مردم شهرستان «خاک افغان» استان «زابل» علیه عناصر داعش بپاخاستند

یک مقام محلی استان زابل افغانستان اعلام کرد که مردم شهرستان «خاک افغان» این استان علیه شماری از داعشی های ساکن این منطقه بپاخاسته اند.

مردم شهرستان «خاک افغان» استان «زابل» علیه عناصر داعش بپاخاستندبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، این مقام محلی که نخواست نام وی فاش شود روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت که مردم شهرستان خاک افغان صبح امروز با استاندار خود خوانده طالبان به توافق رسیدند تا برای جلوگیری از عملیات دولت و بمباران خاک افغان، عناصر داعش را که با خانواده خود در این منطقه ساکن شده اند، اخراج کنند.

شهرستان خاک افغان زابل از حدود 10 سال قبل در کنترل گروه طالبان قرار دارد.

به گفته این مقام دولتی، شمار دقیق داعشی های این منطقه مشخص نیست، اما صدها تن از خانواده های آنان در شهرستان های خاک افغان و «دای چوپان» مستقر هستند.

وی گفت که مردم خاک افغان برای این منظور مقابل محل استقرار استاندار خودخوانده گروه طالبان در خاک افغان تجمع کرده اند

این مقام محلی افزود که در نشست نمایندگان مردم با استاندار خودخوانده گروه طالبان برای استان زابل، «عارف حقانی» یک فرمانده بلند پایه طالبان نیز حضور داشته است.

این مقام افغان گفت که تلاش ها برای قیام مردم در خاک افغان استان زابل، پس از آن آغاز شد که 5 روز پیش نظامیان آمریکائی یک فرمانده سابق طالبان و همکار کنونی داعشی ها به نام «خالد آخوندزاده» را با شماری از اعضای خانواده از جمله خواهر وی را دستگیر کردند.

وی تصریح کرد که خالد آخوندزاده از 2 سال پیش تاکنون با داعش همکاری می کند و در انتقال خانواده آنان به این منطقه نقش داشته و تجهیزات آنان را فراهم می کند.

این مقام افغان گفت که آخوند زاده پس از دستگیری به «قندهار» انتقال داده شده و خواهرش هنگام دستگیری زخمی شده و در بیمارستان در قندهار تحت مراقبت است و جمع کثیری از مردم شهرستان خاک افغان برای آزادی وی به قندهار عزیمت کرده اند.

وی گفت که مقامات قندهار به مردم شهرستان خاک افغان گفته اند که در صورت قیام علیه داعشی های ساکن شهرستان خاک افغان و اخراج آنان، این افراد آزاد خواهند شد.

این مقام دولتی افزود: مردم خاک افغان پس از دریافت این پاسخ، برای اخراج داعشی ها با فرماندهان طالبان به رایزنی پرداختند و سرانجام پس از نزدیک یک هفته امروز با این گروه به توافق رسیدند تا برای جلوگیری از حملات نظامیان آمریکایی و نیروهای ویژه ارتش و مصون ماندن از بمباران های هوائی، آنان را از منطقه اخراج کنند.

وی گفت که هنوز مشخص نیست که داعشی ها بدون درگیری منطقه را ترک خواهند کرد و یا بار دیگر این منطقه شاهد درگیری میان داعش و طالبان خواهد بود.

حدود 2 سال قبل نیز گروه داعش که بیشتر عناصر آن را گروه موسوم به جنبش اسلامی ازبکستان تشکیل می دهند، ضربات سختی را از گروه طالبان متحمل شدند.

اکثر داعشی های مستقر در شهرستان های خاک افغان و دای چوپان، ازبک های کشور ازبکستان هستند که از آن کشور و نیز از پاکستان، وارد این منطقه شده اند.

افراد داعش در این منطقه، سال گذشته 7 تن از هزاره های شهرستان «جاغوری» استان «غزنی» را در شهرستان «شاه جوی» زابل دستگیر و سپس به طرز فجیعی به قتل رساندند.

ایرنا نوشت: عناصر داعش از حدود 3 سال قبل در شهرستان خاک افغان و «دای چوپان» استان زابل مستقر شده اند

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار