گلایه‌های یک ناشر از میزان فروش کتاب در نمایشگاه کتاب

میزان فروش کتاب در سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نسبت به دوره قبل کمتر است.

محمد عزیزی  مدیر مسئول نشر روزگار در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: انتشارات روزگار 18 سال است که در عرصه نشر فعالیت می‌کند. از ابتدای سال 88، تا کنون حدود 800 عنوان کتاب منتشر کردیم. هر سال به طور معمول 50 عنوان کتاب داشتیم. از نمایشگاه بین‌المللی کتاب پیش تا الان 60، 70 عنوان کتاب جدید داشتیم. کتاب‌های انتشاراتی در حوزه پژوهش، پنج گنج نظامی با شرح و پیرایش مرحوم سیروس نیرو است. 

وی افزود: با دقت کامل و عالمانه‌ای آثار نظامی تفسیر و شرح شدند. با نگاه نقد امروز رویکرد جدیدی از خوانش و درک معنای آثار نظامی را به مخاطب ارائه کردند. پیامبر نامرسل شرح کامل اسکندرنامه، گوهرفروشان مهتاب شرح کامل لیلی و مجنون نظامی، در یتیم شرح خسرو و شیرین نظامی، دون ژون شرح هفت پیکر و سیاه مشق شرح مخزن‌الاسرار نظامی است. شرح کامل غزل‌های حافظ با تقسیم‌بندی عارفانه، عاشقانه و سیاسی از کتاب‌های پژوهشی ما است که سیروس نیرو آن را نوشته است. 

مدیر انتشارات روزگار با اشاره به کتاب علوم عقلی درعقاید ناصر خسرو اثر خدیجه داوری و جریان شعر شناسی دهه 70 اثر زهره وند اظهار داشت: بخش دوم نشر روزگار در حوزه رمان است و در این زمینه آثاری چون سال‌ها اثر ویرجینیا ولف ترجمه الهه نادم، یک مرد تنها اثر رانوشین جیان و یک تعداد مجموعه داستان ایرانی مانند ندارد جمشیدیان و تعدادی کتاب در حوزه شعر است. در نمایشگاه کتاب اثر پژوهشی دیوید میچل ترجمه علی منصوریان با عنوان اطلس ابر جزو پرفروش‌های این انتشاراتی بود. 

عزیزی ادامه داد : ترجمه دن کیشوت و صد سال تنهایی مارکز از پرفروش‌های انتشارات روزگار در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بود. از بین کتاب‌های ایرانی این انتشاراتی نیز هیچ هیچ شدن و مسافران خدیجه قاسمی جزو پرفروش‌های این دوره بود. میزان فروش انتشارات روزگار در این دوره نمایشگاه کتاب ضعیف‌تر از سال گذشته است. به ویژه فضایی کمتر در اختیار انتشارات قرار گرفت استقبال مردم نیز در سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نسبت به دوره قبل ضعیف‌تر بود. تعداد مردمی که به نمایشگاه کتاب می‌آید، کم نیست اغلب نمی‌توانند کتابی که دوست دارند را بخرند. کتاب متأسفانه مانند کالاهای دیگر، هر سال گران‌تر و جیب مردم خالی‌تر می‌شود. به عنوان یک اهل کتاب امیدوارم مسئولین فرهنگي طوری سیاست‌گذاری کنند که مثل سال‌های اول انقلاب کاغذ با قیمت دولتی و آزاد در اختیار ناشر قرار بگیرد. 

وی تصریح کرد: کاغذی که زمانی بندی 6 هزار تومان بود، بعد از خارج شدن از سبد دولتی به حدود 70 هزار تومان در هر بند رسید. به جز این دولت در گذشته برای تولید کتاب به ناشر وام می‌داد. و از کتاب‌های تولید شده نیز در تیراژ قابل توجهی خرید می‌کرد، اما این حمایت‌ها در دولت نهم و دهم و پس از آن قطع شد در نتیجه قیمت کتاب آنقدر گران شد که قدرت خرید مردم پایین آمد. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار