برای تبدیل علم به محصول باید از مسیر پژوهش عبور کنیم

معاون پژوهشی دانشگاه تهران گفت: یک دانشگاه برای تبدیل علم به محصول باید از مسیر پژوهش عبور کند.

محمد رحیمیان معاون پژوهشی دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: در سالهای اول پس از انقلاب ضعف‌هایی در زمینه آموزش داشته ایم که این مساله در سال‌های بعد کمی بهبود پیدا کرد و اساتید دانشگاه تهران هم کم کم با اهمیت دادن به پژوهش با تغییر جهت به این سو روی آورده اند و وظایفی برای آن‌ها به عنوان کارهای پژوهشی تعریف شد.

وی ادامه داد: خوشبختانه دانشگاه تهران در زمینه پژوهش به خوبی عمل کرده و وظایف پژوهشی برای اساتید دانشگاه تهران به خوبی تعریف شده است.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران بیان کرد: دانشگا‌ه ها در واقع برای تبدیل علم به محصول باید از کانال پژوهش بگذرد اگر در حال حاضر در دانشگاه تهران اگر یک عضو هیات علمی محقق خوبی نباشد اموزش را هم به نحو شایسته انجام نخواهد داد.

وی تصریح کرد: آنچه در بحث تولید علم مهم است، تبدیل آن به فناوری است تا بتوانیم رفاه اجتماعی و توسعه، بخصوص توسعه درون‌زا را داشته باشیم که در این میان شرکت‌های دانشجویی یکی از نهاد‌ها و موسساتی است که مورد توجه قرار گرفته است.

رحیمیان پژوهش را دارای دو وجه دانست و افزود: مفاهیم پایه و مبنا همیشه برای آموزش وجود دارد، ولی مفاهیم به روز شده‌ای هستند که اگر استاد پژوهشگر نباشد به آن‌ها دست نخواهیم یافت و بنابراین در اینجا آموزش لطمه می‌بیند آموزش و پژوهش تاثیر متقابل دارند و بهتر است بگوییم پژوهش نقش اساسی و تعیین کننده‌ای در آموزش دارد.

وی تصریح کرد: دانشگا‌ه ها آموزش محور به پژوهش محور عبور کرده است، اما یک ایراد کلی به پژوهش در دانشگا‌ها وارد است که پژوهش ما صوری است.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران اظهار کرد: ما جز کشورهایی پیشرفته هستیم، اما رتبه ما در مقالات علمی بسیار ارتقا یافته و در عرصه علمی و پژوهشی هم در سال گذشته چندان مطرح نبودیم، ولی خوشبختانه اکنون رشد خوبی داشته ایم و در زمینه پژوهشی موفق علمی کرده ایم و در برخی از زمینه‌ها رتبه خوبی داشته ایم.

رحیمیان در خصوص سهم پژوهشی این دانشگاه از لحاظ بودجه‌ای یادآورشد: به لحاظ بودجه‌ای ۱۵درصد سهم داشته ایم، ولی امیدواریم امسال این سهم به ۳۰ درصد برسد در این صورت در دانشگاه می‌توان حرکت جدی و خوبی انجام داد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.