قزوین؛

نظام بانکی کشور در وضعیت مطلوبی نیست/ تسهیلات پرداختی درست هدایت شود

در حال حاضر نظام بانکی کشور در وضعیت خوبی نیست اما موفق شدیم حدود 15 درصد از ترازنامه نظام بانکی که مربوط به مطالبات معوق بود را به 10 درصد کاهش دهیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ ولی الله سیف در جلسه شورای بانکهای استان تاکید کرد: اصلاح ساختار مدیریتی در بانکها ضروری است تا به افزایش بهره وری در این سیستم منجر شود .
 
اصلاح ساختار بانکها 
 
سیف با بیان اینکه  برای اصلاح ساختار بانکها برنامه داریم ،گفت: این موضوع در کمیسیون های تخصصی مجلس بررسی می شود و به مسیری می رویم که تعادل در نظام بانکی برقرار شود.

وی افزود : با کمک مجلس باید به سمتی برویم که دولت بتواند حساب شده از تولید حمایت کند و بهره های بانکی متناسب باوضعیت واحدها از تولیدکنندگان دریافت شود .
 
رئیس کل بانک مرکزی گفت : در گذشته از روشهای غیرکارشناسی آسیب دیده ایم و امروز باید با علم و نگاه کارشناسی و توجه به منابع محدود تسهیلات را به صورت بهینه اختصاص دهیم تا نیازها تامین شود.

سیف گفت: نباید بگذاریم به تولید شوک وارد شود زیرا کار برای تولیدکننده به حد کافی سخت شده است لذا بانک مرکزی تلاش می کند آرامش بازار را حفظ کند.

وی افزود: بانکها باید با  مدیریت خودشان و جلب سپرده های مردم بتوانند هم به سود منطقی برسند و هم با راضی نگه داشتن سپرده گذاران  به تولید و اشتغال کمک کنند .
 
وی بیان کرد: بانکها به عنوان بنگاه اقتصادی و اجتماعی محسوب می شوند که بخش دولتی آن را با سهم ۴۰ درصدی دولت تامین کرده ایم و دنبال سود هم نیستیم و مابقی از سپرده ها تامین می شود.
 
سیف اضافه کرد : اگر اجازه ندهیم که بانکها سود ببرند صنعت بانکداری تعطیل می شود لذا باید زمینه حضور بخش خصوصی را فراهم کرد و دولت را به سمت کوچک سازی رهنمون سازیم .

وی گفت: مطالبات معوق و بدهی دولت و دارایی های راکد از مهمترین منابع مالی است و باید همه منابع راکد در اختیار بانکها را که بخشی از آن واحدهای صنعتی و تولیدی تملک شده است فعال کنیم.
سیف تصریح کرد: اگر واحدی بتواند سرپا بماند و توجیه اقتصادی داشته باشد باید همکاری کنیم تا به فروش و به تولید برسد تا هم بدهی بانک پرداخت و هم از راکد ماندن منابع جلوگیری شود.
 
رییس کل بانک مرکزی اضافه کرد: در فضای شفاف باید فعالیتهای اقتصادی هم شفاف شود و بدانیم تملک واحدها برای طلب یک دارایی منجمد محسوب می شود که نمی تواند مشکلات ما را حل کند.
 
سیف اضافه کرد :  واگذاری و فروش این منابع با لحاظ کردن ۲۵ درصد مالکانه برای بانکها باید در اولویت قرار گیرد.
 
رئیس کل بانک مرکزی گفت : در سال جاری رویکرد مهم ما آزادسازی اموالی است که قفل شده و قابل استفاده نیست و با کمک استانداران باید در این زمینه فعال شویم و این کار را از استان قزوین آغاز می کنیم.
 
 سیف افزود:  خوشبختانه در استان قزوین نگاه علمی و کارشناسی به مسائل اقتصادی وجود دارد و اگر واقع بینانه حرکت کنیم هم بانکها و هم مشتریان و هم تولیدکنندگان راضی می شوند.
 
دراین جلسه از سه بانک که بیشترین پرداخت تسهیلات بهین یاب را داشتندونیز مدیران دستگاه های اجرایی که نقش مهمی در اجرای اقتصاد مقاومتی داشتند تجلیل شد.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.