ژنتیک عامل مرگ و میر ۲۰ درصدی کودکان و نوزادان/ آمار رو به رشد معلولیت‌های حاصل از ازدواج فامیلی

یک مشاور ‍ژنتیک گفت: ۲۰ درصد مرگ ومیر کودکان و نوزادان ناشی از مشکلات ژنتیکی است این عدد می‌تواند در جوامع مختلف متفاوت باشد.

ژنتیک عامل مرگ و میر ۲۰ درصدی کودکان و نوزادان/ آمار رو به رشد معلولیت‌های حاصل از ازدواج فامیلی
فرزانه جهانشاد مشاور ‍ژنتیک در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار داشت: آمار ازدواج‌های فامیلی از موضوعات نگران کننده اقتصاد سلامت و تولد نوزادان با معلولیت‌های گوناکون است و تاکید مشاوره‌های ژنتیک گواه اهمیت مشاوره ژنتیک قبل، حین و بعد از ازدواج می‌باشد.
 
وی در ادامه بیان کرد: بطور کلی بیماری‌های ژنتیکی در کشورهای مختلف تنوع گسترده‌ای دارند، اما در کشورهایی مثل ایران و یا برخی کشورهای خاورمیانه که ازدواج فامیلی شایع‌تر است معلولیت‌های ناشی از بیماری‌های ژنتیکی شیوع بیشتری دارد.
 
جهانشاد گفت: یکی از معیارهایی که سطح سلامت و بهداشت یک کشور یا یک جامعه را می‌سنجند توجه به آمار مرگ و میر نوزادان و کودکان زیر یک سال است و بنا بر این آمار هر چقدر درصد مرگ و میر کودکان و نوزادان بالاتر باشد نشان می‌دهد که جامعه از بهداشت و سلامت کمتری بهره می‌برد.
 
مشاور ‍ژنتیک کشورمان در ادامه عنوان کرد: در کل حدود ۲۰ درصد مرگ و میر کودکان و نوزادان ناشی از مشکلات ژنتیکی است که این عدد می‌تواند در جوامع مختلف متفاوت باشد و هر چقدر در یک جامعه آمار ازدواج‌های فامیلی بیشتر باشد این درصد قاعدتا بالاتر می‌رود که از حیث سطح سلامت بهداشت باید با مشاوره‌های ‍ژنتیک کاهش مرگ و میر نوزادان را فرهنگسازی کرد.
 
جهانشاد گفت: از آنجایی که معلولیت‌های ناشی از بیماری‌های ژنتیک، بیشتر حاصل ازدواج فامیلی است بنابراین بهترین راه برای جلوگیری از تولد یک نوزاد معلول و بیمار انجام دادن مشاوره ژنتیک خصوصا قبل از ازدواج و بررسی‌های حین بارداری است که امیدواریم رسانه‌ها و متولیان سلامت فرهنگسازی این موضوع و اطلاع رسانی آن به جامعه را مدنظر قرار دهند.
 
وی اظهار داشت: در بسیاری از کشور‌های پیشرفته سرمایه گذاری‌های وسیعی برای سالم سازی نسل آینده داشته و اغلب سعی می‌کنند قبل از ازدواج، قبل از بارداری، بعد و حین بارداری با متخصص‌های ژنتیک مشورت کنند.  
 
جهانشاد در زمینه آگاهی مردم در زمینه مشاوره ژنتیک در ایران گفت: در چند سال اخیر آگاهی مردم در زمینه انجام مشاوره‌های ژنتیکی بهتر شده و مردم در این زمینه‌ها آگاهی‌هایی کسب کرده‌اند، زیرا مردم قبلا فکر می‌کردند که مشاوره ژنتیک فقط برای ازدواج‌های فامیلی است، اما قابل ذکر است آمار‌ها نشان داده که ۲ تا ۳ در صد بیماری‌های ژنتیکی مربوط به ازدواج‌های غیر فامیلی است و چون آمار صفر نیست باید به این ازدواج‌ها هم توجه شود.
 
وی یادآور شد: در زمینه مشاوره ژنتیک تبلیغات گسترده یک نیاز اساسی محسوب شده و باعث می‌شود همه اقشار جامعه این مشاوره‌ها را جدی بگیرند تا شاهد ارتقاء نظام سلامت در کشور باشیم.
 
 انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار