باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

ردپای کتاب‌های ممنوعه در نمایشگاه کتاب

ارائه کتاب‌هایی با محتوای نامناسب یا بعضا بدون مجوز به نمایشگاه کتاب از اتفاقاتی است که نیازمند نظارت هر چه بیشتر است.

ردپای کتاب‌های ممنوعه در نمایشگاه کتاببه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به نیمه رسید و مسئولان نمایشگاه سعی دارند این دوره را در آرامش و سکوت برگزار کنند در حالی که هیچ سالی نمایشگاه کتاب بی‌حاشیه نبوده است و این اتفاق به مدیریت و برنامه‌ریزی آنها بستگی دارد.

هر چه تلاش کردیم از محتوای کتاب‌های امسال چشم‌پوشی کنیم اما متاسفانه برخی غرفه‌‌داران همانند سال گذشته آثاری را در غرفه‌های خود جای داده‌اند که لازم بود این گزارش نوشته شود تا شاید تلنگری به مسئولان مربوطه زده شود. 

یکی از انتشاراتی‌ها با عنوان (ن) که سابقه چندان جالبی ندارد امسال نیز اقدام به توزیع آثاری با مضمون «ابتذال»، «پوچ گرایی» و... کرده است. کتاب این انتشاراتی که ترجمه شده از رمانی عربی است، به صورت واضح به مسائل جنسی می‌پردازد.

همچنین شنیده شده اشعار سیدمهدی موسوی شاعر اصلی ترانه‌های شاهین نجفی مرتد، در نمایشگاه کتاب امسال حضور پررنگی داشته است.

اما وجود آثار یکی دیگر از شاعران در این دوره جای تعجب دارد یغما گلرویی از دیگر شاعرانی است که خود نیز از شعرای «جنسی سرا» می‌باشد و آثار وی در نمایشگاه امسال کتاب تهران حضور دارد.

یکی دیگر از کتاب‌هایی که در این گزارش به آن اشاره می‌کنیم کتابی از اشعار شهیار قنبری است فردی که پیش از انقلاب و بعد از انقلاب با خواننده‎‌‌های لس آنجلسی همکاری بسیار دارد.

اما این پایان ماجرا نیست همایون امیرزاده سخنگوی سی‌امین دوره نمایشگاه کتاب در گفتگو با خبرنگار ما درباره توزیع و فروش این کتاب‌ها با بیان حرف‌های تکراری که هر سال در قبال این اتفاقات گفته می‌شود، در خصوص فروش و توزیع  این چنین کتاب‌ها در نمایشگاه بین‌المللی کتاب، تصریح کرد: وزارت  فرهنگ و ارشاد اسلامی برای صدور مجوز دو شیوه متفاوت دارد؛ ابتدا صدور مجوز پیش از چاپ و دیگری مجوزی که می‌توانند بر اساس آن، کتاب را منتشر کنند.

کتابی مجوز چاپ را بگیرد اما مجوز اعلام وصول را نگیرد از نظر ارشاد غیرقانونی است و ورودش به نمایشگاه کتاب غیرقانونی است. برخی از ناشران این کار را کردند و با آنها برخورد شد. باید با کسانی که کتابی را که اعلام وصول ندارد در نمایشگاه کتاب به فروش می‌رساند طبق آیین‌نامه برخورد شود.

در این مورد باید بررسی شود این کتاب واقعا مجوز دارد یا نه؟ اما در مواقعی اتفاق می‌افتد که کتابی مجوز اعلام وصول دارد اما محتوا مناسب نیست؛ این خطای انسانی است که به خاطر حجم بالای صدور مجوز اتفاق می‌افتد اما با اعلام وجود چنین کتاب‌هایی، بار دیگر در چرخه نظارت قرار می‌گیرد.  

امیرزاده در برخورد با غرفه‌داران متخلف خاطرنشان کرد: کتاب‌ها برای ورود به نمایشگاه دو مسیر را طی می‌کنند، مسیر اول تذکرات صنفی است که مربوط به خود صنوف می‌شود و دیگری مباحث نظارتی می‌باشد که نظارت حاکمیتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خودش باید صیانت کند و به همین دلیل اگر کتابی خارج از چارچوب آیین‌نامه و ضوابط وارد شده باشد، با آن برخورد می‌کنیم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۴:۵۱ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
چه کاریه که کتاب رو بخوان جمع کنن این مردم اونقدر خرد و شعور دارند که کتاب بد و سخیف رو نخرند و نخونن چه اجباری که کتاب هایی رو که یه زمانی مجوز دادند حالا از دسترس خارج کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۳ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
وای چه اتفاق هولناکی... شرم آوره بی شک در شان فرهنگ اصیل ما نیست که کتاب های این چنینی در نمایشگاه کتاب توزیع بشه؛اصلا به کل این نمایشگاه کتاب مایه ی ابتذاله
دیگه در باره ی سید مهدی و یغما حرف نمیزنم با این اشعار سخیف شون ...
ولی حتما گفتگو در تهران رو بخونید محشره:))))) خدا لعنت کنه نویسنده ملعون ش رو:)))))
United States of America
ناشناس
۰۶:۰۹ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۵ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶
پس وزارت ارشاد و...چیکارمیکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۳ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶
کل برنامه های روحانی و وزراش همینه . میخوان همه چی رو از بین ببرن . ما تو انتخابات با نه به روحانی به همه این چیا پایان بدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۱ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶
قشنگ لیست کنید این کتابهای ممنوعه رو تا بدونیم و بخریم
من عاشق هرچی ورود ممنوعه
تو باید بگی چی برا من خوبه ؟!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۸ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶
این از زمان و نحوه بد برگزاری نمایشگاه کتاب و تبعیض در ارائه بن ها و این هم از کتاب های غیر مجاز! کِی قراره نمایشگاه کتاب با کیفیت بالا و برای تمام کشور باشه؟
Iran (Islamic Republic of)
شاهین
۱۷:۴۵ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶
وزیر ارشاد باید به جای کنسرت این ها رو جمع کنه
Pakistan
ناشناس
۱۶:۱۵ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶
وزیر فرهنگ و زیر مجموعه ش یا خوابن یا خودشونو زدن بخواب.چیزی از فرهنگ اصیل ما نمونده که .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶
عادی شده دیگه گیر ندین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶
نفوذ نرم یعنی این...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۸ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶
با توجه به اینکه کسی اهل کتاب خواندن نیست در نتیجه جای نگرانی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم
۱۴:۰۸ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶
آه و ناله جواب نمیدهد.بدلیل سهل انگاری قوه قضائیه متخلفین حس و تر شده آندو هرکاری لازم بدانند انجام میدهند