ساری،

افزایش 42 سانتی متری سطح تراز آب دریای خزر در سه سال آینده

طبق پیش بینی مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر، سطح تراز آب دریا در سه سال آینده 42 سانتی متر افزایش می یابد.

داریوش یوسفی کبریا مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر در حاشیه کارگاه آموزشی، تخصصی نوسانات تراز آب دریای خزر و علل ناهمخوانی آن در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، با بیان اینکه تراز آب دریا در 20 سال گذشته 140 سانتی متر کاهش یافته است، گفت: در نیمه دوم پارسال تراز آب در مقایسه با مدت مشابه سال 94، 11 سانتی متر افزایش داشت و طبق مدل سازی ها و پیش بینی ها، سطح تراز آب دریای خزر در سه سال آینده 42 سانتی متر افزایش می یابد.

با اشاره به لزوم وجود دستگاه های ثبت تراز آب در دریا، افزود: دستگاه های ثبت تراز آب در 865 کیلومتر ساحل جنوبی دریای خزر نصب شده است.

وی گفت: عوامل انسانی، جزر و مد توفان، جزر و مد ماه و خورشید، تبخیر آب از سطح دریا، امواج تسونامی ناشی از زلزله، نزولات جوی و ورود آب رودخانه ها از دلایل اصلی نوسان تراز آب دریای خزر هستند.

یوسفی کبریا با بیان اینکه در حال حاضر دستگاه های ثبت تراز آب در انزلی با قدمت 91 سال ، بنادر امیرآباد و فریدونکنار و دیگر نقاط نصب است، افزود: نتایج این دستگاه های ناهمخوانی دارد و بر اساس تجربیات این ناهمخوانی ها در حال پوشش است و قرار است به عنوان مرجع گزارش نوسانات ، این نوسانات در سطح ملی و منطقه ای بین 4 کشور به اشتراک گذاشته شود.

مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر گفت: یکی از دستاوردهای مهم این کارگاه آموزشی، ایجاد راهکار مناسب برای همخوان سازی دستگاه های ثبت تراز آب است.

یوسفی کبریا افزود: در این کارگاه آموزشی، تعاریف و تاریخچه نوسانات دریای خزر و مسائل مرتبط با آن، بررسی علل نوسانات خزر در 180 سال گذشته و اثرات آن، آخرین وضعیت نوسانات و پیش بینی های آتی و ابعاد و چالش های ثبت داده های تراز آب دریای خزر به افراد آموزش داده شد.

کارگاه آموزشی، تخصصی نوسانات تراز آب دریای خزر و علل ناهمخوانی آن با همکاری مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر و مرکز تحقیقات مهندسی محیط زیست مازند آب برگزار شد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار