شیراز؛

تعطیلی دو واحد قصابی در آباده

2 واحد قصابی متخلف در شهرستان آباده پلمپ شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ دکترفرخی سرپرست اداره دامپزشکی آباده گفت: در بازرسی به‌ عمل‌ آمده توسط کارشناسان این اداره 2 واحد قصابی به علت کشتار غیرمجاز دام و رعایت نکردن مقررات بهداشتی با همکاری اداره نظارت بر اماکن عمومی شهرستان پلمپ شد.

 
وی با بیان اینکه موردی از تب کریمه کنگو در این شهرستان مشاهده نشده است ، تصریح کرد: بیماری تب خونریزی‌ دهندهٔ کریمه کنگو یک بیماری حاد تب دار و خونریزی دهنده ‌است که از طریق گزش کنه آلوده و یا تماس با خون، ترشحات، یا لاشه دام آلوده و انسان آلوده منتقل می‌شود.
 
سرپرست اداره دامپزشکی آباده اظهار کرد: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری کشنده و مشترک بین انسان و دام است که علائم واضح و مشخصی در دام ندارد و صرفاً به صورت یک تب مختصر و زودگذر در دام ها ایجاد می شود که اغلب دامداران متوجه آن نمی شوند بنابراین یک تهدید جدی برای بهداشت عمومی و سلامت انسان ها به شمار می آید.
 
دکتر فرخی مهمترین راهکارهای پیشگیری از بیماری را، بهسازی جایگاه‌های نگهداری دام، مبارزه با انگل های خارجی (کنه ها) از طریق سمپاشی، آموزش دامداران و قصابان و افراد در معرض خطر، استفاده از از وسایل محافظتی از جمله دستکش، چکمه و روپوش به هنگام تماس با دام، سرد کردن لاشه به مدت 24 ساعت در درجه یخچال، ممانعت از کشتار و ذبح دام در خارج از کشتارگاه و معابر عمومی، تهیه گوشت از مجاری مجاز و دارای مهر دامپزشکی دانست.
 
سرپرست اداره دامپزشکی آباده با بیان اینکه ویروس این بیماری با پخت گوشت از بین می رود لذا باید از خوردن گوشت یا جگر به صورت خام و نیم پز خودداری شود افزود: همچنین افراد هنگام خرد کردن گوشت از دستکش استفاده کنند.
 
  وی به شهروندان توصیه کرد گوشت مصرفی را فقط از فروشگاه های مجاز تهیه کنند و قبل از خرید به مهر دامپزشکی مندرج بر لاشه کشتاری توجه شود.
 
دکتر فرخی گفت: لازم است گوشت مجاز تازه ذبح شده به مدت 24 ساعت در دمای 4 درجه یخچال منزل نگهداری و سپس مصرف شود.     
                                

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.