اردبیل؛

نقش رسانه ها در انتخابات و تغییر رفتارسیاسی مردم

یکی از ویژگی های جوامع امروزی تاثیرگذاری فضاهای مجازی بررفتارهای سیاسی و اجتماعی افراد جامعه است که هرچه وابستگی افراد به این فضاها بیشتر باشد تاثیر گذاری این شبکه ها در شکل گیری رفتارهای سیاسی رای دهندگان نیز بیشتر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل،با نزدیک شدن به زمان انتخابات اهمیت و ارزش این رویداد مهم و سرنوشت ساز بیشتر شده و مردم اخبار مربوط به انتخابات را از منابع مختلفی دنبال می کنند که فضای مجازی و شبکه های اجتماعی یکی از این منابع می باشد.

نقش رسانه ها در انتخابات و تغییر رفتارسیاسی مردم

براساس آمارها، ضریب نفوذ اینترنت در ایران بالا بوده و تقریبا نیمی از افراد جامعه به اینترنت دسترسی داشته و کاربر شبکه های اجتماعی هستند که این امر نشان دهنده این است که افکار عمومی جامعه هرلحظه نظاره گر رفتارها و اقدامات کاندیداها و سیاستمداران می باشند.

رسانه ها در انتخابات نقش و جایگاه چند بعدی دارند از یک سو رسانه ها می توانند خواسته ها و آرای مردم و دیدگاه سیاسی و اجتماعی آنان را به مسئولان انتقال داده و از سوی دیگر تاثیرات و نتایج نظرات مردمی در سیاست ها و فعالیت های کشور را نشان دهند تا حس اعتماد و اطمینان بین دولت و مردم افزایش یابد.

نقش و تاثیر رسانه و فضاهای مجازی بر افکار عمومی جامعه معلوم است اما مسآله مهم در این میان استفاده معاندان و دشمنان نظام از این ظرفیت برای پیشبرد اهداف خود و کشاندن فرایند انتخابات به سوی گزینه های ناکارآمد برای انقلاب است که در این میان وظیفه مسئولان ذیربط سنگین تر از قبل شده و باید با آگاهی و هوشیاری از این فضا برای پیشبرد هرچه بیشتر انقلاب استفاده کنند.

نقش رسانه ها در انتخابات و تغییر رفتارسیاسی مردم

تبلیغات رایگان و شانس برابر، دو فرصت رسانه ها برای مردم و کاندیداها

دکترای مدیریت رسانه گفت: برای مشارکت سیاسی افراد جامعه 11 سطح مشارکتی تعریف شده است که تبلیغات به عنوان هشتمین سطح نقش مهمی در شناساندن کاندیداها و افزایش آگاهی آحاد جامعه دارد.

تورج مهدی زاده به تاثیر این شبکه ها اشاره کرد و افزود: رسانه هایی مانند شبکه های مجازی که محدودیت فضای رسانه های مکتوب و محدودیت های زمانی رسانه های دیداری و شنیداری را ندارند می توانند بر حساسیت های سیاسی کاربران اثر گذاشته و رفتارهای سیاسی آن ها را تغییر دهند که تاثیرات این شبکه ها می توانند به صورت فریب، نفوذ در افکار، تخریب، مدیریت افکار سیاسی و در سطوح بالاتر تغییر رفتار سیاسی نمود داشته باشد.

وی اظهار کرد:کشورهای قدرت طلب مانند آمریکا در تلاش هستند تا با کنترل شبکه های مجازی و اینترنت دنیا را به تسخیر خود درآورند تا جایی که بعد از حادثه 11 سپتامبر سیاستمداران این کشور طرحی را با عنوان طرح ضد تروریسم شبکه برای مقابله با شبکه های اجتماعی و فعالیت هایی در زمینه سیاست کشور و کنترل سیاست سایر کشورها اجرا کردند که این مسئله نشان دهنده اهمیت و تاثیر این شبکه ها بر جنبه های سیاسی و اجتماعی کشورها دارد.

استاد و مدرس دانشگاه در بیان نقش و کارکرد رسانه ها در زمان انتخابات این شبکه ها را به شمشیر دو لبه ای تشبیه کرد که هم فرصت هستند و هم تهدید و افزود: مهمترین بحثی که شبکه های مجازی در اختیار مردم و نامزدها قرار می دهد تبلیغات نسبتا رایگان است. آنچه مسلم است آنالیز فرد به فرد کاندیداها برای هیچ یک از رای دهندگان میسر نبوده و در مقابل نیز امکان پاسخگویی کاندیداها به نظرات تک تک مخاطبان و افراد جامعه نیز مقدور نمی باشد و رسانه های مجازی فارغ از محدودیت های زمان و مکان و فضا این امکان را در اختیار طیف وسیعی از رای دهندگان و کاندیداها قرار داده است.

مهدی زاده بیان داشت: کارکرد دیگر رسانه ایجاد شانس برابر برای هردو طیف رای دهندگان و کاندیداها است که هیچ رسانه ای نمی تواند این شانس و فرصت را برای تک تک افراد جامعه و نامزدهای انتخاباتی ایجاد کند. همچنین در این فضا می توان نظرات، انتقادها و برنامه ها را در قالب های مختلف در اختیار افکار عمومی جامعه و نامزدها قرار داد.

وی گفت: به جز بحث های تبلیغات و آگاهی از حقوق، بحث های مربوط به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص کسب اطلاعات سیاسی، نظر محافل سیاسی مخالف و موافق دولت، مذاکره های مختلف و کسب اطلاع از آخرین نتایج این مذاکره ها و مناظره ها از طریق این رسانه ها ممکن خواهد بود.

دکترای مدیریت رسانه اظهار داشت: اطلاعات، کالای گران قیمتی هستند که در قبال صرف هزینه و وقت در اختیار افراد جامعه قرار می گیرد و ما به عنوان مخاطب این اطلاعات باید از منبع گوینده سخن،اهداف و نیت وی آگاه باشیم تا بتوانیم غلط و درست را از هم تمییز دهیم.

مهدی زاده افزود: این اهداف ممکن است توسط افراد خودی که ناآگاهانه با انجام ضد تبلیغ در این فضا در صدد به ثبوت رساندن کاندیدای مورد نظر خود بوده یا توسط عمال و عوامل معاند نظام و حکومت مانند شبکه های ضد انقلاب پیاده شود که در قالب کانال ها و گروه های تلگرامی و اینترنتی سعی در به اغتشاش کشاندن افکار عمومی جامعه و حضور کم رنگ آنها در صحنه باشند.

وی در ادامه به اعتماد نکردن مردم به مطالب فضای مجازی پیرامون انتخابات تاکید کرد و بیان داشت: آنچه قابل اهمیت است این که در موضوع حساس و مهمی چون انتخابات خبرها و شایعات و یا تخریب ناجوانمردانه و بد اخلاقی های سیاسی در فضای مجازی بیشتر نشر داده می شود که در این صورت از بین بردن آثار این شایعه ها و اخبار دروغ از افکار عمومی جامعه به راحتی ممکن نخواهد بود.

استاد دانشگاه گفت: لذا اطلاعاتی که در فضای مجازی در اختیار کاربران قرار می گیرد قابل اطمینان نبوده و ما باید برای به دست آوردن اطلاعات درست و صحیح در مورد کاندیداها به منابع موثق رجوع کرده و انتخابی آگاهانه و شایسته انجام دهیم که روزی در مقابل این انتخاب در پیشگاه خدا جواب گو خواهیم بود.

امیر محمدی دانشجوی رشته ادبیات که به گفته خود به طور جدی پیگیر اخبار انتخابات برای انجام یک انتخاب شایسته است می گوید: من به شخصه اعتماد به فضای مجازی را صحیص نمی دانم و بیشتر اخبار را از رسانه ملی دریافت می کنم چون امکان تخریب مخاطب در این فضا بیشتر بوده و طرفداران کاندیدا برای از میدان به در کردن کاندیدای رقیب، اقدام به زدن کانال و تخریب وی می کنند.

این دانشجو ادامه داد: فضای مجازی اگر کنترل شده و حسابگرانه باشد قابل اعتماد است ولی متاسفانه تعدادی افراد سودجو و فرصت طلب و معاند، با حضور در این فضاها باعث سردرگمی افراد و کاربران می شوند که بهتر است ما از افراد ذیصلاح و افرادی که واقعا به این فضاها واقف هستند اطلاعات کسب کنیم.

آقای رشادتی شهروند اردبیلی گفت: بنده به دلیل مشغله کاری دسترسی به شبکه مجازی ندارم ولی بعد از فراغت از کار، اخبار مربوط به انتخابات را بیشتر از طریق رسانه ملی پیگیری می کنم و با دیدن مناظره ها و صحبت های کاندیداها و شنیدن اهداف و برنامه های آنها کاندیدای مورد نظر خود را انتخاب می کنم.

این پدر زحمتکش افزود: در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی از آنجا که گوینده خبر برای ما معلوم نیست زیاد قابل اطمینان و اعتماد نیست ولی فرزندان ما که کمتر با رسانه ملی ارتباط دارند اکثرا حرف ها و شایعه های نشر داده شده در این فضا را باور می کنند و این در تغییر نگرش آنها نسبت به نظام و انقلاب تاثیر داشته و دشمنان انقلاب نیز این موضوع را فهمیده و از این طریق در ذهن فرزندان ما نفوذ کرده اند که باید مسئولان فکری برای حل این معظل بکنند.

باید پذیرفت که استفاده نادرست از رسانه ها و بهره مندی از آن نیازمند تمرین و آموزش از سنین پایین است و نمی توان انتظار داشت که به یکباره و چند روز مانده به انتخابات همه مردم با قواعد استفاده درست از رسانه ها را یاد گرفته و بتوانند از این طریق با دیدگاه ها و اهداف نامزدهای انتخابات آشنا شوند.

نقش رسانه ها در انتخابات و تغییر رفتارسیاسی مردم

ضرورت آموزش سواد رسانه ای در آموزش و پرورش و رسانه ملی

اهمیت سواد رسانه ای در عصر حاضر که عصر ارتباطات خوانده می شود کمتر از سواد خواندن و نوشتن نیست و در زمان کنونی که زندگی بشری در محاصره انواع شبکه ها و اطلاعات است داشتن سواد رسانه ای اهمیت دو چندان پیدا می کند.

نقش آموزش و پرورش نیز در عصر کنونی فقط انتقال معلومات و آموزش علم به دانش آموزان نیست بلکه با توجه به اینکه روزبه روز اینترنت در ابعاد مختلف زندگی بشری گسترش می یابد توانمند سازی دانش آموزان برای زندگی در عصر حاضر از وظایف مهم این نهاد است چرا که آینده سازان و تصمیم گیران آینده کشور را تربیت می کند.

کارشناس اجتماعی در رابطه با نقش رسانه ها در انتخابات گفت: بزرگترین نقص فضای مجازی ناشناس بودن منبع خبر است به این معنی که افرادی که بر له یا علیه یک کاندیدا در فضای مجازی فعالیت می کنند شناخته شده نیستند و در اصطلاح تبلیغاتی جزء تبلیغات خاکستری و در برخی موارد حتی تبلیغات سیاه هستند.

تقی دادرس بیان داشت: رسانه ها باید بینش و سواد رسانه ای کاربران را ارتقا دهند تا وقتی در حوزه فضای مجازی ادعایی بوجود آمده و این ادعا دهان به دهان می گردد مخاطبان و کاربران این رسانه ها منبع نشردهنده خبر و هدف آن ها از این خبر را درک کنند.

وی افزود: صدا وسیما به فرموده رهبر کبیر انقلاب یک دانشگاه است . در دانشگاه هدف اصلی آموزش و تربیت است اگر به رسانه ملی با این دید نگاه شود و رسانه ملی نیز در حوزه تبلیغات به سمت القا نرفته و به سمت اقناع و اطلاع رسانی حرکت کند در این صورت موفق عمل خواهد کرد.

این کارشناس مسائل اجتماعی درباره اعتماد سازی رسانه ملی در بین مردم اظهار داشت: پوشش گسترده و طیف وسیع مخاطبان رسانه ملی در سراسر کشور باعث شده است که این رسانه نقش موثری در افزایش آگاهی رای دهندگان و ارتقاء سطح مشارکت سیاسی افراد جامعه داشته باشد.

دادرس گفت: این ویژگی سبب شده تا سطح اعتماد به رسانه ملی در بین افراد جامعه افزایش یابد به طوریکه افکار عمومی جامعه بیشتر اخبار و رویدادهای پیرامون انتخابات را از این رسانه دنبال کنند.بنابراین وظیفه این رسانه تا زمان انتخابات شناساندن رسانه های معاند و معرفی رسانه ها و شبکه هایی است که در جهت پیشرفت هرچه بیشتر انقلاب و نظام حرکت می کنند و اخبار و رویدادهای محرک ذهن جامعه را نشر نمی دهند .

وی به نقش مهم و اساسی آموزش و پرورش نیز در افزایش آگاهی و سواد رسانه ای جامعه اشاره کرد و بیان داشت: آموزش و پرورش به عنوان تربیت کننده تصمیم گیران آینده کشور در این برحه از زمان که دشمنان در صدد نفوذ در افکار این قشر از افراد جامعه از طریق شبکه ها و کانال های مجازی می باشد بسیار سنگین تر از دیگر نهاد ها است .

کارشناس مسائل اجتماعی عملکرد آموزش و پرورش را در سالهای اخیر قابل قبول دانست و افزود: متاسفانه در امر آموزش سواد رسانه ای در کشور از سوی مسئولان جامعه کم کاری و غفلت صورت گرفته و با توجه به گسترش دسترسی به این فضاها در کشور برخی به جای ارائه راه حل در مقابل این فضاها جبهه می گیرند.

دادرس ادامه داد: آموزش و پرورش در سال های اخیر عملکرد نسبتا مطلوبی در این زمینه داشته و از دوره راهنمایی واحد اختیاری به نام "تفکر و سواد رسانه ای" تدریس می شود که لازم است این درس از یک واحد اختیاری به واحد اجباری تبدیل شود چرا که جبهه جنگ با دشمن در زمان کنونی از جنگ گرم به جنگ نرم تغییر یافته است و باید به جای درس"آموزش دفاعی" واحدی به نام "دفاع رسانه ای" به دانش آموزان آموزش داده شود.

امید است با ساماندهی مناسب فضای مجازی و همچنین حضور رسانه های اصیل و صاحب امتیاز د رکنار سرعت خبر رسانی به مردم عزیز،اطلاع رسانی صحیح و موثق نیز در این فضا صورت گرفته و شاهد حضور پررنگ مردم در صحنه برای انتخابی صحیح، شایسته و از روی آگاهی باشیم.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.