سخنگوی نمایشگاه کتاب در نشست خبری عنوان کرد:

تعطیلی یک غرفه در نمایشگاه کتاب/ افزایش محدود تعداد بازدیدکنندگان در مقایسه با سال گذشته

امسال نسبت به سال گذشته در سه روز اول افزایش بسیار کمی در تعداد بازدیدکنندگان داشتیم.

انتقاد سخنگوی نمایشگاه کتاب از مسئولان شهرداری/ کاهش تعداد بازدیدکنندگان در مقایسه با سال گذشته
به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ همایون امیرزاده سخنگوی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در نشست خبری امروز خود با اشاره به پیش‌بینی خود از احتمال آب گرفتگی در شهر آفتاب با توجه به شرایط آب و هوایی بیان کرد: سال گذشته که شاهد آب گرفتگی در شهر آفتاب بودیم، یک کار گروهی تشکیل شد و عالی‌ترین سطح دغدغه‌هایمان را به طور شفاف مطرح کردیم. سه بارشی که قبل از نمایشگاه کتاب رخ داد، به ما کمک کرد تا نقاط آسیب‌پذیر را شناسایی کنیم. در شرایط بهاری و نا پایداری جوی امکان اینکه با باران مواجه شویم، زیاد است. صورت جلسات در این باره موجود است؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صنف و مجموعه مدیران شهر آفتاب این موضوع را رصد کرده بودند. حتی یک تست و مانوری قبل از 13 اردیبهشت ماه با توجه به امکانات شهرداری در این باره انجام دادیم. اما با توجه به اتفاقی که روز گذشته شاهد آن بودیم، انتقاد جدی خود را از این عدم تعهد اعلام می‌کنیم. 
  
وی افزود: بارندگی دیروز از نظر شدت و مدت زمان بارش بیشتر از سال گذشته بود. پس از قطع باران تا صبح امروز مجموعه شهرداری، صنف نشر و وزارت ارشاد تلاش کردند تا شاهد استمرار نمایشگاه کتاب باشیم. در این راستا شناسایی مجدد نقاط آسیب پذیر در برابر طوفان و بارندگی احتمالی،  سیستم برق، تعیین خسارتی که به مجموعه ناشران وارد شد و ... انجام شد.
 
امیرزاده در ادامه درباره تخلفات ناشران در این سه روز و تذکرات ارائه شده گفت: امیدواریم که تذکرات جدی که به نمایشگاه، صنوف و مردم مطرح کردیم، سبب شود در این فضای نمایشگاهی در کنار هم قرار بگیریم و هیچ اتفاقی نتواند مسیر ما را با اختلال همراه کند. تا روز آخر نمایشگاه باید مسیر برگزاری هموار باشد. از روز اول تا امروز 22 رای برای متخلفین صادر شد. یک مورد تعطیلی غرفه در بخش بین‌الملل داشتیم. در موارد دیگر تنها به اخطار کتبی بسنده کردیم. از موارد تخلف آمدن کتاب غیر مجاز، ثبت نام کلاس آموزشی، عدم عرضه و فروش کتاب، پیش فروش آن و دریافت وجه از مشتری است.


امیرزاده ادامه داد: هیچ موردی به معنای عدم ارائه کتاب از هیچ بخشی در اعتراض به بارندگی دیروز در شهر آفتاب نداشتیم. همراهی ناشران جای تشکر دارد. دیروز در بخش سه قلوها و سازه‌هایی که نباید دچار مشکل شود، از جمله در سالن یاس دچار آب گرفتگی بودیم. به نظرم درست نیست، تنها در این باره وزارت ارشاد را متهم کنیم.

وی درباره آمار بازدیدکنندگان امسال نسبت به سال گذشته در سه روز اول افزایش بسیار کمی در تعداد بازدیدکنندگان داشتیم. جمعه امسال جمعیت بازدیدکنندگان دو تا 5 درصد افزایش تعداد بازدیدکننده داشتیم و 140 نفر بلیط مترو خریداری کردند. پایانه فعال در نمایشگاه کتاب امسال 2609 پایگاه و 141 هزار و 370 بن کارت بوده است. 75 میلیارد و 881 میلیون و 403 هزار و 950 ریال مبلغ بن کارت‌هایی است که در نمایشگاه کتاب خرج شد. 164 میلیارد ریال یارانه تخفیفی به سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران تعلق گرفت.

 تا امروز 150 میلیارد ریال یارانه وزارت ارشاد و 320  میلیارد ریال سازمان‌های دولتی و در مجموع 470 میلیارد ریال یارانه مستقیم وزارت ارشاد و سهم آورده سازمان‌ها جذب نمایشگاه کتاب شد، وزارت ارشاد یک میلیارد و 400 میلیون به شهرداری برای تبلیغات محیطی پرداخت کرده است تا این تبلیغات در اختیار صنف قرار بگیرد. هیچ تفاهمنامه‌ای با مراکز دانشگاهی برای دریافت بن کارت نداشتیم و کسانی که بن کارت دریافت کردند، می‌توانند نه تنها از  ناشران خارجی بلکه از تمام ناشران کتاب خریداری کنند. هزار مدرسه شهر تهران و شهرستا‌ن‌های آن از طرح تجهیز کتابخانه‌های کلاسی در سطح ابتدایی برخوردار شدند و برای هر مدرسه مبلغ یک میلیون تومان خریداری می‌کنند.
 
وی تصریح کرد: سال گذشته در سه روز اول نمایشگاه، 179 میلیارد ریال مبلغ تراکنش‌ها بود و 370 هزار تراکنش داشتیم. امسال در سه روز اول نمایشگاه مبلغ تراکنش 179 میلیارد و تعداد تراکنش‌ها 373 هزار و 785 تراکنش است.

 
انتهای پیام/
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار