آخرین خبر از پرونده های بدهی های استقلال در فیفا

آخرین خبر از پرونده های بدهی های انباشته شده روی میز مدیریت باشگاه استقلال را در گزارش ذیل بخوانید.

آخرین خبر از پرونده های بدهی های استقلال در فیفابه گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان همان طور که می دانیم پرونده های باز مربیان و بازیکنان خارجی تیم‌های ایرانی در فیفا باعث بوجود آمدن دردسر برای تیم های لیگ برتری شده است.

این طور که کمیته تعیین وضعیت بازیکنان فدراسیون فوتبال اعلام کرد، باشگاه‌های مختلف بدون بستن پرونده‌های خارجی خود حق امضای قرارداد با بازیکن جدید دیگری را ندارند.

همچنین فدراسیون فوتبال نیز مصوبه‌ای را به تصویب رساند که طی آن مقرر شد تیم‌های ایرانی حق جذب بازیکن خارجی تا تسویه حساب و بستن پرونده‌های بازیکنان و مربیان خارجی قبلی را ندارند.

به این ترتیب باشگاه استقلال نیز از جمله تیم های ایرانی است که در فیفا پرونده باز از گذشته دارد و در نظر داریم وضعیت پرونده های این باشگاه را بررسی کنیم.

با توجه به محرومیت استقلال در نقل و انتقالات زمستانی از سوی فیفا در نهایت مدیران باشگاه استقلال به این فکر افتادند تا پرداخت مطالبات بازیکنان خارجی سابق را در دستور کار قرار دهند. 

به این ترتیب با هماهنگی های صورت گرفته استقلالی‌ها سه پرونده خود را بسته و فقط پرونده ساموئل و پرو پچيچ همچنان باز است.


پرونده بازیکنان خارجی تیم استقلال که به فیفا برده شده و در دادگاه CAS در حال بررسی خواهد بود به شرح زیر است:

1_عادل شیحی:مختومه
 
براساس حکم مورخ 28 سپتامبر 2016 فیفا باشگاه استقلال موظف به پرداخت 47 هزار دلار شده که در موعد مقرر این مبلغ پرداخت نگردیده است. محرومیت باشگاه استقلال از نقل و انتقالات زمستانی طبق نامه مورخ 3 فوریه 2017 فیفا بر اساس شکایت این بازیکن بوده است.

مبلغ 47 هزار دلار به حساب وکیل بازیکن پرداخت شده و رسید آن از طریق پست به فیفا ارسال گردیده و به همین دلیل پرونده این بازیکن مختومه شده است.

2_پروپچیچ:در حال بررسی و شكايت 

بازیکن کروات سابق باشگاه استقلال که بعد از قرار گرفتن در لیست خروج در تمرینات آبی ها حاضر نشد ، برای دریافت مطالبات خود به فیفا شکایت کرد و همچنان پرونده این بازیکن باز و در حال بررسی است و به تازگى فيفا نيز استقلال را محكوم به پرداخت 370 هزار دلار كرده است و با توجه به اين مساله مديران استقلال فرصت دارند تا 21 روز ديگر بابت شكايت اين بازيكن به دادگاه Cas شكايت كنند 

به اين ترتيب پرونده اين بازيكن هنوز مختومه نشده است و استقلالى ها به دنبال اين هستند راى را به سود خود به پايان برسانند 


3_هنریک هلمکه: مختومه
 
طبق نامه 1 سپتامبر 2016 اعلام شده به دلیل پرداخت نشدن مطالبات هلمکه پرونده این بازیکن به کمیته انضباطی فیفا ارجاع شده است. با توجه به حکم صادره در تاریخ 22 ژوئن 2016 باشگاه استقلال محکوم به پرداخت مبلغ 176 هزار دلار شده است. 

باشگاه استقلال مطالبات این بازیکن را نیز پرداخت و پرونده این بازیکن نیز در فیفا مختومه شده است.

4_لیام ردی: مختومه
 
رای پرونده این بازیکن 12 مارس 2015 بوده و مبلغ در نظر گرفته شده برای پرداخت مطالبات ردی 84 هزار دلار برآورد شده است.

مدیران استقلال مطالبات این بازیکن را نیز پرداخت کردند تا به نوعی پرونده ردی نیز مختومه شود.

5_جی لوید ساموئل: در حال بررسی

رای ساموئل در تاریخ 3 سپتامبر 2015 فیفا به دلیل عدم پرداخت بدهی این بازیکن بوده است.

مبلغ پرداختی به ساموئل 350 هزار دلار است که با توجه به توافقاتی که با این بازیکن صورت گرفته قرار بر این شده تا مطالبات این بازیکن به صورت اقساط پرداخت شود و با توجه به اين مساله استقلالى ها اقساط ابن بازيكن را به جز يك قسط پرداخت كرده اند و قرار است به زودى قسط آخر نيز واريز شود 


2پرونده باز و 3 پرونده مختومه در فیفا
 
به این ترتیب باشگاه استقلال تا به اینجا موفق شده مطالبات عادل شیحی ،هلمکه و لیام ردی بازیکنان خارجی سابق تیم را پرداخت کند و پرونده های این بازیکنان نیز در فیفا مختومه شود .

در حال حاضر فقط 2 پرونده ساموئل و البته پرداخت يك قسط اين بازيكن و پرو پچیچ برای باشگاه استقلال در فیفا باز است که قرار است به زودی قسط ساموئل پرداخت شود و برای پرونده پروپچيچ نيز باشگاه استقلال فرصت دارد تا كمتر از 21 روز ديگر به دادگاه Cas شكايت كند.


به این ترتیب استقلالی ها به نظر با استعلام های متعدد از فیفا و البته پس پرداخت آخرین قسط ساموئل و مشخص شدن وضعيت پروپچيچ می توانند بازیکن خارجی جذب کنند.


با تمام اين تفاسير باشگاه های بدهکار در لیگ برتر که تعدادشان کم هم نیست، در یک دوره زمانی موظف هستند بدهی های خود را صفر کنند. همچنین تیم هایی که در فیفا پرونده دارند بر اساس ابلاغیه فدراسیون فوتبال فعلا امکان جذب بازیکن و مربی خارجی نخواهند داشت تا بدهی های خود را تسویه کنند. البته این باشگاه ها می توانند به قراردادهای فعلی خود با بازیکنان و مربیان خارجی پایبند باشند. 

به اين ترتيب دو باشگاه استقلال و پرسپولیس هم شامل این قانون مى شوند چراکه استقلال در تعطیلات زمستانی به خاطر بدهی هایش به بازیکنان و مربیان خارجی از پنجره نقل و انتقالات محروم شد و پرسپولیس هم پرونده های متعددی را در جریان دارد و بدهی اش چندین میلیارد تومان است

اين طور كه از شواهد پيداست اگر در شروع فصل استقلال و پرسپولیس بدهی های خارجی خود را پرداخت کنند، از سوی فدراسیون فوتبال اجازه خواهند یافت دست به جذب بازیکنان و مربیان خارجی بزنند.اما از طرفى به نظر مى رسد فدراسيون در نظر دارد با كمى تغيير اين اجازه را به دو تيم استقلال و پرسپوليس بدهد كه نسبت به جذب بازيكن خارجى اقدام كنند كه البته تا به اين لحظه هنوز حكمى در اين راستا صادر نشده است 

بهتر است بدانيم بدهى هاى انباشته شده باشگاه استقلال از ساليان قبل باعث شده تا هر لحظه خطر در كمين اين باشگاه باشد .بدهى هايى از جمله بازيكنان مطالبات خارجى سابق ،بدهى هاى بازيكنان داخلى و ماليات و هزاران بدهى ديگر كه باعث مى شود مديران اين باشگاه نيز با مشكلات مالى دست و پنجه نرم كنند 


با اين وجود نبايد فراموش شود طبق خروجى نشست هيئت ريئسه فدراسيون فوتبال، مصوب شد تا باشگاه‌هایی که نزد فیفا و سازمان های بین المللی دارای حکم انضباطی هستند تا تعیین تکلیف وضعیت پرونده بازیکنان و مربیان خارجی در فیفا، حق جذب و انعقاد قرارداد و بکارگیری آنها را در لیگ ایران نخواهند داشت.

نصراله عبدالهى درباره وضعيت بدهى هاى باشگاه استقلال اظهار داشت :در ابتدا بايد بگويم أصل قضيه اين است كه اين بدهى ها تا أبد مى ماند و هر سال نيز اضافه مى شود و طلب هاى زيادى بر گردن باشگاه باقى خواهد ماند 

وى ادامه داد:به نظر من دولت بايد دو باشگاه استقلال و پرسپوليس را كه براى خودش است را از يك تاريخ مشخص بدهى هايشان را پرداخت كند و تحويل هيئت مديره دهد چرا كه پرداخت چيزى حدود ١٥٠ ميليارد براى اين دو باشگاه براى دولت كارى ندارد .به اين ترتيب با پرداخت بدهى ها در يك تاريخ معين آن را تحويل مديران باشگاه دهد و پس از آن هر بدهى اى كه شامل باشگاه شد مسئولان هيئت مديره موظف هستند تا رفع و رجوع كنند .با اين شرايط تمام بدهى ها نيز پرداخت و تمام مى شود 


وى ادامه داد :از ديگر مشكلاتي كه باعث زياد شدن بدهى ها مى شود به نبود ثبات مديريت باز مى گردد چرا كه مديريت در اين دو باشگاه ثابت نيست و هر مديرى هم كه به راس كار مى آيد تنها به دنبال اين است كه تيم با حضور او نتيجه بگيرد و ديگر هيچ و پس از مدتى هم دوباره مديريت را عوض مى كنند و با وجود چنين موضوعى بدهى ها همين طور انباشته مى شود و در نهايت مدير جديد مى ماند و كلى بدهى .

سرپرست تيم فوتبال استقلال بيان كرد :بنابر اين چون مديريت در باشگاه ها ثابت نيست به همين خاطر هر مديرى هم به دنبال اين است كه فقط قرارداد ببندد .معتقدم وزارت ورزش و جوانان بايد بدهى هاى هر دو باشگاه را صفر كند و به نوعى با اين كار و تحويل دادن آن به مديران جلوى بدهى هاى بعدى را نيز با كنترل هاى پى در پى بگيرد و اين كار را هم مى تواند با تشكيل مجمع و هيئت مديره از سوى اين وزارتخانه انجام دهد .

وى درباره بدهى هاى مالياتى نيز افزود :در هر صورت برخى از ماليات ها به بازيكنان بر مى گردد و هر بازيكنى كه ماليات بايد پرداخت كند در ابتدا بايد طلبش را از باشگاه بگيرد كه در نهايت اين امر صورت نمى گيرد و آن بازيكن هم بدهى مالياتى برايش همين طور انباشته مى شود .البته ناگفته نماند در گذشته نيز پرداخت ماليات بازيكنان نيز بر گردن باشگاه ها بود كه همين امر تا به امروز باعث شده بخشى زيادى از بدهى اين دو باشگاه به اين مساله ربط پيدا كند .اكثر اين بدهى ها براى ساليان قبل است .در زمان مديريت افشارزاده او چند پرونده را مختومه كرد كه مربوط به گذشته بود و در حال حاضر هم افتخارى دو پرونده را بسته اما باز همان طور كه نظاره گر هستيم استقلال در فيفا پرونده مربوط به دو بازيكن را دارد.دو بازيكنى كه مى شد در سال گذشته پرونده آن ها را با پرداخت مبلغى مختومه كرد اما در نهايت نبود همان مقدار هم باعث شد اين پرونده ها همچنان دو فيفا باز بماند 

عبدالهى ادامه داد :تغيير مداوم مديريت و اينكه هر روز يك نَفَر با يك حكم به راس كار مى آيد باعث مى شود پرونده هاى بى شمارى از بدهى در فيفا انباشته شود .در حال حاضر هم بازيكن و مربيانى هستند كه از ٥ سال پيش طلب دارند و هنوز نتوانستند مطالبات خود را دريافت كنند و به نوعى با اين شرايط و اين وضع بدهى نظاره گر هستيم هر روز طلبكاران پست درب ها مى ايستند و به نوعى آنها هم حق دارند و در رودبايستى قرار مى گيرند در هر صورت حق آنها خواهد بود كه مطالباتشان را دريافت كنند.

سرپرست تيم فوتبال استقلال در پايان خاطر نشان كرد :به نظر من بهتر است دولت تمام اين بدهى هاى ١٥٠ ميلياردى دو باشگاه استقلال و پرسپوليس را بدهد تا براى آينده مشكلى گربانگير اين باشگاه ها نشود.همچنين زمانى كه دولت قصد فروش اين دو باشگاه را ندارد پس بهتر خواهد بود حداقل بدهى هاى آنها را صاف كند و به نظرم اين كمترين كارى است كه دولت مى تواند در حق دو باشگاه استقلال و پرسپوليس انجام دهد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار