ساری،

رابطه جرم و گناه در اسلام

در آستانه فرا رسیدن ماه مبارک رمضان معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی مازندران آموزه های دینی و پیشگیری از جرم را تشریح کرد.

رابطه جرم و گناه در اسلامبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، سرهنگ علیرضا باقری معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی مازندران گفت: جرم با توجه به مفهوم آن در حقوق كيفری اخص از معنای گناه است، هر گناهی جرم نيست ولی هر جرمی گناه محسوب می شود و آنچه مشترک بين اين دو است در واقع مخالفت با اوامرو نواهی مولا است.

وی افزود: جرم و جريمه كارهای زشتی است كه مجرم مرتكب می شود، اما گناه سبب كند شدن انسان در راه رسيدن به كمال انسانی است، قرآن لفظ جرم و مجرم را در خصوص هر گناهی به كار نمی برد، بلكه در مورد كفار، دشمنان پيامبر، مستكبران و مانند آن بكار می برد.

سرهنگ باقری گفت: طبق اصل 156 قانون اساسی يكی از وظايف قوه قضاييه اقدامات لازم برای پيشگيری از جرم است و با توجه به تاريخ و شيوه های مبارزه بشر با پديده جرم، جرم شناسان پيشگيری از جرم را به دو گونه پيشگيری كيفری و پيشگيری غير كيفری تقسيم کحردند.

وی گفت: اصطلاح پيشگيری از جرم در معنای وسيع خود شامل اقدامات كيفری و غير كيفری براي خنثی كردن عوامل ارتكاب جرم و كاهش بزهكاری می شود، ولی در مفهوم مضيق پيشگيری فقط تدابير غير كيفری را شامل می شود.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی مازندران افزود: اين تدابير يا اقدامات هميشه قهرآميز و سركوبگرنيست و باهدف جامعه پذيری و تقويت باور های دينی افراد نيز صورت می پذيرد و با توجه به جايگاه آموزه های دينی، همه مذاهب و اديان الهی، انسانها را به درستی، راستی و فلاح و رستگاری دنيوی و اخروی فرا خواندند.

انتهای پیام/ م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار