بیزینس استاندارد: طرح توسعه زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل ریلی ایران برای هند چه فوایدی دارد؟

به نوشته بیزینس استاندارد، سفارشات مربوط به طرح توسعه بندر چابهار، آغاز خوبی برای شرکت‌های فولاد هندی است تا بتوانند سفارشات بیشتری از ایران دریافت کنند.

بیزینس استاندارد: طرح توسعه زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل ریلی ایران برای هند چه فوایدی دارد؟
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ «بیزینس استاندارد» در گزارشی نوشت: به دنبال لغو تحریم‌های ایران، این کشور برنامه گسترده‌ای را برای بهبود زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل ریلی خود آغاز کرده که این مسئله به نفع صنایع معدنی و فولاد هند است. یکی از نخستین اقدامات تهران پس از اجرایی شدن برجام در ماه ژانویه (31 روز منتهی به 12 بهمن)، بازگرداندن سطح تولید نفت به دوران پیش از اعمال تحریم‌ها در سال 2011 بود. 

گرچه این مسئله به مذاق تعدادی از کشورهای عضو سازمان اوپک خوش نیامد، خبر خوبی برای تولیدکنندگان فولاد در هند بود؛ زیرا به دلیل افزایش تولید نفت ایران، بهای انرژی همچنان پایین می‌ماند. یک مقام صنعت فولاد هند اعتقاد دارد در صورتی که این کشور از کارت‌هایش درست استفاده کند، بخت مساعدی برای صادرات حجم انبوهی از فولاد به منظور استفاده در پروژه‌های آتی ایران خواهد داشت. 

وی افزود: تعداد قابل‌توجهی از 12 قرارداد تجاری که هنگام سفر نارندا مودی (نخست‌وزیر هند) به تهران به امضا رسید، قابلیت ایجاد شرایط لازم برای مصرف فولاد هند در پروژه‌های ایران را فراهم می‌کند. یکی از این قراردادها مربوط به توسعه بنادر است که نیاز زیادی به سیمان و فولاد دارد. 

هند قرار است برای ساخت 2 پایانه و 5 اسکله باری در بندر چابهار 500 میلیون دلار هزینه کند. بندر چابهار به لحاظ تجاری از اهمیت زیادی برخوردار است؛ زیرا هند از طریق این منطقه می‌تواند به افغانستان و آسیای مرکزی بدون نیاز به پاکستان دسترسی داشته باشد. 

قرار است یک شرکت ساخت‌و‌ساز دولتی هند 500 کیلومتر خط آهن میان بندر چابهار و شهر زاهدان احداث کند. «سیل،» یک شرکت تولیدکننده فولاد هندی، در گذشته برای تولید خط آهن با ایران همکاری کرده است. این شرکت سال گذشته نیز سفارشاتی در همین زمینه از تهران دریافت کرد. 

«جیندال استیل اند پاور» شرکت هندی دیگری که در زمینه تولید فولاد فعالیت می‌کند نیز نخستین محموله خط آهن ایران را به حجم هزار و 700 تن ارسال کرد. این شرکت برای تولید 150 هزار تن خط آهن با ایران قرارداد دارد. 

تحویل به موقع سفارشات، این امکان را برای دو شرکت مذکور هندی فراهم می‌کند که بتوانند در آینده یعنی هنگامی که ایران قصد دارد طرح 25 میلیارد دلاری خود را برای نوسازی و توسعه شبکه ریلی این کشور آغاز کند، با تهران همکاری بیشتری داشته باشند.

گرچه نباید فراموش کرد که کشورهای دیگر نیز به دنبال سهم خود از شرایط مطلوب تجاری ایران پساتحریم هستند. تاکنون چندین شرکت‌ فولادسازی چینی و اروپایی برای ارزیابی شرایط و شرکت در طرح‌های توسعه ایران به این کشور سفر کرده‌اند. 

انتهای پیام/  
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار