در سمینار بین المللی تئاتر و ظرفیت‌های بخش غیر دولتی؛

فعالیت‌های تئاتری کارآمد موجب تعامل بین المللی می‌شود

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر لزوم مشارکت و همکاری بخش دولتی و خصوصی در ارتقای جایگاه تئاتر، تاکید کرد.

فعالیت‌های تئاتری کارآمد موجب تعامل بین المللی می‌شودبه گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سمینار بین المللی تئاتر و ظرفیت‌های بخش غیر دولتی، روز یکشنبه مورخ ۱۵ اسفند ۹۵ در سالن کنفرانس تئاتر شهر و با حضور اهالی رسانه و سخنرانی مهدی شفیعی، رئیس سمینار و مدیرکل هنرهای نمایشی و علی مرادخانی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اهالی تئاتر کشورهای روسیه، ایتالیا، مکزیک و آذربایجان برگزار شد.

پس از  تلاوت آیاتی از کلام الله مجید، پخش سرود ملی و خیرمقدم و تشکرمجری برنامه از تمام اهالی تئاتر و رسانه، محمد جعفریان ضمن به صحبت درخصوص این سمینار پرداخت و گفت:این مراسم با چهارمیزگرد امروز برگزار می‌شود که قرار است در خصوص بخش‌های غیردولتی و فعالیت دولت با این بخش به گفتگو بپردازیم.

علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص گفتگو درباره ضرورت‌های ارتباط بخش دولتی و خصوصی، گفت:بخش خصوصی در تئاتر ما فعال شده است، چیزی که این‌جا وجود دارد داشتن فعالیت های کارآمد برای تئاتر است که جریان جاری در سراسر کشور است و حتی باعث ایجاد تعامل بین المللی می‌شود.

وی اظهار داشت: خوشبختانه بخش خصوصی تئاتر کشورمان فعال شده است و با همکاری دولت و این بخش می‌توان فعالیت‌های کارآمد و با ارزشی را در تئاتر کشورمان ایجاد کرد، با انجام این فعالیت‌ها، نگاه دولت دیگر بر مسائل نطارتی نیست.جنبه نظارتی این فعالیت کمتر و جنبه‌ی حمایتی بیشتری دارد و حامی بخش خصوصی خواهد بود. در آینده دولت تنها از این امکان که ایجاد شده است سرافراز  خواهد بود. من اعتقاد ندارم دولت تنها باید یارانه بدهد. امیدوارم با فعالیت‌هایی که انجام می‌دهیم، تئاتر خصوصی را فعال کنیم و تئاترهای دولتی فقط کارهای خاص و کارهایی را که بخش خصوصی نمی‌تواند ریسک آن را بپذیرد، انجام دهد. 
از نظر من فرهیختگی جامعه با این ارتباطات خودش را به کمال و اوج می‌رساند و در همان نقطه نگه می‌دارد.


سپس مهدی شفیعی رئیس سمینار و مدیرکل هنرهای نمایشی در خصوص فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود در بخش غیردولتی تئاتر،  گفت:در این جایگاه خودم و مخاطبان محترم را دعوت به هم‌افزایی بیش از پیش در کشور برای بهره‌مندی از ظرفیت بی نظیر این هنر در کاهش آسیب های اجتماعی می‌کنم. سرمایه انسانی اصلی‌ترین نیرو در توسعه پایدار است.

وی در ادامه عنوان کرد: گسترش فضاهای آموزشی و دانشگاهی رشته تئاتر هرچند به لحاظ گسترده تنوع دانش‌های مرتبط تئاتر ناکامل بوده و ضروری است که دانشگاه‌ها با افق پیش رو این هنر همراه‌تر شوند، اما این جمعیت تئاترخوانده یک جمعیت کم ظرفیت در جامعه ایرانی است.

شفیعی اظهار داشت: برای ارتقای جایگاه تئاتر به منظور برجسته‌سازی ضروری است که اهالی تئاتر گام بردارند.نهادهای سیاستگذار و رسانه ها صرفا با نگاه هم‌افزا می‌توانند جایگاه تئاتر را بهبود بخشند.برجسته‌سازی نقاط ضعف انتقادهایی که گاها منافع شخصی یا سازمانی را مورد توجه قرار می‌دهد، کم توجهی به نقاط مثبت و دریک کلام فقدان نگاه کلان به اثر بخشی تئاتر بعنوان هنری زنده و تاثیرگذار، در ارتقای فرهنگ عمومی و نهادسازی اجتماعی مقوله‌ای  است که ضرورت دارد نیروهای موثر در این حوزه به گفتگو بپردازند.

مدیرکل هنرهای نمایشی همچنین عنوان کرد:‌ دولت خود را حامی تئاتر می‌داند و آمار نشانگر رشد این حمایت در سال‌های اخیر است. اما اگر رشد تولید آثار نمایشی را مدنظر قرار بدهیم، بله حمایت دولت متناسب با رشد تولیدات نیست.استفاده از ظرفیت‌های بخش غیر دولتی صرفا مقوله اقتصادی نیست بلکه بیشتر اجتماعی است.کارایی بیشتر در گرو ایجاد فضایی است که بخش‌های غیر دولتی از ظرفیت خود بهره‌مند شود و این کار در گرو مشارکت و همدلی و هم‌افزایی بیشتر است.

وی افزود: در تاریخ معاصر کشور، دوگانگی‌ای در حوزه تئاتر شکل گرفته بود که در شرایط فعلی، به نظر می‌رسد کارایی خود را از دست داده است.دوگانه ای بر مبنای تعلق داشتن تئاتر به گروهی خاص و بیرون ماندن بخش زیادی از مردم از این د؛ خاص و عام کردن تئاتر شاید در زمانی که گسترش آموزش‌های عمومی و آکادمیک به اندازه فعلی نبود، توجیه داشت اما در شرایطی که در هر شهر این کشور مراکز اموزش عالی وجود دارد و رسانه‌ها هم خیلی بیشتر اثرگذارند، اگر نگوییم توهین، حداقل ندیدن اتفاقات عظیمی است که در این حوزه افتاده است.وجود شبکه‌ای برای عرضه‌ی آثار در سایر تالارهای کلان شهرها و برگزاری تور آثار نمایشی در شهرستانها فقط و فقط یک مقوله اقتصادی نیست، این امر سطح دسترسی مخاطبان به آثار نمایشی را در کشور افزایش داده، جایگاه تئاتر را برجسته نموده و به ارتقای فرهنگ عمومی منجر می‌شود.

شفیعی در پایان گفت:امیدوارم با این مراسم امکان گفتگویی برای بهبود تئاتر و هم افزایی در ارتقا ظرفیت‌های بخش خصوصی باشد.

سپس مهرداد رایانی مخصوص، دبیر سمینار، ضمن خیرمقدم و تشکر از مهمانان عزیزی که در این مراسم حضور بعمل آورده‌اند، در خصوص این سمینار گفت:واژه‌هایی مثل تئاتر مستقل و آزاد، واژه‌هایی هستند که بوجود آمده اند برای همین ما از آن‌ها تعریف مشخص و معینی نداریم، به همین دلیل، نیازمند تعریفی مناسب و کامل از آن‌ها هستیم.امروزه ما بیش از هر روز دیگر نیازمند صحبت درباره تئاتر کشورمان هستیم.یک زمانی حدود بیست سال پیش فکر می‌کردیم تئاتر از سوی رسانه‌های دیگر تهدید می‌شود، ولی تئاتر با به‌روز کردن خود، ساختار جدیدی پیدا کرد و به بقای خودش ادامه داد.در تئاتر ایران امروزه یک جریان گسترده در حوزه تئاتر غیر دولتی بوجود آمده است که ما موظف هستیم به آن کمک کنیم تا این جریان به راه خودش ادامه دهد و من امیدوارم و اطمینان می‌دهم که صدای تئاتر ایران را ما می توانیم با این فعالیت‌ها در همه جا بشنویم.

وی همچنین ادامه داد: در این سمینار، ۱۴ سخنران از کشورهای دیگر و ۱۶ سخنران از کشور خودمان دراین مراسم شرکت می‌کنند که میزگردی با محوریت تئاتر و ظرفیت بخش‌های غیر دولتی است که در سه روز ارائه می‌شود و امیدوارم بتوانیم محصول خوبی برای تئاتر ایران فراهم کنیم.


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار