طراحی زیست‌حسگر DNA در مازندران

محققان مازندرانی زیست حسگر بررسی توالی DNA را طراحی کردند .

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، رئوف عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران گفت : با تلاش محققان این دانشگاه زیست‌حسگری طراحی شد که با بررسی توالی DNA در امور زیست‌محیطی و جنایی کاربرد دارد.

وی تشخیص بهتر، عملکرد سریع و دقت کافی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها را از ویژگی های این حسگر برشمرد و افزود: با طراحی این زیست‌حسگرها ، دستیابی به اطلاعات اختصاصی درباره روند ترتیب DNA افزایش یافته است.

عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران با بیان اینکه شناسایی نقص‌های ژنتیکی در آزمایشگاه های تشخیص طبی به کمک ابزارهای زیستی، مستلزم وقت و هزینه زیاد است گفت: این زیست‌حسگر با استفاده از سیستم پیل سوختی میکروبی (MFC) ساخته شده است.

رئوف با بیان اینکه زیست‌حسگر DNA خودکار و قابل حمل است و حساسیت و گزینش‌پذیری بالایی در برابر توالی DNA دارد مزیت اصلی آن را قیمت اندک، طراحی ساده و ابعاد کوچک در مقایسه با سایر ابزارهای موجود برای بدست آوردن اطلاعات در مورد توالی یک ژن خاص برشمرد .

وی گفت: این زیست حسگر در تشخیص‌ بالینی بیماری‌های توارثی و عفونی، شناسایی ارگانیسم‌های آلوده‌کننده‌ مواد غذایی و بررسی‌های زیست محیطی و تحقیقات جنایی کاربرد دارد .

وی افزود: زیست حسگر بررسی توالی DNA با شماره ثبت 89226 در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت رسید .

نتایج این تحقیقات که حاصل همکاری مریم اصغری دانشجوی دکترای شیمی تجزیه دانشگاه مازندران، دکتر جهانبخش رئوف عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران و دکتر مصطفی رحیم‌نژاد عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل است، در مجله بیوسنسور و بیوالکترونیک  با ضریب تاثیر 7.47 منتشر شده است.

انتهای پیام/آ