آیا ترامپ با افشای اطلاعات محرمانه به روس‌ها به متحد اسرائیلی خود پشت کرده است؟

رویترز در مطلبی به بررسی واکنش مقامات صهیونیست در خصوص افشای اطلاعات محرمانه به روسیه توسط دونالد ترامپ پرداخت.

آیا ترامپ با افشای اطلاعات محرمانه به متحد اسرائیلی خود پشت کرده است؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری رویترز در مطلبی نوشت: کارشناسان امنیتی اسرائیل عمیقا نگران هستند دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با افشای اطلاعات فوق حساس به روسیه، عوامل اسرائیلی را به خطر بیاندازد.


دونالد ترامپ با ارسال پیامی در حساب کاربری توئیتر خود تایید کرد در طول دیدار هفته گذشته خود با "سرگئی لاوروف"، وزیر خارجه روسیه در کاخ سفید، اطلاعاتی مرتبط با عملیات هوایی گروه تروریستی داعش را به اشتراک گذاشته است.

در همین حال، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز روز گذشته به نقل از یک جریان و یک مقام اسبق آمریکایی اعلام کرد اطلاعاتی که ترامپ برای مقام روسی افشا کرده، از سوی یک عامل امنیتی اسرائیلی در پایگاه داعش در سوریه جمع آوری و گزارش شده و در اصل منبع اطلاعات محرمانه‌ای که در دیدار هفته گذشته رئیس جمهور آمریکا با مقامات بلندپایه روسیه افشا شد، رژیم صهیونیستی بوده است.

با انتشار این خبر، وزارت جاسوسی اسرائیل در اقدامی عجولانه، بدون آنکه اشاره‌ای به انتقال اطلاعات محرمانه به آمریکا داشته باشد، اعلام کرد همکاری تل آویو و واشنگتن در زمینه مبارزه با تروریسم بسیار قوی است و اظهار نظر در این مورد را به زمانی دیگر موکول کرد. "آویگدور لیبرمن"، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز با انتشار پیامی در توئیتر ضمن تکرار اظهارات وزیر صهیونیست نوشت: روابط امنیتی بین اسرائیل و بزرگترین متحد ما –آمریکا- بسیار عمیق است.

دونالد ترامپ نیز در گفتگوی تلفنی با "بنیامین نتانیاهو"، نخست وزیر رژیم صهیونیستی که ۲۰ دقیقه به طول انجامید، صرفا درباره سفر آتی خود به سرزمین‌های اشغالی صحبت کرد و اشاره‌ای به افشای اطلاعات فوق محرمانه به روسیه نکرد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: کارشناسان امنیتی اسرائیل نمی‌توانند تایید کنند که این رژیم منبع اصلی این اطلاعات بوده است. اما اعلام کردند اسرائیل یک شبکه عمیق انسانی با سیگنال‌های هوشمند و مشخص در سراسر منطقه ایجاد و نفوذ تروریستهای داعش را کنترل کرده اند. همانطور که "آویو اورگ"، رئیس سابق بخش اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل در خصوص القاعده و داعش از وجود منابع انسانی در قلمرو داعش خبر داده بود. وی همچنین اظهار داشت اسرائیل با درک موقعیت رئیس جمهور آمریکا می‌داند ترامپ از قدرت کافی برای فاش کردن اطلاعات برخوردار است، حتی اگر تجربه‌ای در نحوه برخورد با این اطلاعات محرمانه را نداشته باشد.

رویترز در بخش دیگری از این گزارش می‌نویسد: "کوبی مایکل"، محقق ارشد موسسه مطالعات امنیتی اسرائیل معتقد است افشای اطلاعات از سوی ترامپ در صورتی "نگران کننده" است که نیرو‌ها و دارایی‌های باارزش اسرائیل را به خطر بیاندازد. وی قابلیتهای اطلاعاتی اسرائیل را به مراتب بهتر از آمریکا معرفی می‌کند؛ با این حال، به ادامه همکاری دو طرف نیز تاکید دارد.

به نظر می‌رسد، مقامات رژیم صهیونیستی از اظهار نظر عجولانه درباره افشای اطلاعات محرمانه توسط ترامپ خودداری کرده و گفتگو در خصوص این موضوع را به اولین سفرخارجی ترامپ به سرزمین‌های اشغالی طی هفته‌های آینده موکول کرده اند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار