طی یادداشتی؛

اگر شعر در خدمت دین و انقلاب نباشد به انحراف کشیده می‌شود

محمدمهدی عبدالهی گفت: شعر متعهد و انقلابى، در بيدارى ملى و افزايش سطح آگاهى مردم نقش به سزايى دارد.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدمهدی عبدالهی مداح و شاعر اهل بيت پيرامون نقش شعر و شاعر در بيدارى ملى یادداشتی را برای حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان نوشته است:

شعر متعهد و موضع‌مند از ديرباز مورد توجه رهبرى انقلاب بوده است و ديدارهاى سالانه معظم له و بيانات حكيمانه ایشان در افزايش سطح شعرى كشور و توليد آثار فاخر و انقلابى، بسيار تأثيرگذار مى‌باشد.

به فرموده ايشان، گاهى يك بيت شعر از يك ساعت بحث مستدل، تأثيرش بيشتر است و همان بيت مطمئنا در ذهن‌ها مى‌ماند، مردم آن را مى‌فهمند و تكرار مى‌كنند و ماندگار مى‌شوند و بايد از اين ظرفيت بزرگ به نحو احسن استفاده شود.

شاعران متعهد در زمان اهل بيت عليهم‌السلام هم از جايگاه و منزلت ويژه‌اى برخوردار بودند.

امام صادق(ع) فرمودند: هر كس يك بيت شعر درباره حادثه عاشورا بگويد و كسى را با آن بيت بگرياند، خداوند بهشت را بر او واجب خواهد كرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامى مدظله العالى در مورد اين روايت مى‌فرمايند: 

«تمام دستگاه‌هاى تبليغاتى، براى منزوى كردن و ظلمت نگاه داشتن مسأله عاشورا و كلا مسئله اهل بيت تجهيز شده بودند تا نگذارند مردم بفهمند چه شد و قضيه چه بود، تبليغ اينگونه است. آن روزها هم مثل امروز، قدرت‌هاى ظالم و ستمگر، حداكثر استفاده را از تبليغات مغرضانه و شيطنت‌آميز مى‌كردند. در چنين فضايى مگر ممكن بود قضيه عاشورا باقى بماند؟  یقینا بدون آن تلاش‌ها، از بین می‌رفت (68.6.29)»

شعر وسيله خوبى براى تبليغ دين است، محبتى كه اهل بيت نسبت به شعراى آن زمان مانند دعبل و كميت و فرزدق و ... داشتند، مؤيد همين مطلب است.

كمااينكه شعرشان علاوه بر مدح و مرثيه اهل بيت، سياسى و در جهت دفاع از ولايت نيز بوده است.

طبق فرمايشات معظم له، رفتار ائمه اينگونه بود كه دعوت شعرى را تقويت مى‌كردند، البته فقط ائمه اين كار را نمى‌كردند بلكه در مقابلشان، بنى اميه و بنى عباس هم براى پيشرفت كار خود محتاج شاعران بودند و به شعرا پول‌هاى گزاف مى‌دادند تا در مدح آن‌ها و بر حق بودنشان شعر بگويند و امروز هم پول مى‌دهند تا اسلام و انقلاب را به ابتذال بكشند و اهل بيت را مورد مذمت قرار دهند و شيعه را خراب نمايند.

بدين منظور رهبرى انقلاب، در چند سال اخير بر روى مضمون و محتواى اشعار سروده شده تأكيد ويژه‌اى دارند.

اينكه دائما بر زنده بودن و موضع دار بودن شعر و واكنش نسبت به مسائل روز كشور، منطقه و جهان اسلام تأكيد دارند، حكايت از همين مطلب دارد.

شعر خوب و قابل استفاده و موضع مند و متعهد و انقلابى، در بيدارى ملى و افزايش سطح آگاهى مردم نقش به سزايى دارد.

بنده قبلا هم در يادداشت‌هاى مختلف مكررا عرض كرده‌ام، شعرى كه در خدمت ارزش‌هاى دينى و انقلابى و مفاهيم آن نباشد قطعا به انحراف كشيده خواهد شد، فلذا علاوه بر اينكه رويكرد شعر مى‌بايستى گفتمان انقلاب باشد، شاعران نيز مى‌بايستى با قلم ارزشمند خود، جبهه حق را تقويت نموده و از كنار حوادث و اتفاقاتى كه پيرامونشان اتفاق مى‌افتد، بى‌تفاوت عبور نكنند تا روز به روز با توليد آثار ارزشى، شاهد بيدارى اسلامى در منطقه و جهان اسلام باشيم و دل‌هاى بيشترى را نسبت به حق متمايل نمايند، چون شاعر با هر بيت خود مى‌تواند دل‌هاى زيادى را تسخير نمايد فلذا چقدر خوب است كه ابيات سروده شده در جهت آرمان‌هاى انقلابى و عدالتخواهى و دفاع از محرومان و مظلومان و همچنين مسائلى كه از دغدغه‌هاى چند سال اخير معظم له از جمله تبيين شخصيت امام راحل (ره)، شهدا، دفاع مقدس، مدافعان حرم، جنايات آل سعود در يمن و بحرين، بدعهدى‌هاى دشمن و ... باشد.

خاطرنشان مى‌شود؛ شاعران با پياده‌سازى بيانات حكيمانه رهبرى در اشعارشان در مسير هدايت و روشنگرى و بيدارى ملى، قطعا نقش مهمى را ايفا خواهند كرد و حتى انگيزه‌هاى شوم دشمنان را نيز نقش بر آب خواهند كرد.

ان شاءالله با همت و تلاش و همفكرى اساتيد، بيش از پيش شاهد شكوفايى استعدادها و رويش‌هاى شعر انقلاب و بالتبع افزايش سطح روشنگرى و بيدارى ملى باشيم.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار