قنادباشی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

بحرین در بدترین شرایط قرار دارد/مردم در برابر اهانت به رهبران دینی سکوت نمی‌کنند

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اقدامی که رژیم آل خلیفه با شیخ عیسی قاسم انجام داد اقدامی کاملا اشتباه و زیان‌‌آور برای آل‌خلیفه، سعودی‌ها بود.

جعفر قنادباشی
جعفر قنادباشی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به برخورد دولت بحرین با شیخ عیسی قاسم بیان داشت: اقدامی که رژیم آل‌خلیفه با آیت‌الله عیسی قاسم انجام داد اقدامی کاملا اشتباه و زیان‌‌آور برای آل‌خلیفه، سعودی‌ها و همه کسانی که در 3 سال گذشته مردم بحرین را سرکوب کردند، بود.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه اشتباهی که آل خلیفه انجام داد پایه‌های حکومت آنان را سست می‌کند، افزود: گسترش دامنه مخالفت‌ها در بحرین منجر به سرنگونی و فروپاشی آل خلیفه می‌شود.

وی با بیان اینکه رهبران مذهبی در دنیا معمولا از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند و مردم در برابر اهانت به رهبران دینی سکوت نمی‌کنند، تاکید کرد: اکنون آل‌‌خلیفه به‌دلیل اقدامی که با شیخ عیسی قاسم انجام داده هم در داخل بحرین و هم خارج این کشور مورد تقبیح و سرزنش قرار گرفته و عدم دسترسی مردم به ابن عالم روحانی هم باعث می‌شود انگیزه‌ها برای مخالفت با حکومت بیشتر شود.

قنادباشی با تاکید بر اینکه رهبر مذهبی با احساسات، افکار مردم ارتباط دارد، اظهار داشت: اکنون شرایط در بحرین بسیار پیچیده شده و شکاف بین حکومت و مردم هم افزایش یافته است.

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به یورش آل‌خلیفه به مردم بحرین و کشته و زخمی تعدادی از آنان بیان داشت: وقتی خونی ریخته می‌شود، شکاف بین مردم و حکومت عمیق‌تر می‌شود و توان و انگیزه مخالفین حکومت بیشتر می‌شود.

وی با بیان اینکه سرکوب مردم از سوی دولت بحرین همزمان با سفر ترامپ به عربستان صورت گرفته، گفت: رئیس جمهور آمریکا در دیداری که در ریاض با مقامات بحرینی داشته از رژیم آل خلیفه حمایت کرده است.

قنادباشی افزود:  مردم بحرین مخالف آمریکا و دولت وابسته هستند و همیشه به این روابط معترض بودند به هر حال بحرین اکنون در بدترین شرایط خود قرار دارد و گناه تمام حوادث این کشور هم به گردن آل خلیفه، عربستان است و همه کسانی که در این سه سال مردم این کشور را سرکوب کردند.

کارشناس مسائل غرب آسیا خاطرنشان کرد: بحرین از طرف دریا به مرزهای شرقی عربستان نزدیک است و منطقه عوامیه که منطقه‌ای شیعه‌نشین در عربستان است طی دو هفته گذشته ناآرام بود. نزدیکی این مناطق به بحرین موجب می‌شود تا حوادثی که در این کشور رخ داده موجب ایجاد پیوند بین مردم بحرین و عربستان شود دامنه اعتراض‌ها وسیع‌تر کند. اکنون شکافی که بین مردم و حکومت بحرین وجود دارد میان دولت و مردم عربستان هم دیده می‌شود.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار