حسینیه خان بندرریگ به حفاظت نیاز دارد

رئیس مرکز پژوهش هنر‌های آیینی حوزه هنری استان بوشهر گفت: حسینیه خان بندرریگ از قدیمی و زیباترین حسینیه‌های این استان است که نیاز به محافظت و نگهداری بیشتری دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، علی قربانی روز یکشنبه در نشست تخصصی 'تعزیه در بندرریگ، چگونگی ساختار از گذشته تا به امروز' در خانه جوان این بندر افزود: بنای حسینیه خان بندرریگ متعلق به دوره قاجار است که در سال ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۷۰۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آیین‌های زیبای بندرریگ از جمله نمایش تعزیه روز عاشورا قابلیت معرفی به سراسر کشور و ثبت ملی را دارد.

قربانی اظهارداشت: مردم بندرریگ از سالیان دور به هنر‌های آیینی و آوا‌های محرم و صفر از جمله تعزیه و ریاض خوانی علاقه خاصی داشته که تاکنون نیز تداوم دارد.

رئیس خانه جوان بندرریگ گفت: تعزیه در این بخش منحصر به فرد و بر پایه تک گویی است که برخلاف تعزیه‌هایی که در سراسر کشور اجرا می‌شود موافق خوانی و مخالف خوانی ندارد.

مهدی تنگستانی افزود: باتوجه به تک گویی تعزیه خوانان و شخصیت‌های جداگانه اجرا کننده، هماهنگی و پیوستگی خاصی در تعزیه این بندر برقرار است.

وی اظهارداشت: آوا‌های ریاض خوانی نیز در این بندر میراثی ناملموس و اصیل از گذشته‌های دور است که به شیوه‌ای متفاوت از استان بوشهر برگزار می‌شود.

یکی از مداحان این شهر گفت: حدود ۲۵۰ نوای خاص ریاض خوانی وجود دارد که بخشی از آن در این بندر از دیرباز در ایام محرم و صفر قرائت می‌شود.

عقیل عزیززاده افزود: قدیمی‌ترین کتاب ریاض خوانی مربوط به ۲۵۰ سال پیش و چاپ بمبئی است که در حسینیه خان این شهر نگهداری می‌شود.

نمایش تعزیه در بندرریگ قدمتی بیش از ۱۰۰ سال دارد.

انتهای پیام/م

حسینیه خان بندرریگ از قدیمی و زیباترین حسینیه استان بوشهر است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.