از ایران اولسان تا ایران آزادی

تفاوتی 46 ساله با 2 بازمانده و یک چهره ثابت

ایران برای دومین بار پیاپی موفق به صعود به جام جهانی شد.

به گزارش  خبرنگارفوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان تیم ملی فوتبال ایران دوشنبه هفته جاری با برتری 2 بر صفر مقابل ازبکستان موفق شد برای دومین بار پیاپی مجوز حضور در جام جهانی را کسب کند. ایران در حالی به این مهم دست یافت که با وجود سرمربی گری کارلوس کی روش در 2 دوره اخیر رقابت های مقدماتی جام جهانی، با ترکیب تیم کشورمان با تغییراتی بنیادین نسبت به دوره قبل مواجه شده است.

آخرین بازی مقدماتی جام جهانی 2014 مربوط می شود به 28 خرداد 1392. جایی که تیم ملی با تک گل رضا قوچان نژاد در خاک کره شاگردان چوی کانگ هی را شکست داد و به عنوان تیم نخست گروه به جام جهانی راه یافت.

تفاوتی 46 ساله با 2 بازمانده و یک چهره ثابت

در آن مسابقه رحمان احمدی(32سال)، خسرو حیدری(29)، هاشم بیک زاده(29)، مسعود شجاعی(29)، امیر حسین صادقی(31)، جواد نکونام(32)، سید جلال حسینی(31)، پژمان منتظری(29)، مجتبی جباری(29)، آندو تیموریان(30) و رضا قوچان نژاد(25) در ترکیب تیم ملی کشورمان حضور داشتند.

حال پس از گذشت چهار سال ترکیب ایران در بازی سرنوشت ساز بدین ترتیب بود: علیرضا بیرانوند(24سال)، سید جلال حسینی(35)، مرتضی پورعلی گنجی(25)، میلاد محمدی(23)، رامین رضاییان(27)، سعید عزت اللهی(20)، علی کریمی(24)، مهدی طارمی(24)، علیرضا جهانبخش(23)، مسعود شجاعی(33) و سردار آزمون(22)


تفاوتی 46 ساله با 2 بازمانده و یک چهره ثابت
تیم 4 سال پیش تنها یک بازیکن زیر 29 سال داشت که آن هم رضا قوچان نژاد بود و مسن ترین بازیکن نکونام و احمدی بودند با 32 سال. میانگین سنی آن تیم 29/63 سال بود.

اما چهار سال بعد میانگین سنی تیم کشورمان به 25/45 کاهش یافت. تیمی که سید جلال را با 35 سال به عنوان مسن ترین و سعید عزت اللهی را با 20 سال به عنوان جوان ترین بازیکن می دید. این تیم فقط دو بازیکن بالای سی سال و سه بازیکن بالای 27 سال داشت.

نکته دیگر این است که مجموع سن بازیکنان بازی با کره 326 سال بود و مجموع سن بازیکنان بازی با ازبکستان 280 سال. 46 سال اختلاف بین دو تیمی که ایران را جهانی کردند.

سید جلال حسینی و مسعود شجاعی تنها بازماندگان ترکیب اصلی این دو بازی حساس هستند. نفراتی چون گوچی، منتظری و حاج صفی هم گرچه در ترکیب اصلی تیم ملی برابر ازبکستان جایی نداشتند اما  در اردوی هر 2 تیم حاضر بودند.

اسکلت آن تیم از استقلالی ها و لژیونرها تشکیل شده بود و اسکلت این تیم از پرسپولیسی ها و لژیونرها درست شده است و فقط در این میان تنها فرد ثابت کارلوس کی روش بوده و هست.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار