فیروز زنوزی جلالی که بود؟

از زنده‌یاد فیروز زنوزی جلالی، آثار بسیاری از جمله رمان «قاعده بازی» و «مردی با کفش‌های قهوه‌ای» به یادگار مانده است.

به گزارش خبرنگارحوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  فیروز زنوزی جلالی در یکم آبان ماه سال 1329 در خرم‌آباد متولد شد و تا پایان تحصیلات ابتدایی در بروجرد بوده سپس به تهران آمد و تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته‌های نظامی گذرانده  و در بوشهر به عنوان  ناخدای یکم کمیسر دریایی در سال 1357 انجام وظیفه می‌کرد. او از سال 1355 فعالیت خود را در زمینه نویسندگی شروع کرد و پس از وقفه‌ای در حدود 13 سال، مجموعه داستان‌های «سال‌های سرد» سرآغازی شد برای انتشار باقی آثار او.

جلالی به‌عنوان کارشناس با بخش داستان بنیاد جنگ‌زدگان، کتاب سال بنیاد شهید، بخش قصه و رمان حوزه هنری و بخش انتخاب آثار برتر معلمان همکاری داشته و علاوه بر ساخت فیلم‌های مستند به فیلم‌نامه و نمایش‌نامه‌نویسی، تدریس و نقد نیز می‌پرداخت و کتاب «مردی با کفش‌های قهوه‌ای» او جزء آثار برتر 20 ساله انقلاب شناخته شده و کتاب مخلوق او نیز برنده دیپلم افتخار از طرف بنیاد شهید شده است. همچنین با نگارش آثاری چون رمان «قاعده بازی» موفق به اخذ جوایزی از جشنواره‌ها و جایزه‌های ادبی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، قلم زرین و جلال ال احمد شد.

این نویسنده در روزهای پایانی سال 94 به بیماری عفونت ریه دچار شد و دوره‌های شیمی درمانی برای وی آغاز شد که در ۲۹ فروردین ۱۳۹۶ به خاطر وخامت حال درمانش متوقف شد. وی سرانجام در تاریخ ۵ اردیبهشت ماه در بیمارستان درگذشت.
 
از این نویسنده آثاری همچون باران بر زمین سوخته (مجموعه نقد آثار احمد محمود)، سال‌های سرد، خاک و خاکستر، روزی که خورشید سوخت، اسکاد روی ماز 543، مردی با کفش‌های قهوه‌ای، سیاه بمبک، مجموعه داستان اولی‌ها (گردآوری)، مخلوق (رمان)، شور و شیرین (فیلم‌نامه) منتشر و به یادگار مانده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار