شهرکرد؛

تهیه و تصویب طرح جامع توسعه بقعه امامزاده سید محمد (ع)

طرح جامع توسعه بقعه امامزاده سید محمد (ع) ناحیه غرب شهرکرد تهیه و تصویب شد.

تهیه و تصویب طرح جامع توسعه بقعه امامزاده سید محمد (ع)

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری؛ طرح جامع توسعه بقعه متبرکه حضرت امامزاده سید محمد (ع) مشهور به سلطان سبز پوش در ناحیه غرب شهرکرد به مساحت ۶۰۰ متر مربع تهیه و به تصویب سازمان مرکزی اوقاف و امور خیریه کشور رسید.

هزینه اجرای این طرح حدود ۱۰ میلیارد ریال برآورد شده است که توسط هیئت امنای بقعه با مشارکت خیرین و نذورات زائرین در دو فاز اجرا می‌شود.

گفتنی است: بارگاه مطهر «حضرت امامزاده سیّد محمّد بن ابی طالب (علیه‌السلام)» مشهور به «سلطان سبزپوش» یا «سلطان محمد»، در فاصله ۴ کیلومتری ناحیه غرب شهرکرد قرار دارد که اطراف این بقعه متبرکه را زمین‌های کشاورزی مهدیه و اشکفتک احاطه کرده است.

بر اساس اسناد موجود، نسب شریف این امامزاده واجب التعظیم (ع) با ۸ واسطه (و به روایتی با ۱۱ واسطه) به امام چهارم شیعیان حضرت امام سجاد (علیه السلام) منتهی می‌شود.

وی در سال ۳۸۲ هجری قمری متولد شد و در نیمه نخست قرن پنجم هجری قمری در این منطقه وفات یافت و مدفون گردید.

ساختمان بقعه و حرم شریف این امامزاده (ع) بنا به روایات، یک بار در زمان صفویه و یک بار در سال‌های اخیر تجدید بنا گردیده است.

شالوده بنای این بقعه از سنگ لاشه، گل، خشت و چوب است و ظاهراً در ابتدا یک چهار طاقی مفرد متعلق به دوره صفویه بوده که در سالیان بعد، شبستان نیز به آن ملحق شده است.

بنای بقعه در چهار جهت، صفه کوتاهی دارد و در هر زاویه یک طاق نما تشکیل شده و سپس بقعه از مربع به دایره مبدل گشته و گنبد عرق چینی به قطر ۴ و ارتفاع بیش از ۲ متر بر آن استوار گردیده است.

ضریح چوبی و قدیمی امامزاده (ع) هم دارای کنده کاری‌های ظریف زیبایی می‌باشد.

آستان مطهر این امامزاده بزرگوار (ع)، که دارای کرامات زیادی است و مردم منطقه، همواره اعتقاد و ارادت خاصی به ایشان داشته و دارند، هر ساله پذیرای زائران و گردشگران بی شماری می‌باشد.

انتهای پیام/ز
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.