آغاز مرمت و ساماندهی خانه حسین سنایی

عملیات مرمت و ساماندهی خانه حسین سنایی در شهرستان اردکان آغاز شد.

حمید مشتاقیان رئیس اداره میراث ‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان اردکان درگفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛گفت: اين بنا در محله‌ای به نام چرخاب که بادگیرها، خانه‌هایی با دیوارهای بلند و کوچه‌های باریک آن، نشان از تلاش ساکنین در برابر شرایط نامساعد آب و هوايی است، قرار گرفته است.

 مشتاقیان افزود: این بنا به لحاظ شیوه معماری و مصالح به کار رفته متعلق به دوره قاجار بوده و وجه تسمیه آن برگرفته از نام مالک می باشد.

وی؛ معماری خاص، متفاوت وارزش های فرهنگی – تاریخی آن  به عنوان یکی از معدود بناهای تاریخی باقیمانده از مجموعه صدرالفضلاء اردکان را از ویژگی های این بنای تاریخی و باارزش دانست.

 رئیس اداره میراث ‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری  شهرستان اردکان گفت: این بنا دارای دو بخش شمالی و جنوبی می باشد که شاهنشین در قسمت شمالی بنا قرار گرفته است، در این بنا دو بادگیر وجود دارد که یکی از آنها در قسمت شمالی بنا در انتهای فضای شاهنشین تعبیه شده است؛ و دیگری در قسمت انتهایی اتاق سمت چپ شاهنشین قرار گرفته است، در این خانه تاریخی تنها یک در ورودی وجود دارد که در قسمت جنوبی آن وجود دارد و در ورودی توسط یک پیش فضا به راهرو متصل شده است.

این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه عمده مصالح به کار رفته در این بنا آجر ، گچ و کاه گل می باشد، تصریح کرد: در این بخش از مرمت؛ سبک سازی  بام جهت کاهگل، جمع آوری و دسته بندی شرفی های بام، آجر فرش بام و تراشیدن اندود کاهگل بادگیر جهت ساماندهی انجام خواهد شد. 

خانه تاریخی حسین سنایی یکی از آثار پیشنهادی جهت ثبت در فهرست آثار ملی کشور می باشد که پرونده آن توسط واحد ثبت اداره کل آماده شده است.

انتهای پیام/ ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.