از نخستین قهرمانی نفتی ها در جام حذفی تا حذف پرسپولیس توسط قشقایی شیراز

تیم فوتبال نفت تهران در فینال جام حذفی توانست با برتری خفیف 1 بر 0 مقابل شاگردان قلعه نوئی برای نخستین بار به عنوان قهرمانی جام حذفی دست پیدا کند.

جام حذفی/////////////به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران،دیدار فینال جام حذفی میان تیم‌های تراکتورسازی و نفت تهران شب گذشته در ورزشگاه نفت و گاز اروندان خرمشهر با حضور وزیر ورزش و جوانان و رئیس فدراسیون فوتبال برگزار شد و در نهایت با قهرمانی تیم نفت تهران به اتمام رسید. 
 
تیم های فوتبال نفت تهران و تراکتورسازی در شرایطی مقابل هم قرار گرفتند که تراکتورسازی پیش از این یک بار در سال 93 فاتح جام حذفی شده بود اما نفت تاکنون به این افتخار دست نیافته بود و این دومین حضور نفت در فینال جام حذفی محسوب می شد که شاگردان دایی ضمن کسب نخستین قهرمانی جام حذفی توانستند،جواز صعود به مرحله گروهی فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا را کسب کنند.
 
جام حذفی ایران از ابتدا تاکنون
 
اولین دوره جام حذفی ایران در فصل 55-54 برگزار شد که تیم ملوان با برتری(4-1) مقابل تراکتورسازی قهرمان شد. این دیدار در ورزشگاه امجدیه برگزار شد. دوره دوم در فصل 57-56 برگزار شد که تاج تهران با برتری(2-0) مقابل هما فاتح این رقابت ها شد.
 
این رقابت ها پس از انقلاب و تا فصل 66-65 برگزار نشد که در این رقابت ها ملوان(2-0) خیبر خرم آباد را شکست داد و قهرمان شد. در آن سال ها قوانین عجیب و غریب در مسابقات اعمال می شد. برای مثال پرسپولیس در فصل 67-66 در حالی ملوان را در فینال(1-0) شکست داد که هر دو دیدار رفت و برگشت در استادیوم آزادی برگزار شد!
 
پرسپولیس در سال 71 هم مجددا در فینال ملوان را شکست داد. آن هم در حالی که فینال به صورت تک بازی برگزار شد و آن دیدار هم به میزبانی پرسپولیس بود.
 
در فصل 74-73 مسابقات به صورت استانی برگزار شد و بهمن قهرمان تهران در تورنمنتی هشت جانبه سرانجام حریف تراکتورسازی شد و این تیم را شکست داد. آن هم در حالی که اشتباه محرز داور نتیجه مسابقه را تغییر داد و فدراسیون برای دلجویی از تراکتورسازی این تیم را راهی جام میلز هندوستان کرد!
 
در فصل 76-75 هم مسابقه فینال به صورت تک بازی در شیراز برگزار شد. آن هم تنها 5 روز قبل از آغاز مسابقات جام در جام آسیا. در فصل 85-84 هم استقلال پس از قهرمانی در لیگ، بلافاصله از ادامه مسابقات جام حذفی کنار کشید تا دربی پایتخت در جام حذفی برگزار نشود.
 
در سال های 91 و 93 هم دو فینال جام حذفی برگزار شد. زیرا فدراسیون دستور داده بود تا مسابقات به سرعت و قبل از آغاز سال نو به پایان رسد. در سال 93 و 94 تیم ذوب آهن با برتری مقابل تیم های تهرانی نفت و استقلال توانست به عنوان قهرمانی این رقابت ها دست پیدا کند.
 
جام حذفی فصل 96-95
 
در این دوره از رقابت ها ۹۴ تیم باشگاهی از سراسر ایران حضور داشتند و پس از برگزاری بازی های مرحله اول و دوم 64 تیم حاضر در این رقابت ها طی قرعه کشی رقبای خود را شناختند.
 
در مرحله یک سی و دوم مانند همیشه شاهد بودیم که بسیاری از تیم های دسته اولی و دسته دومی با انصراف از جام حذفی صدای اهالی فوتبال را در آوردند،اما از سوی دیگر تیم هایی نظیر قشقایی شیراز و نفت و گاز گچساران با شکست دادن تیم های پرسپولیس و استقلال خوزستان شگفتی ساز شدند ،در دیگر بازی های مهم استقلال تهران با ۲ گل ملوان نوین را شکست داد.تیم‌های لیگ برتریِ ماشین سازی تبریز، سپاهان اصفهان، پیکان تهران، نفت تهران و ذوب‌آهن اصفهان حضور داشتند و موفق شدند برابر حریفان شان به برتری برسند؛ در سه بازی دیگر هم تیم‌های فولاد یزد، برق جدید شیراز و بادران تهران توانستند از سد حریفان شان عبور کنند و به جمع 32 تیم نهایی برسند.
 
در مرحله یک شانزدهم نهایی 16 دیگر برگزار شد که از مهم ترین نتایج می توان به پیروزی تیم های لیگ برتری استقلال تهران،ذوب آهن اصفهان،ماشین سازی؛تراکتورسازی،سایپا،سپاهان،نفت تهران،صبای قم و حذف تیم هایی چون پیکان و پدیده اشاره کرد.همچنین تیم قشقایی شیراز که موفق شده بود در مرحله قبلی تیم پرسپولیس را در ضربات پنالتی شکست دهد با قبول باخت مقابل برق شیراز از گردونه مسابقات حذف شد.
 
در مرحله یک هشتم نهایی نفت تهران(4-0) شهرداری فومن را شکست داد،ذوب آهن در خانه مقابل ماشین سازی تبریز(3-2) پیروز شد.سپاهان،سایپا و تراکتورسازی دیگر تیم هایی بودند که به راحتی جواز صعود به مرحله بعدی را کسب کردند. استقلال و نفت گاز گچساران هم در ضربات پنالتی مقابل صبای قم و قولاد به برتری دست یافتند.تیم گسترش فولاد تبریز هم با توجه به انصراف تیم شهرداری ماهشهر بدون بازی راهی مرحله یک چهارم شد.
 
مرحله یک چهارم نهایی با واقعه مهمی همراه شد که آن هم،حذف استقلال توسط نفت تهران در وقت های اضافی و با نتیجه(3-2) در ورزشگاه آزادی بود.ذوب آهن، تراکتور سازی و سپاهان دیگر تیم هایی بودند که با برتری مقابل گسترش فولاد تبریز،نفت و گاز گچساران و سایپا به مرحله نیمه نهایی صعود کردند.
 
در مرحله نیمه نهایی که در روزهای 10 و 11 دی سال گذشته برگزار شد،ذوب آهن در ورزشگاه فولاد شهر و با حضور تماشاگرانش مقابل تراکتورسازی قرار گرفت و با نتیجه(3-2) شکست خورد.سپاهان هم در خانه با نتیجه خفیف (1-0) مغلوب نفت شد تا به این ترتیب برخلاف پیش بینی ها،خبری از دربی اصفهان در مرحله نهایی نباشد.تا تیم های تراکتور و نفت برگزار کننده دیگر نهایی در ورزشگاه نفت و گاز اروندان خرمشهر باشند.
 
در حال حاضر تیم های تهرانی استقلال و پرسپولیس با 6 و 5 قهرمانی جزء پر افتخارترین تیم های جام حذفی محسوب می شوند. پس از این دو تیم سرخابی تیم های اصفهانی ذوب آهن و سپاهان با 4 قهرمانی در مکان های بعدی جای دارند.
 
انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار