تصویب برنامه‌های کمیته بانوان برای حضور در بیست و پنجمین نمایشگاه قرآن کریم

برنامه‌های بخش ویژه فهم قرآن برای حضور در بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم اعلام شد.

تصویب برنامه‌های کمیته بانوان برای حضور در بیست و پنجمین نمایشگاه قرآن کریمبه گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از ستاد خبری بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم،"ملیحه سادات موسوی"، مدیر کمیته بانوان گفت:کمیته بانوان از قسمت هایی همچون«گنجینه نور عرضه و نمایش ٢١هزار پایان­نامه قرآنی)»، «یاسین، قلب قرآن»،«بانوی ایرانی، هنر قرآنی»، برگزاری پنجمین دوره همایش بانوی فضیلت حامی رسالت حضرت خدیجه کبری(س)، «مشاوره و پاسخگویی به سوالات»،«برگزاری نشست های علمی،پژوهشی، ترویجی و تبلیغی توسط بزرگان و مفسران و بانوان شاخص عرصه پژوهش و هنر»،«بانوی آب و آفتاب» و «قرآن و نابینایان» تشکیل شده است.

وی درمورد قسمت «گنجینه نور عرضه و نمایش ٢١هزار پایان­نامه قرآنی)» اظهارداشت:  در این قسمت،متن کامل ٢١هزار پایان­نامه قرآنی به صورت دیجیتال به نمایش گذاشته می­شود و مراجعه کنندگان می­توانند از طریق ٦ ایستگاه مطالعاتی به مطالعه­ی آثار ارزشمند فوق  بپردازند و به مطلوب خود دسترسی پیدا کنند. همچنین در این قسمت بانک اطلاعاتی و نرم­افزاری پایان نامه های قرآنی به صورت CD آماده و تکثیر شده که تقدیم مراجعه کنندگان و علاقه مندان می­شود.

موسوی خاطرنشان کرد: از آنجایی که سوره مبارکه یاسین قلب قرآن است، چند سالی است که در مراکز قرآنی و هنری این سوره به طور خاص مورد توجه، پژوهش و آفرینش آثار هنری قرار گرفته است و در ذیل آن خانواده یاسین تشکیل یافته است که به طور مرتب افراد بسیاری حداقل در روز یک مرتبه سوره یاسین می­خوانند و به حضرت زهرا(س) اهداء می کنند و لذا به نظر می رسد که این بخش درخشش خاصی را در نمایشگاه ایجاد می کند و مراجعه کنندگان بسیاری را به خود جذب خواهد کرد. 

وی افزود:در قسمت «یاسین، قلب قرآن»چند فعالیت انجام می گیرد:١-عرضه کتاب ها، پایان نامه ها و مخطوطات مستقل درباره سوره مبارکه یاسین,٢-به نمایش گذاردن آثار هنری و تابلوهای نفیس هنرمندان (٣٠اثر) در باب این سوره مبارکه.٣-میز مطالعه و مسابقه.٤- میز ثبت­نام از اعضای خانواده یاسین. ٥-کارگاه روزانه فهم، حفظ و قرائت سوره مبارکه یاسین از طریق تشکیل جلسات روزانه.

موسوی درخصوص قسمت «بانوی ایرانی، هنر قرآنی»گفت: این قسمت شامل چند فعالیت هنری از سوی بانوان خواهد بود: ١-به نمایش گذاشتن آثار هنری قرآنی بانوان هنرمند,٢-تشکیل هشت کارگاه ورک شاپ هنری با حضور اساتید و بانوان هنرمند شاخص از قبیل: کارگاه خوشنویسی، معرق، قلم زنی، تذهیب، سه بعدی، سفال و...٣- میزهای مشاوره های هنری قرآنی که اساتید هنرهای قرآنی عهده دار آن خواهند بود. ٤- داوری و انتخاب آثار برتر جشنواره و برگزاری آیین اختتامیه­ی جشنواره هنری بانوی ایرانی، هنر قرآنی و تقدیر و تکریم از هنرمندان نمونه.

 
وی با بیان اینکه در برگزاری پنجمین دوره همایش بانوی فضیلت حامی رسالت حضرت خدیجه کبری(س) ،از سخنرانی دانشمندان و مدیحه­سرایی شاعران اهل بیت(ع) استفاده می­شود،افزود: همچنین با توجه به فراخوان صورت گرفته، تعدادی از مقالات برتر ارائه خواهند شد و در پایان به ٥نفر از منتخبین همایش جوایزی اهدا می شود. این همایش که با حضور شخصیت های قرآنی خواهد بود، بیش از ٥٠٠نفر از بانوان همانند سال­های قبل شرکت خواهند کرد. 

موسوی درخصوص قسمت «مشاوره و پاسخگویی به سوالات» اظهارداشت: در این قسمت از حضور کارشناسان جهت مشاوره اسلامی و پاسخگویی به سوالات و احکام و نیز نشست های مشاوره ای و کارگاهی مهندسی مفاهیم سوره حمد با توجه به ظرفیت های بانوان جوان در موضوعات تداعی عصبی در قرآن، مهندسی آیات قرآن و مهندسی سوره حمد بهره خواهیم گرفت و به طور یقین مراجعه کنندگان به نمایشگاه در راه یادگیری بیشتر و حل مشکلا کمک خواهند­ شد.

وی با اشاره به قسمت «برگزاری نشست های علمی،پژوهشی، ترویجی و تبلیغی توسط بزرگان و مفسران و بانوان شاخص عرصه پژوهش و هنر»، خاطرنشان کرد:از آن جایی که حضور چهره های قرآنی موجب جاذبه­دار شدن نمایشگاه است و از طرفی بازدیدکنندگان به بهره علمی و قرآنی نایل می شوند، ضرورت دارد که از وجود اساتید و قرآن پژوهان شاخص در این بخش استفاده گردد و لذا در هر روز از یک یا چند چهره معنوی حضور خواهند داشت که تعداد پنج جلسه نشست در سالن نشست­ها و ١٢نشست در داخل کمیته برگزار خواهد شد.

موسوی با اشاره به اینکه قسمت «بانوی آب و آفتاب»با محوریت شناخت فضایل و مناقب حضرت فاطمه زهرا(س) برگزار می شود ،تصریح کرد: سعی خواهد شد برای دختران و بانوان جوان مطالبی از زندگی آن حضرت عرضه شود تا آن وجود مقدس را الگوی خویش قرار دهند. 

وی افزود:اهم فعالیت­ های قسمت «بانوی آب و آفتاب»عبارت است از: ١-عرضه بیش از ١٨٠ عنوان پایان نامه تخصصی با محوریت و موضوع حضزت فاطمه زهرا(س). ٢-نمایش آثار هنری و تابلو های نفیس با محتوای احادیث و نام مبارک حضرت زهرا (س). ٣-نشست های تخصصی درباره حجاب و عفاف و تبیین رابطه بین شخصیت حضرت زهرا(س) و قرآن کریم. ٤-عرضه لوح شنیداری فاطمیات با محتوای کتاب فاطمیات علامه محمدرضا حکیمی درباره خطبه حضرت زهرا(س). ٥-عرضه تابلوی صلوات خاصه حضرت زهرا(س) نصب شده بر روی فوم و در قطع ٧٠*٥٠ که توسط بانوان هنرمند قرآنی کتابت و تذهیب شده است. ٦-نمایشگاه احادیث حضرت فاطمه زهرا(س) توسط هنرمندان سایر کشورها که به همت جناب آقای مسجدجامعی سفارش و تهیه شده است.

موسوی تأکید کرد:قرآن کریم بزرگترین مدافع نابینایان است و نابینایان در پیشگاه خدا از مقام بالایی برخوردارند و از این رو در نمایشگاه سال جاری قسمت قرآن و نابینایان تاسیس و تشکیل گردیده است تا مؤسسات به عرضه محصولات فرهنگی و قرآنی خود به نابینایان بپردازند و در جنب آن نشست هایی جهت فرهنگ سازی و بیان مطالبات این قشر مظلوم برگزار می شود.

وی افزود: مدیریت قسمت«قرآن و نابینایان»  با دکتر نجله خندق است که در طول زمان برگزاری نمایشگاه ایشان ضمن دعوت از اساتید نابینا و بینا، به برگزاری جلسات نشست و ارائه مقاله می پردازند که جلوه­ای خاص به نمایشگاه می بخشد و در گذشته نیز نشان داده مورد استقبال و توجه مقامات عالی رتبه کشوری قرار می گیرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار