وزیر ارشاد در همایش ملی حقوق مالکیت ادبی، هنری:

برای عرضه فرهنگ دینی و ملی خود تلاش کنیم/ زبان امروز دنیا گفتگو و تعامل است

صالحی امیری گفت: اگر بتوانیم فرهنگ خود را در عرصه ملی و فراملی عرضه کنیم، اتفاقات خوبی خواهد افتاد.

برای عرضه فرهنگ دینی و ملی خود تلاش کنیم/ زبان امروز دنیا گفتگو و تعامل است
به گزارش خبرنگار  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هفتمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط با موضوع حمایت از نمودهای فرهنگ عامه و حقوق مالکیت فکری، در مرکز همایش های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

در این مراسم دبیر و رئیس همایش سخنرانی کردند و وزیر دادگستری نیز حضور داشت و سخنانی را ایراد کرد.
 
سید رضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از دیگر حاضران این مراسم بود که در سخنرانی امروز خود گفت: فرهنگ عمومی یعنی مجموعه ای از رسوم و آداب و سننی که در متن جامعه جاری و ساری است و جامعه بدان دید مثبت دارد. سنت‌هایی که دارای ریشه‌های فرهنگی در این سرزمین هستند و با فرهنگ مطابقت دارد؛ اما فرهنگ عامیانه فاقد ریشه های فرهنگی تاریخی است و اغلب با باور های جامعه مطابقت ندارد.

وزیر ارشاد گفت: در حوزه جغرافیا و تمدن ایرانی فرهنگی وجود دارد و سیصد سال قبل با کشف نفت نقابی بر فرهنگ ایرانی هویدا شد که آن طور که باید و شاید فرهنگ ایرانی شناسایی نشد. از این منظر ما اگر بتوانیم داشته‌های فرهنگی خود را احصا کنیم و بتوانیم هم در عرصه ملی و هم در عرصه منطقه ای و فراملی آن را عرضه کنیم، اتفاقات خوبی شکل خواهد گرفت.

وی اظهار داشت: چینی‌ها با خلق آثار دستی که نشأت گرفته از فرهنگ عامه است، در بسیاری از منازل جهان ورود و نفوذ فرهنگی ایجاد کردند. در فرهنگ ما نیز بسیار ابزارهایی هست که می‌توانند به صنعت خلاقه تبدیل شوند و باید آنها را به کل دنیا صادر کرد.

صالحی امیری بیان کرد: به خصوص در حوزه فرهنگ دینی بسیار غنی هستیم؛ برای مثال تعزیه در دنیا بی بدیل است و سبک و شیوه برگزاری تعزیه بسیار زیبا است. فرهنگی را که نشات گرفته از عاشورا است می توان بازسازی کرد.

وی گفت: ما سبک‌های زیاد فرهنگی داریم که همه آنها از یک فرهنگ بزرگ تبعیت می‌کند؛ چهارشنبه سوری، نوروز و سیزده به در همه ریشه فرهنگی دارند و اصلا در عشایر هم فرهنگ وجود دارد. مثل کوچ نشینی و سازهای مختص به خودشان که همه این‌ها می‌تواند به عناصر هویتی ایرانی تبدیل شود.

صالحی امیری گفت: ما باید به حفظ و گسترش فرهنگ عمومی مردم ایران بپردازیم. در ایران هر جغرافیایی سبک پوشش و نماد پوششی مخصوص به خود را دارد که همه آن ها مختص به ایرانیان است و دارای یک عقبه تحلیلی هستند. می توان آن را به یک اثر برجسته ادبی فاخر به زبان فیلم، تئاتر، موسیقی و یا شعر تبدیل کرد.

وزیر ارشاد گفت: ما باید ظرفیت‌هایمان را شناسایی کنیم و فرایند ثبت ملزومات فرهنگ عمومی را هموار کنیم؛ چون کار دنیا بدون داشتن کپی رایت ممکن نیست و امروزه ما در صنعت نشر در سطح جهان با این مشکل مواجه هستیم. اما بعد از ثبت، با یک تحول در صادرات کالا فرهنگی مواجه خواهیم بود.

وی اظهار داشت: ایرانیان در بدو ورود اسلام توانستند یک فرهنگ ایرانی اسلامی را برپا کنند که این اتفاق بی بدیلی است. جایی را نمی‌بینیم که اسلام در آن ظهور کرده باشد و مردمانش همچنان در حفظ عمق فرهنگ ایرانی کوشا باشند.

صالحی امیری گفت: زبان فارسی به دلیل رمز و راز موجود در آن ماندگار شد و اینها هویت ما را تشکیل می دهد. و صادرات کالا های فرهنگی به معنای همان اقتصاد مقاومتی است.

وزیر ارشاد گفت: ما امروز با پدیده ای به نام جعل و قاچاق روبرو هستیم و باید از مولف و مصنف با قوانین حمایت کنیم.

وی گفت: نکته دیگر دیپلماسی فرهنگی است. زبان ارتباط امروز با دنیا جنگ نیست؛ بلکه گفتگو و تعامل است و بر پایه چهار عامل دیپلماسی، مغز، رسانه و تکنولوژی برقرار است.

صالحی امیری گفت: آثاری که از ایران در جای جای دنیا قرار می گیرد یک انتقال فرهنگی است و دیپلماسی فرهنگی یعنی گسترش فرهنگ در اقصی نقاط دنیا و تعامل با جهان. دیپلماسی فرهنگی پایدار اما دیپلماسی سیاسی ناپایدار است.

وزیر ارشاد گفت: غنای فرهنگ این سرزمین به قدری زیاد است که هر کس وارد این عرصه شد، از شگفتی های آن گفت. در افق 1401 یکی از شاخصه های برجسته مان نشان دادن افق های فرهنگی به جهان است.
 
وزیر دادگستری نیز در این مراسم اظهار داشت: من از دوستان و همکارانم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که مجدانه پیگیر این موضوع بسیار مهم در سال‌های پیاپی بودند، سپاسگزاری می‌کنم.
 
وی ادامه داد: در این روزها شاهد یک حماسه بزرگ و تاریخ ساز و دوران ساز توسط ملت شریفمان بودیم و بی شک روز بیست و نهم اردیبهشت ماه، در تاریخ معاصر ما ماندگار خواهد ماند. اتفاقی نیکو و برجسته که بیانگر فرهنگ فاخر اجتماعی، سیاسی و تمدن ساز ملت بزرگ ایران است.

وزیر دادگستری گفت: من به ملت ایران تبریک می گویم برای این حضور آگاهانه، زمان‌شناسانه و مشارکت فعال، فرهیختگی و صبوری که برای مشارکت در سرنوشت شان داشتند.

وی ادامه داد: به رئیس جمهور منتخب بابت اعتماد مجدد ملت به ایشان تبریک می گویم و امیدوارم با یک توان و ظرفیت افزوده، دولت دوازدهم بتواند گام بلندتری را در جهت تامین منافع ملی و توسعه ملی بردارد.

وی در خصوص فولکلور ایرانی گفت: مقوله فولکلور و فرهنگ عامه، جزو موضوعات فرهنگی است و امروز در دنیا مقوله قدرت نرم اهمیت زیادی پیدا کرده و یک دگرگیسی قدرت شکل گرفته است. البته درست است که همچنان قدرت سخت محور اقتدار قدرت‌هاست و بخش عظیمی از هزینه ها در این عرصه هزینه می‌شود، اما قدرت نرم نیز مهم است.
 
وزیر دادگستری ادامه داد: دنیا چرخش عظیمی پیدا کرده و تحول از قدرت سخت به قدرت نرم سایه سنگینش را در فضاهای ملی و منطقه ای و جهانی تحمیل می کند. بحث قدرت نرم به چهار زیر لایه تقسیم می شود؛ اول قدرت علمی است و دوم قدرت روحی و معنوی است و جایگاه سوم قدرت سیاسی و قدرت چهارم ارکان قدرت نرم، قدرت فرهنگی است.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران به خصوص در چند سال گذشته در تولید قدرت نرم، دفاع و تثبیت آن و ارتقای جایگاه آن، نقش قدرتمندی داشته و این برای ما موجب مباهات است. باید موضوعاتی مطرح شود و ما از آنها دفاع کنیم. جایگاهشان را تعریف کرده و رابطه شان را با بخش های دیگر تعریف کنیم.

وزیر دادگستری کشورمان گفت: ما اول باید به یک تولیدکننده و پدیدآورنده و فعال در حوزه‌های فرهنگی تبدیل شویم و بعد هم حقوق آن را محقق کنیم.
 
این وزیر گفت: ما مورد انتقاد شدیدی قرار گرفتیم در خصوص آن که دولت یازدهم چه کارهایی انجام داده است. می‌گویند فقط به موضوع برجام و روابط خارجی پرداخته شده است. ما هم در نهایت فهمیدیم که باید اقداماتمان را بازگو کنیم تا فعالان عرصه های مختلف از آن اطلاع پیدا کنند.
 
پورمحمدی گفت: از جمله موفقیت‌های به دست آمده، ارتقا  ٢٨ رتبه در عرصه نوآوری جهانی در سه سال اخیر بود که امیدواریم رسانه‌ها بیشتر به آن بپردازند. ما در سرعت تولید علم، رتبه اول جهانی را کسب کردیم.

وی افزود: ما در حوزه آموزش عالی توانسته ایم از رتبه 26 در سال 2013  به رتبه چهارم در سال 2017 برسیم. مقالات پزشکی ظرف چهار سال اخیر از حدود 10 هزار مقاله، به 14 هزار و 402 قاله رسیده که یعنی پنجاه درصد رشد داشته است.
 
وزیر دادگستری اعلام کرد: در حوزه ICT نیز شاهد ارتقای پهنای باند اینترنت بودیم و کاربران اینترنت پر سرعت نیز از ٥/٤ میلیون در سال 92 به 34 میلیون در سال 96 ارتقا پیدا کرده است.

پورمحمدی عنوان کرد: عنصر اصلی معنویت، پایداری اجتماعی است و ملت ما نشان داده که جزو صبورترین ملت ها دربرابر سختی ها و فشارها است. در عرصه قدرت سیاسی نیز انتخابات چند روز پیش گواه روشنی در عرصه جهانی بود. آنقدر که سفر اخیر ترامپ به عربستان و عقد بزرگترین قرارداد تسلیحاتی جهان تحت الشعاع انتخابات ایران قرار گرفت و این نشانگر قدرت نرم سیاسی مردم ایران در جهان است.
 
وزیر دادگستری گفت: در عرصه قدرت نرم فرهنگی هم دستاوردهای زیادی داشته ایم که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باید گزارش های آن ها را ارائه کنند.
 
وی ادامه داد: امروز جمهوری اسلامی ایران صاحب توانمندی قدرت نرم در جهان است و این مساله ایران را در تراز قدرت های جهانی قرار می دهد. هرچند برخی نمی خواهند این واقعیت را بپذیرند اما جمهوری اسلامی میدان دار برجسته حرکت به سمت قدرت نرم است.
 
وی تاکید کرد: اگرچه وزارت فرهنگ در این مبحث، محوریت دارد اما دستگاه های دیگر نیز باید در محقق شدن موضوعات همکاری و مشارکت داشته باشند.

 
 
 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.