مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر خبر داد

آغاز عمليات پايش دريای خزر و دهانه رودخانه‌های مهم منتهی به آن

مدير مرکز ملی مطالعات و تحقيقات دريای خزر از آغاز عمليات پايش فصل سرد سواحل جنوبی دريای خزر خبر داد.

به‌ گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اطلاع ‌رساني وزارت نيرو (پاون)، جواد ملک گفت: اين عمليات ميداني که در بخش‏‌هاي دريا، ساحل، دهانه رودخانه‏‌ها، خليج گرگان و تالاب انزلي انجام مي‌گيرد، عمليات ساحلي و دريا در 15 محور شاخص عمود بر دريا از شرق درياي خزر تا منطقه آستارا در غرب آن به طول حدود 800 کيلومتر را دربر مي‏‌گيرد که شامل نيمرخ‌برداري ساحلي و هيدروگرافي دريا تا عمق هفت متر و دريافت نمونه‌هاي آب و رسوب در اعماق مختلف جهت انجام آزمايش‌هاي کيفيت آب و رسوب و رسوب‌شناسي است و همچنين از 11 دهانه رودخانه مهم، خليج گرگان و تالاب انزلي نيز نمونه‌هاي آب و رسوب جهت انجام آزمايش‌هاي کيفي برداشت خواهد شد.

وي درباره اندازه‌گيري پارامترهاي موردنظر در کيفيت آب دريا و رودخانه‌ها اعلام کرد که آلودگي‌هاي ميکروبي، مواد آلي، فلزهاي سنگين و همچنين پارامترهاي فيزيکوشيميايي نظير دما، شوري، هدايت الکتريکي، PH ، دانسيته، آنيون‌ها و کاتيون‌ها و نظاير آن در اين عمليات مورد نظر هستند.

ملک افزود: اين داده‌ها در بانک اطلاعات (GIS) مرکز ذخيره‌سازي شده و مورد پردازش و تحليل قرار مي‌گيرد و گزارش‌هاي تخصصي مربوطه تهيه و نتايج آن اطلاع‌رساني خواهد شد. 

وي اين پايش‌ها را با توجه به سياست‌هاي وزارت نيرو در بهره‏‌برداري از آب‌هاي غيرمتعارف که يکي از موارد آن شيرين‌سازي آب درياي خزر است، بسيار حايز اهميت خواند و خواستار توجه بيشتر مسئولان ذيربط و مساعدت‌هاي مالي براي انجام اين مهم شد.

مرکز ملي مطالعات و تحقيقات درياي خزر در جهت وظايف حاکميتي، پايش دوره‌‏اي درياي خزر و دهانه رودخانه‏‌هاي مهم منتهي به دريا را در برنامه سالانه خود دارد و از سال 90 تاکنون اين پايش‌‏ها به‌صورت دوره‌‏اي انجام گرفته است.

انتهای پیام/
برچسب ها: پایش ، رودخانه ، دریای خزر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار