گلایه هند از سایه سنگین تحریم‌های آمریکا بر سر پروژه‌های این کشور در بندر چابهار

مقامات هندی اعلام کردند شرکت‌های غربی از بیم تحریم‌های آمریکا، تجهیزات ساخت اسکله برای بندر چابهار را در اختیار آنها قرار نمی‌دهند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اکونومیک‌تایمز؛ دفتر برنامه‌ریزی‌های استراتژیک هند اعلام کرد کار توسعه بندر چابهار به دلیل آنکه شرکت‌های غربی از فروش تجهیزات ساخت اسکله به آنها امتناع می‌کنند، با اختلال مواجه شده است. 

هند چندی پیش قراردادی به ارزش 500 میلیون دلار برای توسعه بندر مهم مراسلاتی چابهار با مقامات ایران امضا کرد. 

بندر چابهار به دلیل قرار گرفتن در خلیج عمان و امکان دسترسی آسان به تنگه هرمز، یک موقعیت استثنایی برای هند به حساب می‌آید که می‌تواند با کمک آن مسیر حمل و نقل به سمت آسیای مرکزی و افغانستان داشته باشد. هند با بهره‌مندی از موقعیت استراتژیک بندر چابهار قادر خواهد بود پاکستان را به عنوان رقیب دیرینه خود کنار بزند.

شرکت دولتی هند که پروژه تکمیل بندر چابهار را بر عهده دارد اعلام کرد شرکت‌های غربی از بیم تحریم شدن از سوی آمریکا از فروش تجهیزات ضروری مانند جرثقیل و لیفتراک به آن خودداری می‌کنند. به گفته دو منبع دولتی هند، پروژه چابهار بزرگترین پروژه برون مرزی این کشور به حساب می‌آید.

یک شرکت مهندسی در سوئیس به شرکت هندی "ایندیا پورتس گلوبال" که متخصص ساخت اسکله در آب‌های عمیق است، اعلام کرد قادر به تامین تجهیزات مورد نیاز در پروژه چابهار نیست زیرا بانک‌ها از تحریم‌های مجدد آمریکا علیه ایران اطمینان ندارند و همچنان از نقل و انتقالات مالی که به این کشور مربوط می‌شود، سرباز می‌زنند.

یک منبع آگاه هندی که نامش فاش نشده است اذعان کرد: شرایط کنونی ما به این شکل است که در جستجوی تامین‌کنندگان تجهیزات هستیم.

"دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا، در تبلیغات انتخاباتی خود وعده داده بود در صورت ورود به کاخ سفید، توافق هسته‌ای ایران را پاره خواهد کرد. وی در این مدت برخی تحریم‌ها را علیه شخصیت‌ها و شرکت‌های ایرانی و چینی به بهانه انجام آزمایش‌های موشکی اعمال و شرکت‌های غربی را نسبت به بازگشت مجدد تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، نگران کرده است. کمااینکه در دولت اوباما نیز نگرانی از تحریم‌های باقیمانده آمریکا کار را برای سرمایه‌گذاری در ایران دشوار کرده بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۲۰ خرداد ۱۳۹۶
دنیا یواش یواش داره میفهمه آمریکا نبودنش بهتر از بودنشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۲۰ خرداد ۱۳۹۶
برجام یک طرفه
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۰:۰۵ ۲۰ خرداد ۱۳۹۶
هند همینه کاری بخواد جایی انجام بده یا چیزی بخواد بخره ادم را جون بلب میکنند یا باید مفت ببرند یا جنی بنجل بندازند که سریع کارکنند ...فقط هم برا نوکری خوبند ...کارگری همین .
آخرین اخبار