معرفی کتاب؛

وقتی می‌توانی با خرس‌ها دوستی کنی

«وینی خرسه» داستان عشق و دوستی بی‌شائبه میان انسان و حیوان است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شاید خیلی‌ها داستان آن خرسی را که توسط یک دامپزشک جوان ارتش کانادا در جنگ جهانی اول خریداری شد و برای مدت‌ها با ارتش ماند و بزرگ شد را شنیده باشیم. بله! وینی خرسه. کسی که بدون داشتن هیچ درجه‌ای توانست مدت‌ها در ارتش بماند و سربازان و درجه‌دارن بسیاری این افتخار را پیدا کردند که با او عکس یادگاری بیندازند! 

قصه این کتاب که به تازگی توسط نشر پرتقال چاپ شده از این‌ قرار است که دکتر «هری کول‌بورن» که در شهر وینی‌پِگ کانادا دامپزشک بوده وقتی برای درمان اسب‌های ارتش به خدمت در ارتش فرا خوانده می‌شود، در یکی از ایستگاه‌های قطار بین راه بچه خرسی را اسیر دست یک شکارچی می‌بیند و ناگهان بچه خرس نظرش را جلب می‌کند. از آن‌جا که دامپزشک دل‌نازک ما نتوانست تحمل کند شکارچی ممکن است چه به سر بچه خرس بیچاره بیاورد، آن را به بیست دلار از شکارچی خریداری کرد و با خود به ارتش کانادا برد. هری به یاد شهر زادگاهش وینی‌پِگ اسم بچه خرس را وینی گذاشت و وینی را با خود به ارتش برد و چیزی نگذشت که وینی خرس محبوب ارتش و دوست تمام سربازها و فرماندهان شد.

کم‌کم وینی تبدیل به نمادی در ارتش کانادا شد و عکسش روی صفحات روزنامه‌ها و نشریات رفت. او خیلی زود توانست کارهایی را بیاموزد که اتفاقا به کار ارتش و جنگ می‌آمد. تا این که با شدت گرفتن جنگ در اروپا، ارتش کانادا به سمت انگلستان رفت. وینی هم همراه هری و یگان ویژه به انگلستان رفت. اما وینی هر روز بزرگ‌تر می‌شد و نگهداری از او در ارتش سخت‌تر می‌شد. سرانجام هری مجبور شد مدتی از وینی دل بکند تا بتواند بهتر به وظایفش در ارتش خدمت کند.

یکی از ترفندهای جذاب نویسنده در خلق داستان وینی خرسه استفاده از یک داستان واقعی یا واقع‌نمایی در داستانش است. او که خود نوه یا نتیجه‌ی هری است داستان را از جایی شروع می‌کند که پسر کوچکش، که او هم هری نام دارد از او می‌خواهد برایش داستانی تعریف کند و لیندزی شروع می‌کند به تعریف داستان وینی خرسه و در نهایت ما را به جایی می‌رساند که متوجه میشویم راوی داستان خود نویسنده یعنی لیندزی متیک است. با عکس‌هایی که در انتهای کتاب آمده شک ما به یقین نزدیک‌تر می‌شود. در این عکس‌ها که معلوم است از آلبوم خانوادگی دکتر هری برداشته شده تصاویری از هری و وینی در کنار هم و در ارتش و در میان باقی سربازان می‌بینم. 

داستان وینی و هری داستان عشق و دوستی بی‌شائبه میان انسان و حیوان است. عشقی که به هیچ شکلی فراموش نمی‌شود و رو به زوال نمی‌رود. عشقی که می‌تواند در قلب تک تک ما انسان‌ها باشد و باعث شود به محیط زیستی که محل اصلی زندگی حیوانات وحشی است کم‌تر آسیب وارد کنیم. 

انتشارات پرتقال کتاب «وینی خرسه» نوشته‌ی لیندزی مَتیک و ترجمه نیلوفر امن‌زاده را در قطع خشتی چهار رنگ و با جلد سخت و کاغذهای روغنی در 50 صفحه، با قیمت شانزده هزار تومان و شمارگان ۱۰۰۰ نسخه به بازار کتاب کودک عرضه کرده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.