در نشست مطبوعاتی تماشاخانه تئاتر مستقل مطرح شد؛

سالن‌های اجاره‌ای آفت تئاتر خصوصی شده است

مدیر و مشاوران تئاتر مستقل تهران در نشست رسانه‌ای برنامه‌های مدنظر خود را عنوان کردند.

سالن‌های اجاره‌ای آفت تئاتر خصوصی شده است
به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ صبح امروز نشست مطبوعاتی برنامه‌های سال ٩٦ تماشاخانه تئاتر مستقل با حضور مصطفی كوشكی مدیر مجموعه، اصغر دشتی مشاور مجموعه وحسن جودكی از مشاوران دیگر تماشاخانه تئاتر مستقل برگزار شد. 

بنا بر این گزارش، ابتدا كوشكی مدیر تماشاخانه توضیحی از شكل گیری این مجموعه داد و گفت: به صورت خصوصی و بدون كمك هیچ ارگانی این مجموعه از سال ٩٣ برپا شد و تا كنون در حال فعالیت هستیم. اولین اقدامی هم كه در سال ٩٦انجام خواهیم داد، ایجاد فضا و امكانات برای دانشجویان و نخبه های حوزه تئاتر است. درواقع در نظر داریم تعرفه مالی را برایشان حذف كنیم و رایگان شرایط اجرای تئاتر را برای آنها فراهم كنیم. 

وی ادامه داد: اقدام دیگر در سال ٩٦، استعدادیابی است. به طوری كه چند نمایشنامه نویس مطرح همچون محمد نادری، حسن معجونی، محمد رحمانیان ، نادر برهانی مرند و اصغر دشتی نمایشنامه هایی را خوانش می‌كنند و شاگردانی را تحت آموزش خود دارند كه آنها در صورت صلاحدید این اساتید به عنوان استعداد خوانش نمایشنامه مورد نظر را خواهند داشت. این كار هم برای جوانان به صورت رایگان صورت می‌گیرد. 

در ادامه اصغر دشتی مشاور این مجموعه در مورد برنامه‌هایش در سال ٩٦اظهار داشت: مشاوره به جوانان و كسانی كه می‌خواهند در این عرصه فعالیت كنند، از سال گذشته در تئاتر مستقل شكل گرفت و به دانشجویان حوزه تئاتر در كنار آموزش برای اجرا هم مشاوره می‌دادیم و به طور كل تا كنون ١٥٠ساعت مشاوره و ١٠ كارگاه آموزشی برگزار كردیم.

وی ادامه داد: امسال هم این كار به صورت مداوم انجام خواهد شد و علاوه بر تهران مراكز مشاوره در شهرستان‌ها را نیز فعال كردیم و با انجمن های مركز نمایشی استان‌ها سه جلسه برگزار كردیم. قرار شد مشاوره به صورت اعزام مشاور یا به صورت تلفنی با گروه‌های استانی صورت بگیرد.

کوشکی از توجه به بخش بازاریابی مخاطب برای آثار نمایشی در تئاتر مستقل تهران گفت و اظهار داشت: ما تیمی برای فروش و بازاریابی را خارج از فضای تئاتری دعوت به همکاری کردیم که این تجربه بسیار خوب بود و ادامه خواهد داشت. 

وی از اجرای نمایش «مهاجران» کیومرث مرادی و «شب دشنه های بلند» علی شمس به عنوان اجراهای مردادماه و شهریورماه و همچنین برگزاری سلسله کارگاه های اجرای تئاتر توسط سعید بهنام، رکسانا مهرافزون، کوروش نریمانی، حمید پورآذری و علی اصغر دشتی به عنوان دیگر برنامه‌های تئاتر مستقل تهران نام برد. 

مدیر تئاتر مستقل تهران درباره ثبات پیدا کردن این تئاتر خصوصی، یادآور شد: مکان‌های استیجاری آفت بزرگ تئاتر خصوصی امروز است. ما از روز اول کف فروش برای اجراها در نظر نگرفتیم و همین امر ما را دچار چالش کرد. سعی ما در صنفی که داریم این است که به مکان های ثابت برای سالن های خصوصی تئاتر برسیم. ما با اطمینان خاطر نمی‌توانیم برنامه ریزی بلندمدت داشته باشیم و فقط می توانیم برنامه ریزی یکساله انجام دهیم.

کوشکی درباره مشکلاتی که شهرداری تهران برای تئاتر مستقل ایجاد کرده بود، اظهار کرد: ما مجوزهای فعالیت از وزارت ارشاد، اماکن و نیروی انتظامی را داریم اما نهاد شهرداری مستقل عمل می کند. البته شهردار منطقه ۱۱ مساعدت کرد و تئاتر مستقل تهران به فعالیت خود ادامه می دهد.

وی درباره اجراهای بین‌المللی تئاتر مستقل تهران گفت: قرار است نمایش «رویای شب نیمه تابستان» مردادماه سال جاری در جشنواره «شکسپیر» شهر گدانسک لهستان اجرا شود که این اولین حضور بین المللی تولیدات تئاتر مستقل تهران است. سعی داریم در مراودات بین المللی تئاتر ورود داشته باشیم. 

در بخش پایانی این نشست نیز حسن جودکی از راه اندازی واحد تهیه و تولید در تئاتر مستقل تهران خبر داد و گفت :متأسفانه ما در حال حاضر در تئاتر ایران ساختار و تشکیلاتی برای تهیه کنندگی تئاتر نداریم. کمپانی تئاتر مستقل تهران از این پس در زمینه تهیه کنندگی و تولید آثار نمایشی ورود پیدا می کند و با گروه ها در این زمینه وارد مذاکره می شود. 
 
 
انتهای پیام/
 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار