کرمانشاه؛

آنچه برای رفاه مهم است قدرت خرید و درآمد حقیقی است

یک کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است، درآمد ایران در سال‌های آینده افزایش خواهد یافت، اما هیچگاه حتی در پنج سال آینده نیز درآمد اسمی کشور 2.5 برابر نخواهد شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ محمد ماهیدشتی گفت اظهار کرد: بر اساس آخرین گزارش صندوق بین‌المللی پول که با استناد به آمار بانک مرکزی ایران در 23 فروردین 1396 منتشر شده، اگرچه پنج سال آینده تولید ناخالص داخلی ایران بر حسب قیمت‌های جاری(درآمد اسمی) 2.2 برابر خواهد شد، اما طی این مدت به قیمت‌های ثابت(درآمد حقیقی)، تنها 1.28 برابر، بر حسب دلار 1.34 برابر و بر حسب برابری قدرت خرید (PPP) حداکثر 1.45 برابر خواهد شد.

وی با بیان اینکه آنچه برای رفاه مهم می‌باشد قدرت خرید و درآمد حقیقی است، نه پول و درآمد اسمی، گفت: درآمد ایران در سال‌های آینده افزایش خواهد یافت، اما هیچ گاه حتی در پنج سال بعد، درآمد اسمی هم 2.5 برابر نخواهد شد، چه برسد به اینکه طی چهار سال درآمد حقیقی یا دلاری یا قدرت خرید 2.5 برابر شود.

ماهیدشتی افزود: همچنین کارشناسان صندوق بین‌المللی پول بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران برآورد کرده اند که در پنج سال آینده جمعیت ایران از 85 میلیون و 808 هزار نفر عبور می‌کند، یعنی پنج میلیون و 348 هزار نفر افزایش می‌یابد، این در حالیست که نرخ بیکاری ایران 12.05 درصد خواهد شد که چهار دهم درصد کاهش نشان می‌دهد.

این مدرس دانشگاه اظهار کرد: حتی با ثابت ماندن نسبی نرخ بیکاری طی سال‌های آینده، تمام افرادی که به جمعیت اضافه می‌شوند شامل متولدین جدید، الزاماً شاغل نخواهند شد. در همین زمینه، برآورد می‌گردد که اگر نرخ فعالیت در ایران افزایش نیابد، در پنج سال آینده تعداد شاغلان در ایران تنها 1.6 میلیون نفر بیشتر است که حداکثر به معنای افزایش سالانه‌ی 267 هزار نفری است.

ماهیدشتی افزود: ظرفیت اقتصاد ایران برای اشتغال‌زایی و رشد اقتصادی مشخص و محدود است و تنها از طریق نوآوری می‌توان ظرفیت رشد و اشتغال را افزایش داد که آن نیز به بهبود نهادی نیاز دارد. شاخص‌های نهادی مانند حقوق مالکیت، آزادی اقتصادی و ادراک فساد نیز وابسته به ساختار سیاسی هستند که به طور کلی طی چهار سال گذشته نسبت به هشت سال قبل از آن بهبود قابل توجهی داشته‌اند.

 

انتهای پیام/ پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار