دانشگاه صنعتی امیرکبیر خبر داد؛

روند صعودی تعداد مقالات ارجاعی و اعضای هیات علمی

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: در دوره اخیر از نظر تعداد اعضای هیات علمی و مقالات ارجاعی در این دانشگاه رشد چشمگیری را شاهد بوده‌ایم.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در همایش گرامیداشت روز استاد و تجلیل از اساتید برجسته دانشگاه که صبح امروز در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد، احمد معتمدی رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر بیان کرد: اساتید باید صرف نظر از هر کاندیدای ریاست جمهوری که مورد حمایت قرار می‌دهند، با شور هر چه بیشتر در انتخابات شرکت کنند، ما به عنوان مجری نباید طوری رفتار کنیم که جانبدارانه باشد.

وی ادامه داد: ما سعی کردیم محیط و جوی آرام را در دانشگاه فراهم کنیم تا حاشیه و تنش‌ها به حداقل ممکن کاهش پیدا کند. تنش‌ها آفت توسعه محسوب می‌شود که خوشبختانه تا حدودی توانسته‌ایم در جهت دوری از حاشیه‌ها در دانشگاه حرکت کنیم، همچنین اساتید با هر گرایش سیاسی که دارند، تنشی در بین آنان وجود نداشت.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه ما هدف خود را قرار‌ گرفتن جزو ۱۰۰ دانشگاه برتر و دانشگاه‌های نسل سوم قرار دادیم، افزود: در این دوره حدود ۱۳ هزار دانشجو به صورت مجازی در این دانشگاه در حال تحصیل هستند که قبلا این میزان حدود ۱۴ هزار دانشجو بود، همچنین در انتهای سال ۹۲ حدود ۴۹۰ نفر اعضای هیأت علمی داشتیم که اکنون این میزان حدود ۵۵۲ نفر است. اکنون به ازای هر ۲۲.۵ دانشجو یک استاد در این دانشگاه مشغول به تدریس است که باید این میزان را بهبود ببخشیم.

معتمدی تأکید کرد: اکنون حدود ۴۵ درصد از دانشجویان در مقطع کارشناسی و ۵۵ درصد در مقطع تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل هستند که قبلا حدود ۴۰ درصد از دانشجویان در مقطع کارشناسی و ۶۰ درصد از آن‌ها در دوره تحصیلات تکمیلی در این دانشگاه مشغول به تدریس بودند.

وی تصریح کرد: در انتهای سال ۹۳ حدود ۳۲ مربی در این دانشگاه داشتیم که در پایان سال ۹۵ این میزان حدود ۲۳ مربی بود، همچنین در انتهای سال ۹۳ حدود ۲۰۰ نفر استادیار در این دانشگاه داشتیم که در پایان سال ۹۵ این تعداد به ۲۳۹ نفر رسید. در سال ۹۴ وزارت علوم از ما درخواست کرد که در برنامه آموزشی بازنگری کنیم، زیرا در صورتی که قصد داشته باشیم جزو ۱۰۰ دانشگاه برتر باشیم، این برنامه‌ها پاسخگوی این نیاز نیست.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر یادآور شد: در سال ۲۰۱۵ میلادی دانشگاه صنعتی امیرکبیر حدود هزار و ۷۸۱ مقالات علمی داشت، این در حالی است که دانشگاه شریف دارای هزار و ۴۷۳ مقاله بود. همچنین دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سال ۲۰۱۳ میلادی حدود ۷ هزار و ۲۳۴ مقاله ارجاعی داشت که دانشگاه شریف در این سال دارای ۹۶۰ مقاله ارجاعی بود، در سال ۲۰۱۴ میلادی نیز دانشگاه صنعتی امیرکبیر ۵ هزار و ۳۶۹ مقاله ارجاعی داشت این در حالی است که سهم مقالات ارجاعی دانشگاه شریف در این سال ۵ هزار و ۴۹۰ عدد بود.

معتمدی اظهار داشت: دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رتبه‌بندی‌های لایدن، IFC، تایمز در بین دانشگاه‌های صنعتی رتبه یک را به خود اختصاص داد. در برنامه ششم در بحث اقتصاد مقاومتی تصمیم گرفته شد که ۵ دانشگاه جزو ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گیرند که دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز یکی از این ۵ دانشگاه بود، ولی متأسفانه بودجه آن در مجلس حذف شد.

وی تصریح کرد: در سال ۹۵ تعداد قراردادهای منعقده دانشگاه صنعتی امیرکبیر ۱۰۸ تعداد بود که حجم این قراردادها نیز حدود ۴۱۰ میلیون تومان برآورد شد. در سال ۹۴، ۱۶۱ میلیون تومان درآمد حاصل از مرکز رشد دانشگاه بود که در سال ۹۵ این رقم به ۶۶۱ میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

وی یادآور شد: ما در خصوص سایت اصلی نسبت به دانشگاه‌های دیگر عقب هستیم بنابراین به دنبال این هستیم که سایتی با مساحت حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هکتار به عنوان سایت دوم در این دانشگاه داشته باشیم، در زمینه خوابگاه‌ها نیز در این دوره رشدی حدود ۱۰ درصد داشتیم. متأسفانه اکنون وضع به گونه‌ای هست که تمامی افراد نسبت به موقعیت فعلی خود راضی هستند که این امر یک نقطه ضعف برای جامعه محسوب می‌شود اگر دانشگاه صنعتی امیرکبیر ارتقا پیدا کند مملکت جایگاه بهتری کسب می‌کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار