانی والیبال گفت: در پنجمین دوره حضورمان در رقابت های لیگ جهانی والیبال می توانستیم  هفته به هفته بهتر شویم اما این گونه نشد و با عنوان یازدهمی به لطف باخت ایتالیا به کارمان پایان دادیم .

وی افزود: در هفته نخست این رقابت ها و در مقابل تیم ایتالیا بازی ناامید کننده ای را به نمایش گذاشتیم اما خوشبختانه در 2 بازی بعدی عملکرد خوبی داشتیم . همچنین  سه بازی که در کشور ما انجام شد  دو برد با نتایج  3 بر 2 مقابل بلژیک و آرژانتین را همراه داشت،  اما مهم برد بود که به دست آمد اما در 3 بازی مرحله سوم که  به میزبانی لهستان برگزار شد انتظار بیشتری از ایران وجود داشت و حداقل انتظار می رفت یک بازی را  ببریم و یا در 3 بازی یک یا دو ست را ببریم اما 3 باخت با این نتیجه جای سوال دارد و همچین عملکردی را هیچ کدام از تیم ها در مرحله سوم به دست نیاوردند .

نفرزاده در خصوص اتفاق های عجیبی که در بازی با روسیه و آمریکا باعث شد تا تیم ملی در دو ستی که با نتایج  24 بر 20 جلو بود را ببازد عنوان کرد: یکی از دلایل مهم این اتفاق   این بود که تیم حریف همه بازیکنان ما را شناسایی کرده بود . اگر به کشورهای دیگر دقت کنید می بینید که همه تیم ها یک ترکیب ثابت را دنبال نکردند و در هر بازی با یک ترکیب به میدان می آمدند و به صورت شناور عمل  کردند به طور مثال تیم های والیبال برزیل و آرژانتین در ترکیب خود تغییر ایجاد کردند، اما تیم هایی هم مانند ایران و ایتالیا در ترکیب خود تغییری ایجاد نکردند . البته باید بگویم که ایتالیایی ها برای این کار خود توجیه داشتند زیرا جوانان را جایگزین بازیکنان خود کرده بودند. اما اگر نگاه کنید ما در 9 مسابقه ای که انجام دادیم در هشت بازی آن از یک ترکیب ثابت استفاده کردیم . بنابراین شناسایی و آنالیز بازیکنان ما برای حریفان آسان تر بود و تیم ها می توانستند با برنامه بهتری عمل کنند . به طور مثال در بازی با آمریکا زمانی که جلو بودیم دیدیم که آمریکایی ها با برنامه  و دقت سرویس های خود را زدند و از ما امتیاز گرفتند . طبیعتا نباید از یک ترکیب ثابت استفاده کرد اما در بازی که معنوی نژاد به میدان آمد چون شناخت کافی وجود نداشت به راحتی توانست از حریفان امتیاز بگیرد . بنابراین تیم ها با تغییرات می توانند از حریفان خود امتیاز بگیرند .

سرمربی تیم والیبال پارسه در ادامه و در خصوص نبود آنالیزور و انتخاب زمان اشتباده برای درخواست وقت های فنی بیان داشت : سبک مربی ها و روش آن ها برای گرفتن وقت فنی با یکدیگر متفاوت است و ما نمی توانیم بگوییم که همه مربیان یک شیوه و روش را دارند . این یک کار سلیقه ای است که یک مربی چه زمانی وقت فنی بگیرد و تعویض انجام دهد . به نظرم کولاکوویچ با تجربه است و مانند مربیان قبلی که در ایران کار کردند مربی شناخته شده ای در دنیاست بنابراین خیلی نمی توانیم به این  مربی ایراد بگیریم و بگوییم ایراد کار ما به مربی برمی گردد. باید آسیب شناسی کنیم و مشکلاتمان را بر طرف کنیم . متاسفانه امروزه  همه مشکلات را گردن  مربی می اندازیم  و می خواهیم مربی را عوض کنیم به همین دلیل این سیکل معیوب دائما تکرار می شود .

کارشناس والیبال کشورمان در ادامه و در خصوص برخی باندبازی ها در تیم گفت : یک سری مسائل در فدراسیون والیبال در خصوص تغییر مربیان وجود دارد و همه از مردم گرفته تا کارشناسان این مسائل می دانند اما تا زمانی که مسئولان ورزش نخواهند این مشکلات بر طرف نخواهد شد . همه این مسائل به خواسته مسئولان بستگی دارد .

نفرزاده در پاسخ به این سوال که چرا ما جرأت جوان گرایی نداشتیم تصریح کرد: تمام این مسائل به این بر می گردد که کولاکوویچ خواسته شده است . کسانی که با کولاکوویچ مذاکره داشتند  یک نقطه نظراتی داشتند که به هم منتقل کردند که مثلا باید چگونه کار کنید . اگر به رشته فوتبال و تیم ملی نگاه کنید می بینید  که  مربی مانند کی روش  یک سری بازیکنان را در اوجشان کنار می گذارد با این حال آن ها در باشگاه ها در سطح بالا فعالیت می کنند اما کی روش نظرات خود را دنبال می کند تا تفکرات را اجرایی کند و نتیجه بگیرد . در مصاحبه ای که از کی روش خواندم دیدم که این مربی گفته بود بازیکنان تیم ملی که از پیراهن تیم ملی استفاده می کنند صاحبان آن نیستند پیراهن به مردم تعلق دارد و آن ها باید برای رسیدن به آن پیراهن تلاش کنند . به نظرم این حرف خیلی زیبا و تاثیر گذار است و خود همین حرف می تواند خیلی از مشکلات والیبال را رفع کند .

سرمربی تیم والیبال پارسه در خصوص عملکرد کلی ایران در لیگ جهانی والیبال عنوان کرد : جایگاه والیبال در کشور ما تغییر کرده اما متاسفانه برخی از کارشناسان از حرف های کلیشه ای استفاده می کنند و می گویند یک زمانی اگر یک ست در مقابل ژاپن ،کره جنوبی و چین را می بردیم به خودمان افتخار می کردیم اما ما باید یک واقعیت را بپذیریم که اگر این تیم ها یک زمانی ما را  می بردند جزو 6 قدرت برتر والیبال جهان بودند، اما حالا آن ها نیستند و ما در میان 10 قدرت برتر هستیم . در گذشته والیبال ما حرفه ای نبوده و بازیکنان و دست اندر کاران ما باید برای رفع معیشت خود در جای دیگری فعالیت می کردند و در کنارش تمرین والیبال را انجام می دادند، اما والیبال در کشور ما اکنون حرفه ایست که بسیاری از زبازیکنان ما حتی حاضر نیستند در کشور های دیگر بازی کنند چون پول بیشری در کشورمان می گیردند. این نشان دهنده حرفه ای شدن والیبال ماست در حالی که چین و ژاپن و کره از جمع قدرت های اول خارج شده اما ما با یک برنامه اصولی توانستیم جانشین چین ،کره جنوبی  و ژاپن شویم، ولی حالا استفاده از این شعار جالب نیست ما باید واقع بینانه برخورد کنیم . ما پشتوانه های بسیار خوبی داریم . در یکی دو سال گذشته می گفتند پشتوانه نداریم در حالی که این افراد کسانی هستند که باعث ترویج این عقیده شدند تا مربیان تیم ملی جرأت جوان گرایی نداشته باشند. درست است که بازیکنانی مانند  موسوی ها و معروف ها را داریم اما باید در نظر بگیریم که جوان هایی هم مثل معنوی نژاد و عبادی پور هستند که می توانند به تیم ملی کمک کنند . متاسفانه امروزه ملاک برخی  انتخاب ها  رنگ پیراهن آن هاست و این نشان دهنده آن است که از تمام پتانسیل ها استفاده نشده است .

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار