در نشست خبری چهارمین دوره جشن خانه تئاتر مطرح شد؛

جشن اردیبهشت تئاتر برگزار نمی‌شود/ مطبوعات محرک بسیاری از دستاوردها هستند

نشست خبری چهارمین دوره جشن خانه تئاتر با حضور اصغر همت برگزار شد.

جشن اردیبهشت تئاتر برگزار نمی‌شود/  مطبوعات محرک بسیاری از دستاوردها هستندبه گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری چهارمین دوره جشن خانه تئاتر، به مناسبت بزرگداشت روز جهانی تئاتر و روز ملی تئاتر ایران به دبیری سهراب سلیمی و با حضور مدیر عامل این جشن اصغر همت و دبیر اجرایی مهدی قلعه امروز ۴ اردیبهشت سال ۹۶ در سالن کنفرانس خانه تئاتر برگزار شد.

 در این نشست ابتدا اصغر همت به عنوان مدیرعامل خانه تئاتر گفت: ما امسال سعی کردیم جشن را در سطح گسترده‌تری برگزار کنیم و برای این کار نیازمند حل بسیاری از مشکلات بودیم و احتیاج به کمک داشتیم تا آن را به بهترین وجه برگزار کنیم. امسال ما اردیبهشت تئاتر در ایران نداریم و علت آن را نمی‌دانم؛ ولی امیدوارم جواب درست و منطقی داشته باشند. من بعد از ۶ سال جدایی از تئاتر که البته دور هم نبوده‌ام، دوباره به فعالیت در این حوزه بازگشتم. مطبوعات کمی نسبت به خانه تئاتر بی مهری در پیش گرفته‌اند و این گفته  دلیل عینیات من در این ۱۱-۱۰ ماه است. ما باید هرچه در خانه تئاتر در گذشته اتفاق افتاده است را فراموش کنیم و مطبوعات هم که دست راست فعالیت‌ها در هر حوزه‌ای هستند، اگر دلشان به حال تئاتر بسوزد، بیشتر از نفع شخصی به نفع جمعی توجه می‌کنند.
 
وی پیرامون همدلی در میان اعضای تئاتر در جامعه افزود: ما باید همدلی در بین اعضا داشته باشیم و من در همین جا اعلام می کنم که ما مشکل زیادی نداریم؛ ولی اگر تئاتر ما، همدلی و رفاه نداشته باشد وضعیت آن بسیار بد و نامناسب می‌شود. ما باید دست به دست هم بدهیم تا این هنر مقدس را از وضعیت اسف‌بار نجات بدهیم. من خواهشم این است با توجه به شناختی که از من در این مدت دارید، شرایطی را به وجود بیاورید تا این آشتی در سراسر کشور به وجود بیاید. تا زمانی که مسئله منیت دست از سر ما بر ندارد، ما همین وضع را داریم.
 
همت در ادامه اظهار داشت: مسئله اصلی این است که مردم را از این بی خبری که در حوزه تئاتر دارند، در بیاوریم و با تئاتر آشنا کنیم. من امیدوارم سال به سال این جشن‌ها بهتر باشد.
 
سپس سهراب سلیمی دبیر جشن تئاتر ایران پیرامون این نشست گفت: اولین مسئله که باید گفته شود این است که مطبوعات بازوی متحرک بسیاری از دستاوردهایی هستند که با نگاه هوشمندانه می‌توانند تاثیر حرفه‌ای داشته باشند.
 
این مقدمه برای سیاست‌های کلی بود که ما وارد عمل شدیم و اصلا هم مسئولیت سبکی نیست و من اگر قرار باشد، مسئولیتی را قبول کنم که البته انجام وظیفه من است؛ کاری نمی‌کنم وارد فضایی بشوم که شایسته من نیست. من خواهشم این است که شما هم وظیفه خود را به درستی انجام بدهید و همسو و پابه‌پای ما در انجام این حرکت تلاش کنید.
 
وی همچنین در خصوص گستردگی جشن خانه تئاتر تصریح کرد: اگر تا دیروز جشنواره خانه تئاتر در محیط جغرافیایی خانه هنرمندان بود، امروز گسترده‌تر شده است و این گام نمی‌توانست برداشته شود اگر این بحث در حد حرف باقی می‌ماند و به مرحله عمل نمی‌رسید.
 
سلیمی در خصوص مکان‌هایی که قرار است پذیرای جشن باشند، اظهار داشت: مکان‌هایی که با ما همکاری می‌کنند عبارتند از: خانه هنرمندان، تئاترشهر، تالار وحدت، پردیس تئاتر خاوران، زیر گذر مترو، میدان ولیعصر و پارک‌ها که هر کدام تعریف جداگانه‌ای از هم دارند. گام صنفی حق طبیعی خانه تئاتر است که فقط بهتر است، در مقطع حرف نباشد. ما باید در استمرار طول سال برای آن تعاریف بیشتری داشته باشیم. واحدهای مختلفی هستند که در شهرستان‌ها اعلام آمادگی کردند و من امیدوارم پیش از اینکه این مساله به عمل دربیاید، بازوهای مطمئنی را در اختیار داشته باشیم. من از تجارب مهدی قلعه استفاده کردم و در جشن خانه تئاتر با او همکاری داشتم و از این طریق مرحله اجرایی را به او سپردم. به طور اختصار کنداتورهای ما وجود خود را تعریف می‌کنند و گرافیست‌ها هم با ما در این جشن مشارکت دارند که در راس آنها ابراهیم عقیلی است.
 
وی همچنین در ادامه در تاکید حرف‌هایش افزود: انجمن‌های امروز ما با تلاش من و اصغر همت مطمئنا دیگر شرایط قبلی را ندارد که احساس خجالت را به ما منتقل کند. ما امروز قدم‌های صنفی محکم‌تری را برداشتیم که از سال گذشته یک قدم جلوتر هستیم.  تعریف من از جشن این است که باید جشن گرفت و مسائل آسیب شناسی را در طول سال حل کرد. چیزی که تکیه گاه من است، مسائل بیرونی جشن است که مخاطب با میل خود در آن شرکت می‌کند. ما باید تنوع و اتفاقات جالبی را ایجاد کنیم تا مخاطب ساکن را با خود همراه کنیم.
 
وی در خصوص مشارکت گروه‌های عضو در این جشن بیان کرد: گروه‌هایی که در این جشن ما را همراهی کردند؛ عبارتند از: خانه هنرمندان، مرکز هنرهای نمایشی، تئاتر شهر، پردیس تئاتر خاوران، بنیاد رودکی، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، مرکز ارتباطات بین‌المللی شهرداری تهران، موسسه فرهنگی و هنری توسعه‌سرای معاصر که همگی با ما تفاهم‌نامه امضا کردند. فضاهای ما به سه دسته تقسیم می‌شود:
 
فضای عمومی که شامل بخش استیج و بخش فعالیت‌های انجمن خیابانی، میدانی، آئینی، عروسکی و کودکان و نوجوان می شود و بین هر بخش مجری‌هایی تعریف شده‌اند که اخبار و اطلاعات روز گذشته را اعلام می‌کنند.
 
در فضای بیرونی ما چهار غرفه داریم که یکی از آنها در اختیار گریم قرار می‌گیرد و بچه‌ها با خانواده‌هایشان گریم
‌های کارناوالی را انجام می‌دهد و در اطراف استیج قرار می‌گیرد و غرفه بعدی غرفه آموزشی است که از شرایط آموزش گریم برای علاقه‌مندان گفته می‌شود. در حوزه عروسکی هم ما آموزش داریم و غرفه‌ای که دستاوردهای انجمن نمایشی به فروش می‌رساند، غرفه بزرگ‌تر محل استقرار گروه‌هایی‌ است که برنامه‌های استیج را اعلام می‌کند و سعی در کنترل خلل‌ موجود در برنامه دارد.
 
وی اظهار داشت: در 5 دوره‌ای که من دبیر جشنواره بوده‌ام نادر برهانی مرند ما را با آقای خجسته همراه کرد و زمانی که نمایش‌ها تمام می‌شد، در همان هنگام نمایش‌های رادیویی به طور زنده اجرا می‌شد اما این بار ما از قبل عید با رایزنی‌هایی که کردیم نتوانستیم این مشارکت را انجام دهیم و یک بازوی مطمئن خود را به علت عدم همکاری مدیران از دست دادیم.
 
احسان حاجی‌پور مدیر روابط عمومی جشن خانه تئاتر در پایان در خصوص فعالیت تیم روابط عمومی گفت: ما برای اولین بار پوشش خبری شمیم بهار را از 5 اردیبهشت داریم که گفتگو، یادداشت و ... را پوشش می‌دهد و از 5 چهره شاخص هم تجلیل می‌کند.
 
مورد دوم؛ پوشش تصویری حرفه‌ای که روابط عمومی این بخش انجام می‌دهد.
 
مورد سوم؛ پوشش‌های فضای مجازی در اینستاگرام و تلگرام در کنار اتفاقات رادیو اینترنتی که تنها در این دوره از جشن به کار گرفته شد.
 
در انتها گفته شد؛ نشست بعدی این جشنواره چهارشنبه ششم اردیبهشت ساعت 11 در خانه هنرمندان در خصوص جزئیات این جشن برگزار می‌شود.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار