ورلد دیلی نیوز: ایران در حال محک زدن دولت ترامپ است

یک نشریه غربی در گزارشی نوشت ایران مرحله به مرحله در حال به چالش کشیدن دولت "دونالد ترامپ" است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی ورلد دیلی نیوز در گزارشی نوشت مقامات وابسته به نهادهای ایدئولوژیک ایران برای نخستین بار پس از روی کار آمدن دولت "دونالد ترامپ"، لحن کلام خود را در برابر آمریکا بیش از گذشته خصمانه کرده‌اند.

در ادامه این گزارش آمده است: درحالیکه پیش از این، ایران آزمایش موشک‌ دوربرد خود را لغو کرده بود، اکنون اعلام کرده است به زودی دو ماهواره ارتباطی را به مدار ارسال می‌کند که از موشک‌های دوربرد بهره می‌برند و در عین حال بر تحرکات خود علیه ناوهای آمریکایی در خلیج فارس نیز افزوده است.

گزارش موسسه تحقیقات خاورمیانه در این باره ادعا می‌کند باوجود اینکه این تحرکات علیه ناوهای آمریکایی در خلیج فارس نسبت به دوران ریاست جمهوری "باراک اوباما" کمتر شده (تاکنون فقط 7 مورد از زمان ریاست جمهوری ترامپ ثبت شده است)؛ به نظر می‌رسد طرف ایرانی در حال مطالعه و بررسی واکنش کابینه ترامپ است.

در ادامه این گزارش آمده است: ایران در حال ارزیابی استراتژی ترامپ در قبال دو موضوع مهم است که پیش از انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا درباره آنها اظهار نظر کرده بود؛ برجام و نقش منطقه‌ای ایران. ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی وعده داده بود به توافق هسته‌ای با ایران پایبند باقی نمی‌ماند و برجام را پاره می‌کند.

وی همچنین درباره نقش ایران در تحولات منطقه‌ای مدعی شده بود با اتخاذ تدابیر لازم، مانع از گسترش آنچه "جاه‌طلبی ایران" می‌نامید، خواهد شد. از سوی دیگر دولت ترامپ رویکرد مثبتی نسبت به روسیه دارد. اما روسیه فعالیت ایران را در سوریه مجاز و مشروع می‌داند، موضوعی که با دیدگاه ترامپ و کابینه وی در تناقض است.

این گزارش در ادامه ادعا می‌کند: البته این موارد باعث نمی‌شود ایران مطمئن باشد سکوت ترامپ و کابینه‌اش به معنی ضعف و تسلیم شدن آنها است. زیرا واکنش کابینه ترامپ می‌تواند بسیار سریع و ناگهانی باشد، همانطورکه یک پایگاه نظامی سوریه را بدون هیچ اخطار قبلی مورد حمله موشکی قرار داد. به نظر می‌رسد ترامپ خطوط قرمز خود را درباره بکارگیری موشک‌های دوربرد از سوی ایران نشان خواهد داد؛ اما در موارد دیگر از جمله نقش منطقه‌ای ایران ترجیح می‌دهد دست به اقدام خاصی نزند. 

کارشناسان غربی معتقدند ایران هنوز درباره نوع واکنش کابینه ترامپ در مواجه با بسیاری از موارد اطمینان لازم را ندارد، به ویژه درمورد تقابلات مستقیم با آمریکا. به همین دلیل، در کوتاه مدت همچنان به محک زدن ترامپ ادامه خواهد داد تا دریابد آنچه کابینه ترامپ بر زبان می‌آورد با آنچه در واقعیت انجام می‌دهد، تا چه اندازه منطبق است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار