لزوم تدوین برنامه درسی دانشگاهها/ماموریت گرا شدن دانشگاه‌ها اولویت وزارت علوم است

وزیر علوم گفت: ۳۰۰ برنامه درسی جدید با هدف ارتقای آموزش عالی تدوین شده تا با تعامل بیشتر بین دستگاه‌های اجرایی از امکانات بهینه صورت پذیرد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد فرهادی وزیر علوم در مراسم دومین همایش ملی آموزش عالی که صبح امروز در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: این همایش اقدامی مفید است و امیدوارم در سال‌های بعد استمرار داشته باشد که ۱۲ اردیبهشت روز معلم را به همه افرادی که فداکارانه در امر تعلیم و تربیت دانش آموزان و تربیت فرزندان کشور اهتمام می‌ورزند تبریک می‌گویم. 
 
وی بیان کرد: تعامل و همکاری بیشتر بین دستگاه‌های متولی آموزش، تبین جایگاه و نقش آموزش در ایجاد جامعه دانش بنیان، خردورز و نکو داشت سرآمدان آموزش از برنامه های روزهای سوم تا ۱۲ اردیبهشت است. 
 
وزیر علوم اظهار داشت: آموزش از پیش دبستانی شروع و تا دانشگاه به صورت پیوسته مطرح است که تعداد دستگاه‌های متولی آموزش با این فرضیه در تناقض نیست بلکه تعامل و هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی از اولویت‌های این همایش محسوب می‌شود. 
 
وی تصریح کرد: پیشرفت‌های علمی کم نظیر جمهوری اسلامی ایران در قسمت‌های مختلف علم و فناوری مدیون پیشرفت‌های آموزشی است که ماموریت گرا کردن زیر نظام‌های آموزش عالی، توسعه بی رویه و نامتوازن، توسعه هدفمند آموزش عالی و کنترل پذیرش رشته‌های فاقد بازار کار و کم تقاضا سبب شده تا بار تحمیلی و بودجه عمومی دولت کاهش پیدا کند و این کار گام موثر در جهت تحقق شعار اقتصاد مقاومتی است. 

وزیرعلوم با بیان اینکه ۳۰ دانشگاه بر حسب رشته‌های تحصیلی امکانات و نیاز‌ها در حال ماموریت گرا شده و پذیرش شده، افزود: توجه خاص به کیفیت در آموزش عالی به گونه‌ای است که اگر مؤسسه‌ای دارای کیفیت نباشد، باید لغو مجوز شده و ظرفیت پذیرش دانشجوی آن صفر شود که برای مثال ۱۰ مؤسسه لغو مجوز و ۲۶ مؤسسه ظرفیتشان صفر شده است.

وی گفت: شیوه‌های آموزشی جدید و بازنگری رشته‌های مختلف تحصیلی در حال انجام است و وزارت علوم به صورت جدی پیگیر ماموریت گرا کردن دانشگاه‌های سراسر کشور است و در حال حاضر ۸۳۴ رشته تحصیلی بازنگری شده و تدوین واحد درسی برنامه ریزی آموزشی انجام شده است. 
 
فرهادی تاکید کرد: وزارت علوم به دنبال انجام دوره‌های آموزشی مهارتی در حوزه‌های صنعت، کشاورز و به طور جد پیگیر تدوین برنامه درسی در دانشگاه سراسر کشور است. 
 
وی با بیان اینکه سامانه ساعت عرضه و تقاضای پژوهش راه اندازی شده، تاکید کرد: استفاده از شیوه‌های آموزشی، آموزش مجازی و تعامل با تمام سایر دستگاه‌های ذیربط از جمله دیگر برنامه‌های وزارت علوم است.
 
وزیر علوم گفت: مجموعه این موفقیت‌ها در پیشرفت‌های آموزشی سه دهه است و موضوع سر آمدی آموزشی عرصه‌ای برای گرامیداشت پژوهش و پژوهشگران و نکو داشت مقام علم و دانش و ارج گذاشتن به فرهنگ مطالعه دینی و توجه به بالندگی رشد و اعطای جامعه است. 
 
وی اظهار داشت: این همایش در سالی که از سوی مقام معظم انقلاب تحت عنوان سال اقتصاد مقاومتی تولید اشتغال نامیده شده است که محصول آن برآمده از تعامل هماهنگی و هم سوی نهادهای سیاست گذار و مجری سطوح و دوره‌های مختلف آموزشی است که در پرتو این تعامل یک دلی و برداشتن مرزهای تصنعی بین دستگاه‌های مختلف می‌توان استفاده بهینه از امکانات و منابع موجود کرد و برنامه‌های مختلف سطوح درسی را پیش از پیش در امتداد و پیوستگی یکدیگر تنظیم کردو همچنین داشته‌های معنوی خود با هدف پرورش نیروهای توانمند و کار آفرین اهتمام ورزید. 
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار