کرمانشاه؛

فاضلاب کرمانشاه سد "کرخه" را هم آلوده می‌کند

مشاور اجتماعی و محیط زیستی پروژه فاضلاب کرمانشاه گفت: کرمانشاه به دلیل ورود فاضلاب، یکی از بدترین آب‌های سطحی کشور را دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ دکتر سید حسین هاشمی در جلسه هم‌اندیشی فاضلاب شهر کرمانشاه که برگزار شد، با بیان اینکه هم اکنون حدود 60 هزار مترمکعب از فاضلاب شهر کرمانشاه جمع‌آوری می‌شود، گفت: بخشی از این فاضلاب تصفیه می‌شود، اما بخش دیگر به دلیل محدودیت ظرفیت تصفیه‌خانه وارد آب‌های سطحی از جمله رودخانه قره‌سو می شود.

وی ادامه داد: در مجموع حدود 100 تا 120 هزار مترمکعب فاضلاب خام در شبانه‌روز وارد رودخانه قره‌سو می‌شود.

مشاور اجتماعی و محیط زیستی پروژه فاضلاب کرمانشاه معتقد است، بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد به دلیل این شرایط آمار برخی از بیماری‌های مرتبط با آلودگی در کرمانشاه بالاتر از شهرهای دیگر است.

هاشمی از بالا رفتن میزان نیترات در منابع آب زیرزمینی کرمانشاه هم خبر داد که ناشی از دفع نامناسب فاضلاب است و یادآور شد: شرکت آب و فاضلاب مجبور است چاه‌هایی که آب آنها نیترات بالا دارد را از چرخه مصرف حذف کند.

به گفته این کارشناس، آلودگی ناشی از فاضلاب کرمانشاه فقط به خود شهر محدود نمی‌شود و تا حوزه‌های پایین دست از جمله سیمره و حتی سد کرخه را نیز دچار آلودگی کرده است.

وی افزود: اگر این روند ادامه پیدا کند طی سال‌های آینده با کاهش میزان منابع آب و افزایش تولید فاضلاب شاهد وضعیت بدتری خواهیم بود.

مشاور اجتماعی و محیط زیستی پروژه فاضلاب کرمانشاه گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر پروژه ساماندهی فاضلاب کرمانشاه اجرا شود، در مدت چهار یا پنج سال اجرای آن به شدت از میزان مشکلات کاسته خواهد شد، اکوسیستم قره‌سو نجات می‌یابد و می توان از پساب تصفیه شده برای مصارف دیگر هم استفاده کرد.

در ادامه معصومه حقانی رئیس گروه مجامع و موسسات بین‌المللی وزارت امور اقتصاد و دارایی نیز ار روند الحاق ایران به بانک سرمایه‌گذاری توسعه زیرساخت آسیا یاد کرد و ادامه داد: این روند ازسال 93 آغاز شد و در سال 95 تکمیل شد.

وی معتقد است، روند الحاق ایران به این بانک زمانی به واقع تکمیل می‌شود که بتوانیم با کمک تسهیلات و اعتبارات این بانک پروژه‌های زیرساختی را در کشور اجرا کنیم.

حقانی پروژه فاضلاب شهر کرمانشاه را یکی از مهمترین این پروژه‌ها دانست که توسط وزارت نیرو نیز به عنوان پروژه اولویت‌دار به وزارت امور اقتصاد و دارایی برای معرفی به بانک خارجی شناخته شده است.

وی ابراز امیدواری کرد، با پیگیری‌هایی که صورت گرفته در سال 96 شاهد پرداخت تسهیلات و اجرای پروژه باشیم.

رئیس گروه مجامع و موسسات بین‌المللی وزارت امور اقتصاد و دارایی از اهمیت رضایت کامل مردم و مسئولین و همکاری آنها برای اجرای پروژه فاضلاب کرمانشاه یاد کرد و گفت: رضایت مردم برای این بانک بسیار مهم است.

در ادامه فضل‌الله رنجبر فرماندار کرمانشاه نیز رفع مشکل فاضلاب و ایجاد تصفیه‌خانه را یکی از مطالبات مهم مردم کرمانشاه برشمرد و تاکید کرد: همه مدیران استان آمادگی دارند هرگونه همکاری را با مجریان این پروژه داشته باشند.

وی از مزایای اجرای این پروژه هم یاد کرد و افزود: وقتی که 700 میلیارد تومان پروژه در کرمانشاه اجرا شود، حاصل آن رونق و اشتغال جوانان است.

فرماندار کرمانشاه اظهار کرد: اگر مشکل فاضلاب شهر کرمانشاه حل شود بسیاری از مسائل زیست محیطی و بهداشتی را دیگر نخواهیم داشت، مسائلی مانند سبزی کاری‌های آلوده که برای آبیاری آن از خروجی آب قره‌سو استفاده می‌شود.

 
انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.