رونمایی از نرم‌افزار ثبت اطلاعات و گزارش طرح ادغام ترک اعتیاد و سیگار

رئیس مرکز تحقیقات کنترل دخانیات گفت: رو‌نمایی از نرم‌افزار طرح ادغام ترک دخانیات در برنامه‌های اعتیاد می‌تواند با مداخله همزمان گام مهمی در پیشگیری و درمان اعتیاد کشور بردارد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ غلامرضا حیدری رئیس مرکز تحقیقات کنترل دخانیات در همایش"راه اندازی طرح ادغام ترک دخانیات در برنامه‌های درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور" گفت: مقوله اعتیاد یکی از درگیری‌های اساسی کشور است که درمان سریع، لحظه‌ای و کوتاه مدت ندارد و درمان‌های نگهدارنده با مراکزی که به صورت رایگان از طریق بهزیستی می‌توانند ارائه خدمات داشته باشند یکی از اقدامات مطلوب و کم‌هزینه برای مددجویان است.

وی افزود: خدمات بهزیستی مبتنی بر پیشگیری است، اما در بخش درمان نیز مراکز خصوصی نباید هزینه‌های گزاف را از مردم دریافت کنند و کیفیت مراکز دولتی تضمینی برای این مطلب است.

حیدری از رو‌نمایی از نرم‌افزار ثبت اطلاعات و گزارش فعالیت انجام شده پروژه کشوری طرح ادغام ترک اعتیاد و دخانیات در برنامه‌های درمان اعتیاد خبر داد و اظهار داشت: این سایت و محتوای آن فعالیت‌های گوناگونی را برای ارائه‌دهندگان خدمات ایجاد کرده است.

وی گفت: یک باور غلط و قدیمی درمانگران اعتیاد این بوده است که فرد سیگاری مشکلی ندارد و درمانگر ترک اعتیاد فقط عهده‌دار ترک ماده مخدر است و این در حالی است که فرد معتاد که همزمان سیگار مصرف می‌کند که در این شرایط چالش بیشتر و عود مصرف بیشتری خواهد داشت. 

رئیس مرکز تحقیقات کنترل دخانیات بیان کرد: براساس چالش ایجاد شده و مستندات بین‌المللی در سال ۹۰ با کار‌آزمایی بالینی به این رسیدم که ترک همزمان مواد مخدر و دخانیات نتایج درمانی بهتری در مداخلات ایجاد می‌کند که این طرح به بهزیستی ارجاع داده شد و در سال گذشته ۶ استان و ۲۵ مرکز و امسال تمام استان‌ها از طریق بهزیستی آموزش داده می‌شوند.

وی افزود: رو‌نمایی از نرم‌افزار طرح ادغام ترک دخانیات در برنامه‌های اعتیاد در مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی کار و طراحی شده است و درمانگران می‌توانند با ورود به این سایت از برنامه‌های درمان اعتیاد از مراکز درمانی استان‌ها و همچنین پروتکل نهایی و سند نهایی طرح ادغام ترک دخانیات بهره‌مند شوند تا به زودی شاهد مداخلات همزمان و مؤثر ترک اعتیاد و دخانیات در مراکز درمانی ترک اعتیاد کشور باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار