افطار در گرد و غبار /گرما را تحمل کنیم یا فیشهای هنگفت برق را؟

مردم دهلران در حالی در هوای مملو از ریزگرد و ۵۰ درجه گرما روزه داری می کنند که در همین شرایط این مرزداران محروم باید با مشکلاتی همچون افت ولتاژو فیش های نجومی برق دست وپنجه نرم کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، رمضان که از راه می‌رسد آداب روزه‌داری و از همه مهم‌تر توصیه‌های بهداشتی و پزشکی مخاطبین زیادی را به خود جذب می‌کند،  در این ماه انسان به استراحت بیشتری نیاز دارد حتی ساعت کار ادارات نیز کاهش پیدا می‌کند، در یک جمله رمضان که می‌آید عطر خدا در شهر می‌پیچد و در این پهن‌دشت کره خاکی مردمانی هستند که در گرم‌ترین نقاط زمین زندگی می‌کنند به طوری که گرما و گرد و خاک مانع از نشستن آن‌ها بر سر سفره الهی نمی‌شود.

تغییر شرایط اقلیمی در یک دهه گذشته مشکلات زیادی برای کشورها به وجود آورده است، با تغییر شرایط آب هوایی کشور و پدیده ریزگردهای عربی سبب شده مشکلات زیادی برای کشور به خصوص مردم استان‌های جنوب و غرب کشور به وجود بیاید.

شهرستان دهلران به خاطر شرایط آب هوایی یکی از گرم‌ترین شهرهای کشور محسوب می‌شود، شهرستانی که در ایام تابستان دمای هوای آن از مرز ۵۳ درجه سانتی‌گراد عبور می‌کند.

شدت گرما از یک‌طرف و گرد و غبار از طرفی دیگر باعث شده مشکلات عدیده بهداشتی برای شهروندان به وجود بیاید، مشکلاتی که باعث سخت شدن زندگی برای مردمی منجر شده که سال‌هاست در اوج محرومیت مرزداری می‌کنند.

یازده روز از ماه مبارک رمضان می‌گذرد و مردم شهرستان دهلران در گرمای حدود ۵۰ درجه ای علاوه برگذراندن زندگی روزمره خود به ماه مهمانی خدا هم رفته‌اند، هستند کسانی که به خاطر شرایط شغلی در تابش مستقیم آفتاب با زبان روزه برای تأمین معاش خانواده خود تلاش می‌کنند. گرما و گرمای سوزان هم مانعی برای مهمان نشدن در ماه مهمانی خدا نمی‌شود.

این روزها مردم شهرستان در حالی دمای هوای حدود ۵۰ درجه همراه با گرد و غبار را سپری می‌کنند که از خدمات رفاهی و... هم بی بهره هستند و برای این مردم مرزدار از سوی مسئولان تسهیلاتی اندیشیده نشده، این در حالی است که  در استان خوزستان که شهرستان‌های آن هم‌جوار با دهلران است، هنگام افطار ایستگاه‌های صلواتی  از سوی دوایر دولتی و حتی برخی خیرین دایر شده تا توانسته باشند خدمتی به روزه‌داران در این هوای فوق‌العاده گرم و سوزان کرده باشند.

روزه‌داران در همسایگی این شهرستان با شنیدن صدای دل‌نشین اذان از کار خود دست کشیده تا با حداقل پذیرایی کوچک در این ایستگاه‌ها راهی منازل خویش شود ولی در دهلران دریغ از یک استکان آب برای روزه دارنی که هنوز در راه هستند و به منازل خود نرسیده اند.

گرمای هوا مانع روزه داری نمی شود

یکی از شهروندان دهلران که شغلش رانندگی با ماشین سنگین است، گفت: چندین سال است که ماه رمضان در فصل تابستان قرار گرفته است و دمای هوا نیز نسبت به سال‌های قبل افزایش بی‌سابقه داشته است ولی گرما سبب نشده که روزه نگیریم.

سعد جابری بیان داشت: با توجه به اینکه شغل من رانندگی است و روزه گرفتن برای رانندگان واجب شرعی است با زبان روزه به کار روزمره مشغول هستم.

وی افزود: روزه‌داری در این گرما بسیار سخت است ولی با توکل باخدا و اراده ای که از این مسیر کسب کرده ام در این مدت مشکل خاصی برایم به وجود نیامده است.

جابری افزود: متأسفانه در سطح شهر دهلران هیچ‌گونه خدمات برای رفاه حال روزه‌داران و شهروندان از سوی مسئولان اندیشیده نشده و انتظار است در این راستا تدبیری در دستور کار داشته باشند.

شهروند دیگر دهلرانی که متصدی نانوایی است، گفت: برای خدمت به روزه‌داران باجان دل خمیر را بر صفحه کوره داغ نانوایی میزم تا هنگام افطار از دعای روزه‌دار بهره ای ببرم.

میلاد خدایی اظهار داشت: درست است هوای دهلران گرم است اما جایی که من و همکارانم ایستاده‌ایم گرم‌ترین نقطه جهان است چراکه دمای داخل نانوایی از مرز ۸۰درجه هم عبور می‌کند.

وی افزود: خوشحال هستم در این ماه مبارک خدمتی به مهمانان خدا کرده باشم چراکه بهترین توشه آخرت است.

افت ولتاژ و فیش های هنگفت برق رمق مردم را می گیرد

در این میان اما در فصول و روزهای سوزان ماه مبارک رمضان از یک طرف افت فشار برق و از سوی دیگر فیش های هنگفت برق مردم مرزنشین این خطه را به شدت آزار می دهد و به نظر می رسد در این زمینه باید تسهیلات بیشتری در نظر گرفته شود تا مردم در این شرایط گرم و غبار آلود آب و هوا بتوانند بیشتر از وسایل سریمایشی و کولر استفاده کنند.

در همین زمینه محمدرضا مروارید استاندار ایلام اظهار داشت: در راستای خدمات رسانی به مناطق گرمسیری استان ایلام، ۹ ماه از سال برق این مناطق به صورت گرمسیری حساب خواهد شد.

وی بیان داشت: برای  حل مشکل افت ولتاژ برق در شهرستان دهلران قرار است یک خط از نیروگاه سیمره این مشکل را حل کند و علاوه بر این پست برق ۴۰۰ کلیوواتی در این شهرستان نیز ایجاد شود.

وی تصریح کرد: با ایجاد این طرح ها نه تنها مشکل افت ولتاژ برق در شهرستان حل می شود بلکه زمینه برای ایجاد کارخانه ها ی بزرگ صنعتی در استان نیز فراهم می شود.

مروارید با اشاره به اینکه دهلران در اولویت برنامه های استان است، گفت: این شهرستان گرمسیری از ظرفیت های بالایی برخوردار است و هم اکنون طرح های بزرگی در این شهرستان به خصوص در حوزه نفت و گاز در حال اجراست.

وی افزود: قطعا خدمات رسانی به مناطق گرمسیری مثل مهران و دهلران افزایش می باید چراکه این مناطق در فصل تابستان گرمای بالایی تجربه می کنند.

رئیس اداره برق شهرستان دهلران هم گفت: با شروع فصل گرما و افزایش سرانه مصرف برق مدیریت توزیع برای تأمین برق موردنیاز مشترکین خود همه تمهیدات لازم را در دستور کار خود قرار داده است.

علی‌اکبر آبسالان بیان داشت: برای تقویت برق سطح شهرستان ۳۲ دستگاه ترانسفورماتور نصب‌شده است.

وی بیان داشت: مردم با رعایت کردن الگوهای مصرف و تحمیل نکردن بار اضافی بر شبکه‌ها و تأسیسات توزیع به ویژه در ساعات اوج بار، صنعت برق را در تأمین انرژی مطمئن در فصل تابستان یاری کنند.

آبسالان افزود: پیک بار اوج مصرف از ساعت ۱۱تا ۱۵و از ۱۹تا ۲۳است که انتظار است شهروندان به ساعت‌های اوج مصرف توجه کنند.

رئیس اداره برق شهرستان دهلران گفت: خوشبختانه با تلاش کارکنان این اداره به رغم افت شدید دما تاکنون خاموشی در سطح شهرستان نداشته‌ایم  و انتظار داریم  مردم صرف جویی در دستور کار خود قرار بدهند در ایام تابستان خاموشی  نداشته باشیم.

آبسالان بیان داشت:  ادارات شهرستان نیز در ساعت غیر اداری با خاموش کردن وسایل خنک‌کننده نقش مؤثری در کاهش مصرف برق دارند انتظار داریم که در راستای خدمات‌دهی بهتر به شهروندان در ایام تابستان همکاری داشته باشند.

وی اظهار داشت: شهروندان در خرید وسایل خنک‌کننده استاندارد دقت لازم را داشته چراکه وسایل خنک‌کننده استاندارد نقش مؤثری در کاهش انرژی دارد.

از ابتدای فروردین تا پایان آذرماه مصر ف برق شهرستان به صورت گرمسیری محاسبه خواهد شدوی در خصوص تعرفه برق گرمسیری شهرستان اظهار داشت: از ابتدای فروردین تا پایان آذرماه مصر ف برق شهرستان به صورت گرمسیری محاسبه می‌شود و طبق بخشنامه پیک مصرف هردروه ۶۰روزه  شش هزار کیلووات گرمسیری محاسبه می‌شود و مازاد آن طبق نرخ عادی محاسبه می‌شود.

رئیس اداره برق شهرستان دهلران افزود: با توجه به بالا رفتن دمای هوا در ایام تابستان شهروندان که داری وسایل اندازی گیری (کنتور) تک فاز هستند هم‌زمان از چند وسایل خنک سرمایشی استفاده نکنند چون بالا رفتن دمای هوا و تک فاز بود وسایل اندازه‌گیری و فشار زیاد به سیم‌های برق باعث آتش‌سوزی می شود.

آبسالان  گفت: اگر مشترکان دچار قطعی برق یا آتش‌سوزی  وسایل اندازه‌گیری با توجه به‌شدت گرما شدند خودسرانه اقدام به دست‌کاری کنتور برق نکنند.

وی بیان داشت: در صورت بروز هرگونه مشکل با شماره‌های ۳۳۷۲۲۱۳۱ یا ۱۲۱تماس بگیرند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن اکیپ به محل اعزام شوند.

رئیس اداره برق شهرستان دهلران  افزود: مشترکین با پرداخت به‌موقع قبوض مصرفی خود با این اداره همکاری داشته باشند چراکه بهای پرداختی آن‌ها در بحث توسعه شبکه و پروژه‌های عمرانی  این اداره هزینه می‌شود.

وی بیان داشت:  بیش از ۲۱ هزار مشترک برق خانگی، تجاری و کشاورزی از خدمات برق بهره‌مند هستند.

محمد پاریاب رئیس اداره هواشناسی دهلران هم بیان داشت: از ابتدای سال تا اردیبهشت‌ماه سال جاری ۲۴ روز گرد و غبار در شهرستان ثبت‌ شده است.

وی بیان داشت: به‌طورمعمول در ماه بین ۱۰روز هوای گرد و غبار در ایستگاه هواشناسی ثبت می‌شود.

پاریاب اظهار داشت: دمای هوای شهرستان دهلران در خردادماه امسال نسبت به سال‌های گذشته بهتر بوده است و افزایش دما در شهرستان بیشتر در تیرماه و مردادماه است.

لزوم توجه روزه داران به مسائل پزشکی

رئیس شبکه بهداشت شهرستان دهلران گفت: با توجه به گرما شهرستان روزه‌داران دارن به توصیه‌های پزشکی توجه کنند.

شهریار رسولی اظهار داشت: با توجه به طولانی بودن ساعت روزه‌داری روزه‌داران مصرف فراوان مایعات با توجه به گرما شهرستان در وعده سحر خود فراموش نکنند.

وی اظهار داشت: روزه‌داران از خوردن غذاهای چرب و شور در سحر خودداری کنند تا در طول روز با مشکل مواجه نشوند.

رسولی عنوان کرد: با توجه به اینکه در ماه مبارک رمضان هستیم کسانی که روزه گرفته ممکن است با مشکلات گرمازدگی یا افت فشار مواجه شوند که باید در معرض نور شدید آفتاب و گرما قرار نگیرند.

سال گذشته گرمای این شهرستان از مرز ۵۳درجه گذشت که این رکورد در ۳۰سال گذشته در کشور بی‌سابقه بوده است وثبت این گرمادر سال ۱۳۳۶تنها در یک روز در ایستگاه آبادان و اهواز به ثبت رسید. 

بعد از آن زمان یعنی در سال ۱۳۹۰ شهرستان دهلران با ثبت تنها یک روز در جایگاه دوم بعد از این شهرستان‌ها قرارگرفته است .برابر آمارهای جهانی ثبت‌ شده بالاترین گرما ثبت‌شده در جهان مربوط به منطقه‌ای در العزیزیه در کشور لیبی با ۵۸ درجه سانتی‌گراد است.

وجود گرما سبب شده مشکلات فراوانی برای شهروندان دهلرانی به وجود باید چراکه کولرهای گازی هم قادر به مقابله با هوای گرم نیستند این در حالی است که در کشورهای دیگر دمای هوا بین ۳۸تا ۴۰درجه سانتی‌گراد را فوق‌العاده اعلام می‌کنند و با اجرای سیاست‌های حمایتی و آموزشی و حفاظتی در برابر گرما به شهروندان خود خدمات ارائه می‌دهند.
منبع: مهر
انتهای پیام/ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.