فوربز: قطع رابطه با قطر بی‌ارتباط با سفر اخیر ترامپ نیست

پایگاه اینترنتی آمریکایی فوربز در مطلبی سفر اخیر ترامپ به منطقه خاورمیانه را مرتبط با قطع روابط دیپلماتیک با قطر دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی آمریکایی فوربز، اقدام چند کشور عربی به تحریم قطر و قطع رابطه با آن بی ارتباط با بازدید اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از منطقه خاورمیانه نیست. 

پایگاه اینترنتی آمریکایی فوربز به قلم اِلِن والد، با اعلام این مطلب نوشت علی رغم اینکه چهار کشور عربی روابطشان را با قطر قطع کردند، به نظر می رسد آمریکا کماکان پایگاه نظامی خود را در قطر حفظ کند.

دوشنبه صبح، عربستان سعودی، مصر، بحرین و امارات متحده عربی اعلام کردند که تمام روابطشان را با قطر قطع می کنند. آنها فضای هوایی و بندرهای خود را به روی همسایه شان بستند. روشن ترین دلیل برای این کار این بود که اعلام کردند قطر غیر مسئولانه با مسائل برخورد می کند، تروریست ها را قبول دارد، با ایران نیز رابطه خود را حفظ کرده است و به بی‌ثباتی منطقه دامن می زند.

هنگامی همسایگان قطر رابطه خود را با این کشور کوچک در خلیج فارس قطع می کنند که آمریکا روابط خود با این کشور را هنوز حفظ کرده است. از سال 2003 میلادی تاکنون، آمریکا پایگاه نظامی خود موسوم به سِنت‌کام (CENTCOM) را در قطر حفظ کرده است. پایگاه نظامی آمریکا در قطر بزرگترین پایگاه برون مرزی آمریکا به حساب می آید که حدود ده هزار نیرو در آن دارد. همچنین، از چند سال پیش تاکنون آمریکا تروریست های تادیب ناپذیر را از گوانتانامو به قطر منتقل کرده است (همانند 5 عضو القاعده که توسط دولت اوباما سال 2014 به قطر منتقل شدند). از قطری ها خواسته شده بود تا مواظب این 5 نفر باشند و مطمئن شوند که آنها دیگر به سمت اعمال تروریستی گرایش پیدا نمی کنند، این کار را قطری باید انجام می داده که حال متهم به حمایت از تروریست ها است. قطر متهم است که از سازمان های تروریستی حمایت مالی می کند.

این مسئله (تحریم قطر توسط  چند کشور عربی) بی ارتباط با بازدید اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از منطقه خاورمیانه نیست، زیرا او از کشورهای مسلمان منطقه خواسته بود تا به شکلی فعالانه در نبرد با تروریسم جهانی مشارکت داشته باشند. کشورهایی که این تصمیم را گرفتند خودشان همگی با تروریسم روبرو بوده اند و رابطه خوبی با آمریکا دارند، بنابراین به نظر می رسد که می خواهند بر قطر فشار بیاورند تا رفتارش را اصلاح کند. 

برخی از کارشناسان بر این عقیده هستند که دورنمای جنگ در افق دیده می شود. این فرضیه رد است زیرا قطر نیرو و تجهیزات لازم برای جنگ با یک قدرت منطقه ای مثل عربستان را ندارد. بنابراین، به نظر می رسد در طی چند ماه آینده، قطر به دنبال راهی باشد تا با همسایگان خود صلح و آشتی کند و مجدداً روابط خود با آنها را از سر بگیرد.

قیمت نفت هم بعد از اعلام قطع روابط کشورهای همسایه قطر با این کشور بالا رفت. این مسئله را حدس می زدیم که واکنش بی پایه و اساس ناظران به این اتفاقات باشد. اگرچه قطر عضو اوپک است، اما سهم خیلی وسیعی در صادرات نفت ندارد. صادرات عمده قطر شامل گاز طبیعی می باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار