هزینه هر بار درمان ناباروری؛ ۶ میلیون تومان/ مردان ایرانی بیشتر از زنان دچار مشکل ناباروری هستند

رییس انجمن جنین شناسی گفت: در کشور ما هزینه درمان ناباروری در کشور از مرحله تشخیص تا درمان رقمی حدود ۶ میلیون تومان است.

هزینه هر بار درمان ناباروری؛ ۶ میلیون تومان/ مردان ایرانی بیشتر از زنان دچار مشکل ناباروری هستند
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد مهدی آخوندی رییس انجمن جنین شناسی در نشست خبری که صبح امروز در محل انجمن جنین شناسی و بیولوژی تولید مثل ایران برگزار شد، اظهار داشت: مراجعه زوج‌های نابارور به متخصصینی همچون زنان و نازایی و یا متخصص اورولوژی به تنهایی کافی نیست و زوج‌های نابارور باید به کلینیک‌های جامع مراجعه کنند.

وی ادامه داد: در مراکز جامع، تمام اقدامات پزشکی مانند مشاوره، غدد، روان شناسی، جنین شناسی و اورولوژی برای زوج‌های نابارور انجام می‌شود.

رییس انجمن جنین شناسی بیان کرد: اقدامات انجام شده برای زوج‌ها نابارور در مراکز جامع ناباروری موجب می‌شود تا یک طرح درمانی برای دقیق برای آنان مشخص شود، چرا که تشخیص در مساله ناباروری مهم‌تر از درمان است.

وی تصریح کرد: از ۲۴ میلیون و ۲۰۰ هزار زوج، ۲۰ درصد معادل ۳/۵ میلیون زوج با مشکل ناباروی مواجه هستند.

آخوندی اضافه کرد: متاسفانه نبود بیمه خدمات درمانی ناباروری یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی زوج‌های نابارور محسوب می‌شود و کارشناسان معتقدند کاهش میزان باروری‌ها در کشور زنگ خطر به شمار می‌آید و نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت.

وی تصریح کرد: خوشبختانه حدود ۱۰۰ میلیارد از دفتر مقام معظم رهبری به دفاتر و مراکز دولتی برای زوج‌های نابارور کمک شد که ۵۰ درصد مراکز این تجهیزات و وسایل را دریافت کردند، ولی هنوز آمار دقیقی از مراجعه این زوجین و استفاده از خدمات آن در دست نیست.

رییس انجمن جنین شناسی افزود: در واقع باید این زوجین بیمه شوند و با تشکیل صندوق‌هایی و با ارائه وام های با بهره کم مورد حمایت قرار گیرند.

آخوندی تاکید کرد: در چند سال اخیر داروهای افراد نابارور مورد پوشش نبود، ولی از سال ۹۳ خوشبختانه داروهای ناباروری زیر پوشش بیمه قرار گرفت به طوری که از آزمایشات این افراد حمایت خوبی می‌شود، ولی هزینه درمان هنوز مورد حمایت قرار نگرفته است.

وی گفت: در حال حاضر ۱۷ استان کشور اعلام آمادگی خود را برای پذیرش این گونه افراد داشته‌اند که ۴ مرکز در تهران و ۱۳ مرکز در سطح کشور می‌باشد.

آخوندی افزود: یکی از معضلات پیش روی ما نبود نیروی مناسب برای راه اندازی این گونه مراکز است، در حال حاضر توانسته‌ایم بخش‌های زیادی از مراکز را به طور کامل تجهیز کنیم، البته یکی از اهداف اصلی ما به کارگیری نیروی متخصص در این مراکز است.

رییس انجمن جنین شناسی تصریح کرد: متاسفانه دو مشکل اساسی در این مراکز برای درمان زوج‌های نابارور به چشم می‌خورد که یکی نبود تجهیزات مناسب و دیگری عدم بودجه کافی می‌باشد.

آخوندی ادامه داد: بودجه‌ای از سوی وزارت بهداشت به دانشگا‌های علوم پزشکی دراین زمینه  تخصیص داده شده، ولی برخی از دانشگا‌ها این بودجه را صرف مصارف دیگری همچون دستمزد کارکنان کرده‌اند.

وی بیان کرد: در حال حاضر رشد افراد نابارور در جهان ۴۰ درصد به مردان اختصاص داشته و ۴۰ درصد نیز مربوط به مشکلات زنان می‌شود، همچنین در ایران ۵۰ درصد مشکل ناباروری در بین زوجین داریم و این خود رقم کمی نیست.

آخوندی گفت: هدف اصلی ما ایجاد کمپین اطلاع رسانی به افراد است به طوری که حتما باید درمان ناباروری در مراکز نابارور و زیر نظر پزشکان صورت گیرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر حداکثر استفاده از سیکل‌های درمان ناباروری در ایران بیش از ۵۰ هزار می‌باشد.

رییس انجمن جنین شناسی در ادامه در خصوص درمان این افراد گفت: در کشور ما هزینه این افراد در مراکز دولتی و خصوصی ۳/۵ میلیون، هزینه دارو ۱/۵ و هزینه تشخیص ۱/۵ میلیون تومان می‌باشد به طوری که در کشورهای دیگر هزینه تشخیص و درمان این افراد رقمی حدود ۱۵ هزار دلار است.

آخوندی گفت: تمامی تجهیزات استفاده شده در مراکز ما از کشورهای خارجی وارد می شود و تنها مشکل این است که بتوانیم نیروی انسانی مناسبی در این مراکز داشته باشیم.

وی اضافه کرد: سال گذشته با هماهنگی‌های صورت گرفته و انجام شده ۳۳ مرکز اعلام آمادگی کردند و یک هزار زوج در این مراکز ثبت نام کردند و امسال هم در دو ماه اول سال ۶۰۰ زوج ثبت نام کرده‌اند.

در ادامه این نشست معرفت غفاری نوین دکترای تخصصی بیولوژی تولید مثل گفت: متاسفانه یکی از مشکلات ناباروری در وهله اول عدم اطلاع رسانی دقیق و به موقع و عدم آشنایی بیماران با این موضوع است و امیدواریم روز به روز این اطلاع رسانی به موقع انجام و شاهد این گونه مسائل نباشیم.

وی افزود: ما می‌توانیم برای کمک به فردی که مبتلا به سرطان شده، سلول‌های جنسی تخمک در خانم‌ها و اسپرم در آقایان را قبل از شروع درمان شیمی درمانی حفظ کنیم و بعد از درمان رادیوتراپی از آن برای باروری زوجین استفاده کنیم.

رضا غفاری متخصص ژنتیک در این نسشت گفت: در واقع حمایت از این افراد یک ضرورت حاکمیتی است که متاسفانه حمایتی صورت نمی‌گیرد و مهم‌ترین هدف ما پیوند متخصصین این رشته‌ها با جامعه است.

در ادامه منصوره موحدی دکترای تخصصی علوم تشریحی بیان کرد: ایران در این حوزه جزو کشورهای پیشرو محسوب می‌شود و یکی از دلایل ما تعرفه‌های دولتی است و تمامی مراکز ناباروری اعم از دولتی و غیر دولتی موظفند تعرفه‌ها را کاهش و زیر نظر وزارت بهداشت عمل کنند به طوری که باید میزان تعرفه باروری در کشور ۳۰ درصد باشد.

وی گفت: ما دو وظیفه اصلی داریم که باید در مسیر و مرزهای دانش حرکت کنیم و با متخصصین کشورهای دیگر در این حوزه همکاری داشته باشیم به طوری که افرادی که در جنوبی‌ترین قسمت ایران زندگی می‌کنند باید امکانات برابری مثل تهران دریافت کنند.

موحدی یادآورشد: امیدواریم بتوانیم خدمات خوبی در سطح بین المللی به زوج‌های نابارور ارائه دهیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۹ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶
خوب حتما باید اینهمه خرج بشه نمیشه این خرجارو صرف یه بچه بی سرپرست کنین؟! اینطوری از ازدیاد جمعیت م جلوگیری میشه حتما خدا نمیخواد که اون شخص بچه دار بشه زوری که نیس.
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۲۰:۱۸ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶
می ارزه//از هزینه دانشگاه ازاد کمتره//تازه یه بچه هم گیرت اومده
آخرین اخبار