معاون درمان علوم پزشکى تهران خبر داد؛

در تهران با کمبود پرستار مواجهیم

معاون درمان علوم پزشکى تهران با اشاره به دستاوردهاى طرح تحول سلامت در علوم پزشکى تهران گفت: چالش جدى در حوزه درمان در پایتخت کمبود پرستار و نداشتن مجوز استخدام است.

کمبود پرستار چالش جدى حوزه درمان در تهران
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ صدف علیپور معاون درمان علوم پزشکى تهران در نشست بررسى دستاوردهاى طرح تحول سلامت در علوم پزشکى تهران که در ستاد مرکزى این دانشگاه بررسى شد، با بیان روند شاخص عملکردى حوزه درمان علوم پزشکى تهران از سال ٩٠ تا ٩٦، اظهار داشت: سال ٩٠ تعداد مراجعین سرپایى به ١٦ بیمارستان علوم پزشکى تهران ٢.٥ میلیون نفر بود و در سال ٩٥ با ١٠٤ درصد افزایش به بیش از ٣.٥ میلیون نفر رسید و مراجعین به اورژانس ١.٦ درصد و درمانگاه‌ها ١.٤ درصد در طى این دوره افزایش پیدا کرده است.  
 
وى با اشاره به درصد اشغال تخت‌هاى بیمارستان‌هاى علوم پزشکى تهران ادامه داد: سال ٩٠ تعداد تخت‌هاى بیمارستانى علوم پزشکى تهران ٣ هزار و ٨٠٠ تخت بود و در سال ٩٥ به ٤ هزار و ١٨٣ مورد رسید که حدود ٩. ٨ درصد افزایش داشته است.
 
علیپور افزود: شمار بیماران بسترى ٣٤ درصد در مدت ٥ سال رشد داشته و درصد اشغال هر تخت سالانه از ٨٠ در سال ٩٠ به دلیل افزایش مراجعین و بیماران بسترى به ٨٨ رسیده و میانگین بیمار پذیرى ٢١ درصد رشد کرده است.
 
معاون درمان علوم پزشکى تهران با بیان اینکه در طى ٦ سال گذشته اعمال جراحى در بیمارستان هاى ما ٦٠ درصد افزایش پیدا کرده، عنوان کرد: تعداد پزشکان متخصص از ۸۲۰ پزشک در سال ۹۰ به یک هزار و ۹۰ پزشک در سال ۹۵ رسید.
 
وی تصریح کرد: مشکل عمده ما در استان تهران کمبود پرستار در حوزه درمان است، تعداد پرستار به ازای هر تخت در سال ۹۰ در علوم پزشکى تهران ۹۲/ ۰ بود که در سال ۹۵ به ۱.۱ رسیده است.
 
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه نسبت بیمار بستری به پرستار چندان بالا نرفته، افزود: در جذب نیروى پرستار خوب، کار کردیم و هزار پرستار را از طریق بخش خصوصى به بخش درمان اضافه کردیم.
 
وی با اشاره به کمبود جدی پرستار در سال ۹۲، گفت: برای جبران این کمبود به تدریج پرستاران را از اتاق عمل خارج کردیم و به بخش‌ها بردیم و به جاى آن‌ها کارشناس اتاق عمل جذب کردیم.
 
علیپور افزود: در سال ۹۰، ۴۲۹ کارشناس اتاق عمل داشتیم که سال ۹۵ به ۷۷۰ کارشناس اتاق عمل در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی تهران رسید.
 
وی با اشاره به ۱۶ بیمارستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران با ۴ هزار و ۱۸۰ تخت خاطرنشان کرد: باید نیروی پرستار بیشتری جذب کنیم.
 
وی با اشاره به افزایش امتیاز گروه‌های آموزشی در علوم پزشکى تهران عنوان کرد: سالانه امتیاز پزشکان عضو هیات علمى در حوزه آموزش بررسى مى‌شود که در گروه هاى بالینى در طول چهار سال گذشته ١١ درصد و علوم پایه ٦ درصد افزایش داشتیم.
 
علیپور اضافه کرد: افزایش روند کسب رتبه‌های برتر در آزمون دانشنامه تخصصی را نیز از دستاوردهای اجرای طرح تحول سلامت عنوان کرد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶
راست میگه مثلا در بیمارستان بوعلی که خودم شاهد بودم پرستاراش اینقدر کم بودن که داشتن باهم یه قل دو قل بازی می کردند.
آخرین اخبار