تجلیل از چند دهه فعالیت مطبوعاتی استاد محمود مختاریان

مراسم بزرگداشت استاد محمود مختاریان در حوزه هنری تالار سوره برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم بزرگداشت استاد محمود مختاریان در روز دوشنبه مورخ ۲۵ اردیبهشت سال ۹۶ در حوزه هنری تالار سوره با حضور استادان دانشگاهی و دانشجویان روزنامه‌نگاری و روابط عمومی و البته حضور استاد محمود مختاریان برگزار شد.

در ابتدای مراسم آیاتی چند از قرآن کریم قرائت شد و سپس همگی برای سرود ملی به پا خواستند و بعد از آن، رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات خانم طاهری‌پور به روی صحنه رفت و در ابتدای سخنرانی گفت: این مراسم تجلیل از چند دهه فعالیت مطبوعاتی استاد محمود مختاریان است که در حوزه مطبوعات مشغول هستند. شکل‌گیری این مراسم به دلیل این است که حرفه ارتباطات بسیار در جامعه مهم و تاثیرگذار است و استاد در این حرفه مهم فعالیت می‌کردند.

دانشجویان ما همگی در حال حاضر در عرصه مطبوعات کار می‌کنند و این مراسم برای تقدیر از استاد محمود مختاریان است که در این حوزه فعالیت کردند و ما از وی تجلیل می‌کنیم. چیزی که در تعالیم دینی ما است، بحث تقدیر از عالمان دانش است که در سیره پیامبران آن‌ها را مشاهده می‌کنیم و در گفته‌های پیامبران، مشهود است که دانایان با نادانان یکسان نیستند.

وی افزود: وقتی ما از یک تلاشگر تقدیر می‌کنیم، برای جوانان و دانشجویان ما الگویی است که در عرصه زندگی و کار خود از آن استفاده کنند. ذخایر و سرمایه‌های جامعه به نفت نیست بلکه به جوانانی است که در آن جامعه رشد می‌کنند.

در بخش دوم از مراسم، دکتر حسن بشیر سخنرانی را آغاز کرد و گفت: من باید بسیار تشکر کنم از دانشگاه سوره و حوزه هنری برای برگزاری این مراسم، علی‌الخصوص برای بزرگداشت استاد صاحب نظر، استاد محمود مختاریان که برای جامعه علمی ما بسیار تلاش کردند.

بشیر ادامه داد: در این یازده سالی که از انگلیس برگشتم متوجه اخلاق بی‌نظیر، صداقت، تجربه بی‌نظیر و عمق نظر برای انتقال تجربه و تواضع بی‌نظیر وی شدم.

وی افزود: خیلی از بحث‌ها در ارتباطات، رسانه و در فضای مجازی مطرح شده و همه سخنان من نه سیاسی و نه جناحی است ولی مشارکت مردمی یک آگاهی، توانمندی و گفتمان است و فقط شعار نیست و این تقسیم قدرت میان مردم و حکومت است.

بشیر در ادامه بیان کرد: عصر ارتباطات، عصر فضای مجازی و معناها است. کارکردهای قبلی رسانه‌ها کاملا فرق کرده است و اینکه گفتمان‌سازی در تسخیر افکار عمومی تأثیر دارد و منجر به پاسخگویی می‌شود.

در ادامه دکتر روشن، رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه سوره اظهار داشت: برای اینکه جامعه را اندازه‌گیری کنیم که چه اندازه عقلایی است باید ببینیم چه کسانی صدرنشین جامعه هستند.

وی افزود: از اینکه امروز از یکی از استادان فرهیخته تکریم به عمل می‌آید. بسیار خوشحال هستم. دانشمندان بزرگی را می‌شناسیم که در برخی اوقات در فقر به سر می‌بردند و بعد از آن، افراد دیگر از دستاوردهای آنان استفاده کردند.

روشن بیان کرد: من آمده‌ام تا بگویم از همکارانم تشکر می‌کنم که باعث می‌شوند چرخ دانشگاه سوره بچرخد. خواهشی که از شما دارم این است که؛ باید تا می‌توانیم بر این بحث کار کنیم که عالمانی تربیت کنیم که اخلاق فرهنگی خوبی داشته باشند و آن‌ها را تحویل جامعه بدهیم.

بعد از آن، دریک پنل از استادان خواسته شد تا خاطراتی را پیرامون استاد محمود مختاریان بیان کنند: سپس فرید قاسمی پیرامون اظهارات خود درباره محمود مختاریان اظهار داشت: استاد محمود مختاریان در هر نشریه ای که بود این نقش را داشتند که در بزنگاه به داد محتواها می‌رسیدند و اگر به موقع نمی‌رسید مشکلات عدیده‌ای در آن نشریه به وجود می‌آمد. ایشان ایستاده و رونده همه جا را در نظر داشت و حتی خطایاب بود و در ظاهر مسئولیت شکل را بر عهده داشت در حالی که از محتوا غافل نبود. فهم کارمندی نداشت و باور حرفه‌ای داشت که باعث می‌شد مراقب همگان باشد.

بعد از آن، امیدعلی مسعودی پیرامون استاد حمود مختاریان بیان کرد: محمود همیشه هوای ما را داشت و برای ما آرامش بخش بود.

بعد از آن صدیقی افزود: من با استاد مختاریان از سال 51  اشنا شدم. ایشان جویا و پویا بودند. همواره و همیشه یک پوشه مفصلی از نشریات داخلی و خارجی همراه خود دارد. سوگند می‌خورم که کارآفرین و کارساز است. وظیفه‌مند و وظیفه‌ساز است، با هم یک دوره طلایی بودیم. سوگند می‌خورم از کلاس که بیرون می‌آییم، تعداد شاگردانی که دور او جمع می‌شوند. بیشتر از من است. در کلاس هم‌افزایی ایجاد می‌کند. این‌ها فقط بخشی از ویژگی‌های اوست. 

بعد از آن، در یک پنل از استادان خواسته شد تا خاطراتی را پیرامون استاد محمود مختاریان بیان کنند: سپس فرید قاسمی پیرامون اظهارات خود درباره محمود مختاریان اظهار داشت: استاد محمود مختاریان در هر نشریه‌ای که بود این نقش را داشتند که در بزنگاه به داد محتواها می‌رسیدند و اگر به موقع نمی‌رسید مشکلات عدیده‌ای در آن نشریه به وجود می‌آمد. ایشان ایستاده و رونده همه جا را زیر نظر داشت و حتی خطایاب بود و در ظاهر مسئولیت شکل را بر عهده داشت در حالی که از محتوا غافل نبود. فهم کارمندی نداشت و باور حرفه‌ای داشت که باعث می‌شد مراقب همگان باشد.

بعد از آن، امیدعلی مسعودی پیرامون استاد محمود مختاریان بیان کرد: محمود همیشه هوای ما را داشت و برای ما آرامش‌بخش بود.

بعد از آن صدیقی افزود: من و استاد مختاریان از سال ۵۱ تاکنون آشنایی دارم. ایشان جویا و پویا بودند. همواره و همیشه یک پوشه مفصلی از نشریات داخلی و خارجی همراه خود دارد. سوگند می‌خورم که کارآفرین و کارساز است. وظیفه‌مند و وظیفه‌ساز است. با هم یک دوره طلایی بودیم. سوگند می‌خورم از کلاس که بیرون می‌آییم، تعداد شاگردانی که دور او جمع می‌شوند، بیشتر از من است. در کلاس هم‌افزایی ایجاد می‌کند. این‌ها فقط بخشی از ویژگی‌های اوست. 

در ادامه ‎یونس شکرخواه پیرامون محمود مختاریان تصریح کرد: آقای مختاریان در واقع علاوه بر نکاتی که صدیقی گفتند، فکر می‌کنم یک حرفه‌ای تمام عیار است که واقعا تعارف نیست و همه می‌فهمند من چه می‌گویم. ایشان یک جمله کلیدی داشت؛ می‌گفتند: روزنامه انگار قرار نیست به کرج هم برسد. این یعنی خیلی دیر شده است.

وی ادامه داد: استاد مختاریان مولد است پر از امید. یک حرفه‌ای چاره‌ای جز مولد بودن ندارد. آقای مختاریان بلد است اینکه چه طور گزارش بسازد، کار بسازد، تولید کند. ‎بخش سوم مصرف چیزی است که ساخته است. از او مخاطب‌گراتر ندیده‌ام، به سرعت بلد است سوژه را به گزارش ببرد.

‎شکرخواه افزود: بخش چهارم درباره او اینکه هر تجربه‌ای که در مطبوعات شما می‌گویید او بلد است؛ درباره او گزارش کنید، بنویسید و تولید کنید. محمود هویت‌ساز است و این خیلی ارزشمند است .

سپس مجید رضائیان در این باره گفت: یک مثلث در ذهنم هست و باید او را با این مثلث شناخت: تجربه، علم و رفتار حرفه‌ای. در بحث تجربه در روزنامه ما از متن به معنا می‌رسیم و گاهی بدون حرف از تصویر. این تصویر چگونه  قرار است، معنا شود. گرافیت مطبوعاتی یک وجه از مختاریان است. او در معنا دادن به نشانه‌گذاری‌ها هم ایده و حرفی برای گفتن دارند. محمود مختاریان را فقط نباید با روزنامه شناخت بلکه با تمام نشریات و مطبوعات شناخت.

وی در پایان گفت: استاد مختاریان در این ۵۰ سال با دو طایفه پله‌ای و آسانسوری کار کرده است. در این ۲۵ سال اخیر به شاگردپروری مشغول شد. او سعی داشت آنچه در مصر، آمریکا، انگلیس و ایران همراه داشته به جوانان منتقل کند. او به جای جای ایران سفر کرده است. وی از آگهی و توزیع شروع کرد. این باعث شد از سوالات دانشجویان درمانده نباشد. دانشجویانی که در جست‌وجوی معنای روزنامه‌نگاری ایرانی هستند باید به سراغ معناگرایی بروند و سراغ  پیشکسوتانی مانند مختاریان بروند.

در نهایت هم از استاد محمود مختاریان به پاس ۴۵ سال فعالیت مطبوعاتی تجلیل شد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۰ ۰۴ شهريور ۱۳۹۶
آقای مختاریان استاد من بود خیلی آدم باسوادي استاد خوبی بود من خیلی دوسش دارم
آخرین اخبار