مشهد؛

برگزار‌ی همایش علمی روز ملی خیام در نیشابور

نشست علمی بزرگداشت روز ملی خیام نیشابوری ۲۴ اردیبهشت ۹۶ با حضور اندیشمندان و خیام شناسان در نیشابور برگزار می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد ، حسن صادقی سمرجانی رییس دانشگاه نیشابور اظهار کرد: این همایش علمی با حضورشخصیت‌ها و اندیشمندان خیام شناس این منجم، ریاضیدان، فیلسوف، حکیم، مفسر، طبیب و شاعر شهیر ایران و جهان باهمکاری ستاد بزرگداشت روزملی خیام، انجمن آثار ومفاخرفرهنگی خراسان رضوی، پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران در نیشابوربرگزار خواهد شد.

وی افزود: در این نشست علمی مقالات پیرامون آثار واحوال خیام نیشابوری باموضوعات «خیام، ریاضیدان شاعر»، «منطق در رباعیات خیام»، «ریاضیات وطبیعیات نزدخیام باتاکید بررساله میزان الحکمه خازنی»، «خیام وطبقه بندی وحل معادلات جبری درجه سوم»، «خیام وروش تحلیلی حل یک مساله» و «خیام واصل توازی» ارایه خواهد شد.

رییس دانشگاه نیشابور گفت: در حاشیه برپایی این همایش کارگاه تخصصی نقاشی ومجسمه سازی با حضور اساتید برجسته ودانشجویان دانشگاه نیشابور در دانشکده هنر برپا می‌گردد.

حکیم ابوالفتح غیاث الدین عمر بن ابراهیم نیشابوری معروف به خیام یا خیامی از ریاضی دانان. منجمان. اطباء. حکما، فلاسفه، مفسران و شاعران نام آور ایرانی در قرن پنج و ششم هجری است سبب شهرت او به خیام درست معلوم نیست.

احتمال داده اند که پدرش خیمه دوز بوده است.

وی در دوره سلجوقی در سال ۴۳۹ ه.. ق. در نیشابور متولد شد و علوم مختلف را فرا گرفت.

قدیمی‌ترین ماخذی که درباره خیام مطالبی در آن‌ها می‌توان یافت نامه‌ای است منتسب به سنایی کتاب میزان الحکمه عبدالرحمان خازنی. کتاب الزاجر للصغار تالیف زمخشری. چهار مقاله نظامی عروضی سمرقندی است؛ و مشهور است که خیام به عراق و خراسان سفر کرده است و به روایتی زیارت حج نیز به جای آورده است.

خیام در رساله کون و تکلیف که در جواب یکی از شاگردان ابن سینا نوشته خود را شاگرد بوعلی خوانده است و مرگ او را میان سال‌های ۵۱۷ تا ۵۲۰ ه. ق. دانسته اند.

انتهای پیام//ف. ج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.