اسماعیل موحدی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

سبزیجات هم نقد می‌کنند/ جشنواره تئاتر دانشگاهی، معتبرترین جشنواره در ایران

من به جشنواره تئاتر دانشگاهی، علاقه عجیبی دارم چرا که؛ دانشجو در این بخش می‌تواند به یک ایده جدیدی برسد.

اسماعیل موحدی، کارگردان نمایش«ابو شاه» در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص موضوع نمایش گفت: نمایش‌نامه «ابو شاه» را «آلفرد ژاری» نوشته است که سردمدار مکتب‌هایی مانند: دادائیسم و خیلی از مکاتب‌های دیگر شد.این نمایش‌نامه در دراماتورژی جدیدی که ما انجام دادیم از تعداد 20- 30 تا کاراکتر که در نمایش‌نامه اصلی وجود داشت ما به شش شخصیت تبدیل کردیم که در یک مطبخ کار می‌کنند و می‌خواهند داستان ابوشاه را برای مردم تعریف کنند، بنابراین این ابزار و ادوات همگی از وسایل آشپزی است و بعضی از کاراکترها به شکل عروسکی گردانده می‌شوند به صورت سبزی‌جات و صیفی‌جات گردانده می‌شود. 

وی پیرامون هدف از اجرای نمایش«ابو شاه» اظهار داشت: نمایش‌نامه ابو شاه، نقد قدرت، قدرت‌طلبی و جاه‌طلبی انسان‌هایی است که برای رسیدن به جایگاه مورد نظر چه بی‌اخلاقی‌هایی و چه کشتارهایی را انجام می‌دهند. ما درگیر این فضاها در کشورهای مختلف هستیم و در حال حاضر شاهد به روی کار آمدن دیکتاتورهایی هستیم که از یک نادانی برخوردارند که در واقع نوع بشر از آن ناراحت است، به نوعی در این نمایش‌نامه تداعی می‌شود. 

موحدی در خصوص هدف خود از استفاده از یک سری از سبزیجات‌ و میوه‌ها تصریح کرد: این، یک ایده اجرایی است چرا که من وقتی مکان را آشپرخانه گرفته‌ام، طبیعتا من باید از همین ماده‌ها برای نمایش استفاده می‌کردم. اصل این نمایش‌نامه برای کار عروسکی نوشته شده است، بنابراین ما هم از این پتانسیل استفاده کردیم و یک جاهایی به جای حذف کاراکترهایی که داشتیم از میوه‌ها و سبزیجات استفاده کردیم. 

اسماعیل موحدی در پایان در خصوص نظر خود پیرامون جشنواره تئاتر دانشگاهی گفت: من اصولا اصلا جشنواره کار نمی‌کنم ولی به جشنواره تئاتر دانشگاهی، علاقه عجیبی دارم چرا که؛ طبیعتا دانشجو ها در بخش مدرسان می‌توانند از طریق کارگاه‌ها اتودهای مختلفی بزنند و شاید به یک ایده جدیدی در این راستا به آن برسند. به همین علت است که من این جشنواره را بسیار مهم و معتبر می‌دانم، هر چند که امسال کمی ضعف، ناهماهنگی و بی‌برنامگی وجود داشت ولی در هر حال برای من دوست داشتنی است. 
 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار