مصرف دخانیات سالانه بیش از ۵۰ هزار قربانی در کشور می‌گیرد

مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شماره یک اصفهان گفت: سالانه در کشور ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر بر اثر مصرف دخانیات فوت می‌کنند که این آمار در جهان هر ساله ۶ میلیون نفر است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  شهرام احتشامی امروز در کارگروه سلامت اظهار کرد: دخانیات یکی از معضلاتی است که جهان با آن درگیر شده و شعار امسال روز جهانی دخانیات هم «دخانیات تهدیدی برای توسعه و سلامت» انتخاب شده است.

وی با اشاره به وجود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر مصرف‌کننده دخانیات در جهان افزود: هر ساله در جهان ۶ میلیون مرگ ناشی از استعمال دخانیات اتفاق می‌افتد و سالانه ۶۰۰ هزار نفر هم به دلیل مواجهه با دود دخانیات جان خود را از دست می‌دهند؛ مصرف سیگار در جهان بین ۵۰ تا ۶۰ میلیارد نخ در سال متغیر است و گردش مالی این تجارت ۱۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شماره یک اصفهان به آمار مصرف دخانیات در ایران هم اشاره کرد و گفت: سالانه در کشور ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر بر اثر مصرف دخانیات فوت می‌کنند.

احتشامی تصریح کرد: افزایش فعالیت غیرمجاز عرضه‌کنندگان دخانیات، افزایش دسترسی جوانان به مواد دخانی، افزایش قاچاق دخانیات و نداشتن نظارت بر کیفیت صدور مواد دخانی از جمله موارد شیوع این معضل اجتماعی در کشور است.

وی تأکید کرد: کلیه چایخانه‌های عرضه‌کننده قلیان در منطقه تحت پوشش مرکز بهداشت شماره یک پلمب شده است.

مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شماره یک اصفهان اضافه کرد: جمع‌آوری قلیان‌ها از ۱۰ مرداد ماه سال گذشته آغاز شده و تا ۱۰ خرداد ماه سال جاری ادامه داشته است که در این مدت ۱۷۹ مرکز عرضه قلیان در منطقه تحت پوشش مرکز بهداشت شماره یک پلمب شده است که ۱۵۷ مرکز شهری و ۲۲ مرکز عرضه قلیان به صورت روستایی فعالیت داشته است.

وی به پلمب مجدد ۶۲ مورد هم اشاره کرد و گفت: ۷۶۰ مورد ادوات هم از این مراکز جمع‌آوری شده است که با احتساب مناطق تحت پوشش مرکز بهداشت شماره دو به  هزار و ۵۰۰ مورد می‌رسد.

احتشامی اذعان کرد: تمام چایخانه‌های عرضه‌کننده قلیان در اصفهان پلمب شده است که بیش از نیمی از آن‌ها کاربری خود را تغییر داده‌اند و یا فقط به عرضه چایی اکتفا کرده‌اند.

مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شماره یک اصفهان در پایان یادآور شد: در مقابله با قلیان اقدام قانونی چندان موفق نخواهد بود بلکه در این خصوص فرهنگ‌سازی مؤثرتر خواهد بود.    

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.