چند و چون بدهی های سازمان تامین اجتماعی به وزارت بهداشت/ تخلفات سهام پالایشگاه اصفهان توسط مراجع اعلام می شود

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت تخلفات سهام پالایشگاه اصفهان گفت:

چند و چون بدهی های سازمان تامین اجتماعی به وزارت بهداشت/ تخلفات سهام پالایشگاه اصفهان توسط مراجع اعلام می شودبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایرج حریرچی قائم مقام و سخنگوی وزارت بهداشت در نشست هفتگی خود که صبح امروز در این وزارتخانه برگزار شد، گفت: وزارت بهداشت حمایت مالی و همه جانبه از حوزه سلامت و مخاطرات این قسمت را انجام می‌دهد تا ارائه دهندگان خدمات پزشکی بر اساس منابع موجود متوسط سلامت مردم بهبود پیدا کند. 

وی با بیان اینکه ارائه خدمات بهداشت و درمان در مناطق محروم هزینه بر‌تر است از کلانشهر‌ها است، افزود: تعیین بسته سلامت برای رسیدن به پوشش سلامت تعرفه‌ها و خدمات بهداشتی از جمله اولویت‌های وزارت بهداشت است و با توجه به اظهارات وزیر رفاه در مورد مبحث تعرفه‌ها که سمت دبیر شورای عالی بیمه دارد و نامه نگاری های انجام شده،  وزارت بهداشت مایل است پرداخت‌های هزینه‌های سلامت به مردم فشار نیاید. 

سخنگوی وزارت بهداشت بیان کرد: و خوشبختانه باید بگوی طرح تحول سلامت بالاترین دستاو‌رد‌ها را داشته باشد و به طور متوسط ۱۴ درصد کاهش پرداختی جیب مردم بوده است و در طی سال‌های ۹۳ و ۹۴ به ترتیب ۴۰.۲ و ۳۹.۶ پرداخت‌ها در حوزه سلامت از جیب مردم کاهش داشته که هر کدام از این درصد‌ها به میزان یک هزار میلیارد تومان سالانه به هزینه‌های کشور اضافه و از جیب پرداختی مردم کاهش پیدا کرده و صرف تحصیل، تفریح و مسکن فرزندان این کشور شده است، اما بطور کلی رقم ۳۹ درصد ایده‌آل نبوده و بر طبق برنامه چهارم و پنجم توسعه باید میزان آن به زیر ۳۰ درصد می‌رسید.

وی عنوان کرد: تعرفه خدمات باید مطابق با قیمت تمام شده و واقعی باشد که تحت پوشش بیمه و منابع دولتی است و این کار سبب می‌شود که به مردم فشار وارد نشود و سوبسیت این قسمت از منابع بیمه‌ای و عمومی اختصاص داده شده است.

حریرچی اظهار داشت: برای رسیدن به شرایط مطلوب و قیمت تمام شده توافقاتی در برخی از مسائل انجام شده تا بهترین شرایط در حوزه سلامت برای مردم ایجاد شود.

وی تأکید کرد: هزینه یک تخت در سال ۹۵، ۱۳۶ هزار تومان و این میزان در سال ۹۴، ۲۰۳ هزار تومان بوده است و توافقات خوبی در برخی از خدمات بطور کلی حاصل شده و بحث‌هایی، چون گروه‌های مختلف ارائه کننده خدمات بطور کامل توافقات انجام نشده و در این زمینه وزارت بهداشت با سازمان‌های ذیربط در حال رایزنی است.

قائم مقام وزیر بهداشت بیان کرد: دولت در انتهای سال گذشته توجه ویژه‌ای به حوزه سلامت کرد و اعتبارات خوبی برای این قسمت در نظر گرفته و بودجه بیمه سلامت به طور مناسب برای سال ۹۶ بالا رفته و مبلغی در حدود ۸ هزار میلیارد تومان به این بیمه داده شده است و خوشبختانه بودجه وزارت بهداشت در سال ۹۶ مناسب‌تر از سال‌های قبل است و به نظرم امسال از طرف منابع دولتی سالی بهتر نسبت به قبل داشته باشیم.

وی تأکید کرد: ارائه‌دهندگان خدمات سرپایی بیمارستان‌های دولتی و داروخانه‌هایی که تحت نظر سازمان تأمین اجتماعی هستند یکی از مشکلات اصلی وزارت بهداشت است و این سازمان تأخیر‌ات زیادی در پرداخت بدهی‌ها داشته است، اما بطور کلی همه شرایط در حوزه سلامت بهتر شده، ولی تا وضعیت ایده‌آل فاصله داریم.

حریرچی عنوان کرد: ۱.۳ درصد از کل درآمد ناخالص ملی دنیا صرف حوزه سلامت می‌شود که در این میان آمریکا از سهم ۱۷ درصدی برخوردار است که این مسئله نشان‌دهنده این است که حتی مسائل اقتصادی بدون توجه به حوزه سلامت امکان‌پذیر نبوده و من به عنوان یک کارشناس در حوزه سلامت و نه به عنوان یک مقام مسئول وزارت بهداشت خواستار‌م که اولویت‌های این حوزه مشخص شود.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: ۵۲ عامل اجتماعی موثر بر سلامت مثل فقر و بیکاری در وزارت بهداشت ذکر شده است و در طی چند سال اخیر بحث سلامت جزو اولویت‌های اصلی کشور محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت برنامه‌ای را طراحی کرده تا عملکرد گذشته خود را مورد ارزیابی قرار دهد و این برنامه به تیم بعدی این وزارتخانه در دولت دوازدهم سپرده می‌شود و به نظر من حوزه سلامت یکی از مسائل مهم کشور محسوب می‌شود و به همین خاطر باید جزو اولویت‌های اول کشور در هر زمان باشد.

حریرچی اظهار کرد: با توجه به منابع اولویت‌بندی در برنامه ارزیابی وزارت بهداشت صورت گرفته است و در طرح تحول نظام سلامت خدمات بهداشتی و درمانی خوبی به مردم ارائه شده، به همین دلیل بهتر است که همه سیاستگذاران به فکر حفظ و یا افزایش بودجه این طرح باشند.

وی ادامه داد: توجه نمایندگان به منابع حوزه سلامت با تصویب قانون بسیار بالا است و خوشبختانه مردم شیرینی اجرای طرح تحول نظام سلامت را چشیده و خواستار افزایش خدمات در این حوزه هستند و تقریبا وزارت بهداشت به برنامه‌های خود در این دولت رسیده و یک ارزیابی خوبی از اقدامات خود در طی چهار سال گذشته انجام داده است و کار را به تیم جدید این وزارتخانه می‌سپارد.

قائم مقام وزارت بهداشت تصریح کرد: اگر تیم وزارت بهداشت تغییری نکند برنامه ارزیابی عملکرد وزارت بهداشت مجددا اجرا می‌شود.

وی افزود: در برنامه ششم با توجه به دید مثبت مردم به حوزه سلامت و سیاست‌های کلی آن در افق برنامه ششم به وسیله مجلس بودجه یک درصد ارزش افزوده و ۱۰ درصد هدفمندی یارانه‌ها مطابق قانون به حوزه سلامت و طرح تحول اختصاص یافته و همواره تأکید بر این است که مردم شرایطی داشته باشند که از نظر پرداختی خدمات بهداشت و درمان هیچ مشکلی به وجود نیاید و در این زمینه منابع پایدارتری پیش‌بینی شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت بیان کرد: مالیات‌های مبتنی بر تخلفات حوزه سلامت یکی از بهترین منابع است و وزارت بهداشت می‌تواند بودجه‌ای از مالیات بر سیگار به دست آورد و بخشی از هزینه‌های خود را با این منبع درآمد برطرف کند و این مالیات هزینه‌های بیماری را بسیار کم می‌کند.

وی عنوان کرد: در برخی از کشور‌ها از شکر داخل نوشابه و غذاهای مضر مالیات می‌گیرند و پول به دست آمده از آن را صرف هزینه‌های حوزه سلامت و بهداشت می‌کنند و این می‌تواند برای کشورمان منابع پایداری را در حوزه سلامت و دیگر قسمت‌ها به همراه داشته باشد و به نظر من این مالیات می‌تواند با واردکنندگان و تولید‌کنندگان مقابله کند.

حریرچی اظهار کرد: کشور ما مالیات بسیار کمی بابت سیگار می‌پردازد و این مسئله می‌تواند باعث بروز بیماری و مشکلات مختلفی بشود.

وی تصریح کرد: بیمه تأمین اجتماعی بدهی زیادی به ارائه‌کنندگان خدمات پزشکی، داروخانه‌ها و بیمارستان‌های دولتی دارد بطوریکه از اول سال ۹۵ تا اوایل فروردین ماه ۹۶، ۶ هزار و ۱۵۴ میلیارد تومان به وسیله وزارت بهداشت اسناد ارسال شده که از این میزان هزار و ۸۵۷ میلیارد تومان داده شده و ۴ هزار و ۲۹۷ میلیارد تومان مطالبات مانده و بیمه تأمین اجتماعی قرار بود در ۳ قسط هزار میلیارد تومان بابت بدهی‌اش به وزارت بهداشت پرداخت کند که تا به امروز این کار صورت نگرفته است.

حریرچی با بیان اینکه وضعیت بدهی سازمان بیمه سلامت بهتر از تأمین اجتماعی است، افزود: به دلیل پرداخت نامناسب و ورود رشته‌های دیگر ما درحال حاضر کمبود پرستار داریم که بازنشسته شدن نیروهای قدیمی بر این کمبود افزوده و به همین خاطر وزارت بهداشت ظرفیت دانشکده‌های پرستاری را افزایش داده و همین کار باعث حل شدن بخشی از مشکلات کمبود نیروی پرستاری شده است.

وی ادامه داد: ایجاد تخت‌های جدید و راه‌اندازی مراکز بهداشتی- درمانی احتیاج به نیروهای پرستار را دو چندان می‌کند که مسئله کمبود نیروی پرستار در کشور بیشتر به چشم می‌خورد و به نظر من افزایش تسهیلات و تجهیزات پزشکی و همچنین ارائه خدمات باعث کمبود نیروی پرستار در کشور هستیم.

سخنگوی وزارت بهداشت بیان کرد: برای کاهش کمبود نیروی پرستار مجوزهای لازم برای استخدام تا به امروز اخذ نشده، اما دولت همکاری خوبی با وزارت بهداشت دارد.

وی در خصوص تخلفات پالایشگاه اصفهان گفت: تخلفات به وسیله مراجع مربوطه در حال انجام است و اگر جرمی محر‌ز شود به وسیله مراجع ذی‌صلاح اعلام و قانون انجام می‌شود.

حریرچی ادامه داد: تغییرات مدتی یک روند طبیعی است و ما تا آخرین روز کاری برای بهبود کیفیت خدمات اقدامات لازم را انجام می‌دهیم.

وی اظهار داشت: تغییر اساسنامه در دولت به تصویب رسیده است و در این راستا هماهنگی‌های لازم انجام شده و یکی از مشکلات ما ابلاغ با تأخیر برنامه ششم بوده و توافقات خوبی در خصوص انتقال بیمه از وزارت رفاه به وزارت بهداشت در حال انجام است.

سخنگوی وزارت بهداشت عنوان کرد: اکنون در وزارت بهداشت ۱۰۰ هزار نیروی مازاد بدون پست و ردیف وجود دارد که این افراد از درآمد اختصاصی، حقوق خود را دریافت می‌کنند و دولت به دلیل محدودیت‌های منابعی سعی در حل این مشکل دارد که وزارت بهداشت تمایل دارد تا هر چه سریع‌تر مشکل استخدام آنها برطرف شود.

حریرچی افزود: کاهش قابل توجهی در واردات پالم ایجاد شده و در این راستا تعرفه واردات افزایش پیدا کرده است.

وی گفت: وزارت بهداشت توصیه می‌کند تا افراد از لبنیات استریلیزه و بهداشتی استفاده کنند و قبل از مصرف تمام موارد بهداشتی را بررسی کنند. 

قائم مقام وزارت بهداشت یادآور شد: برخی از خانواده‌ها فرزندان خود را برای تحصیل در رشته‌های پزشکی به خارج از کشور اعزام می‌کنند بدون آنکه هیچ تأییدیه‌ای از وزارت بهداشت دریافت کنند و همین مسئله باعث ایجاد مشکلاتی شده است و این افراد به دلیل اخذ نکردن مجوز کار و یا پیدا نکردن شغلی بالاجبار به کشور برگشته و در حال حاضر با مشکلات روبرو شده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار