مرمت خانه تاریخی مظلوم اردکان

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اردکان از اجرای فاز سوم مرمت خانه مظلوم این شهرستان خبر داد.

 حمید مشتاقیان سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرستان اردکان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ؛ گفت: در این فاز عملیات جمع آوری نخاله ها و حمل به بیرون از کارگاه، جمع آوری دیوارهای فرسوده و اجرای مجدد آن، مرمت پله ها و پاکسازی بدنه های اطراف پایاب درحال اجرا می باشد.

مشتاقیان افزود: این بنا به صورت حیاط مرکزی و شامل دو حیاط اندرونی و بیرونی می باشد که حیاط اندرونی بزرگتر می باشد و ورودی خانه با راهرویی طویل که سقف طاق و نویزه دارد به این حیاط متصل است و ورودی حیاط بیرونی در این راهرو می باشد.

 سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرستان اردکان ادامه داد:در ضلع جنوبی بنا نیز اندرونی صفه و اتاق های جانبی قرار دارد و بر روی تالار بادگیر یک طرفه یک چشمه ای ایجاد شده است.

مشتاقیان با بیان اینکه تزئینات بنا به صورت سیم گل و دم گیری نمای حیاط است عنوان کرد: مصالح به کار رفته در ساختمان خشت، گل، آجر ، گج و ساروج است.

 عملیات مرمت فاز سوم خانه تاریخی و ثبتی حسین مظلوم که در کوچه آب انبار علی نقی محله تیران شهرستان اردکان واقع شده است در سالجاری آغاز شده و هم اکنون در حال انجام است.

خانه حسین مظلوم اردکان يكی از مهمترين بناهای دوره قاجاريه است که در تملک اداره کل ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری استان می باشد و در سال 1384 با شماره 13791 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار